Gå til innhold

peile olja på kald eller varm motor?

Ranger emnet

kenneth2861

Anbefalte innlegg

har altid innbilt meg at oljen skal peiles ved kald motor, men ble litt usikker for peiliet den på kald motor her om dagen da var olje nivået rett over minimum på det striplete feltet,

kjørte så til den ble varm og peilet på nytt, da hadde den gått opp til max der den skal ligge?

noen som kan svare meg på forfor dette skjer og hva som er riktig?

gjelder en audi A6 2,6 bensin 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tørket skikkelig av peilepinnen før du peilet (når varm motor)? Slik du beskriver er teknisk umulig, er alltid mer olje når motoren har stått en stund enn når motor nettopp er stoppet. Gå ut ifra kald motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ja tørket godt av pinnen helt tørr for jeg skulle peile den når den var kald så syns jeg det var så lite for den var nesten på minimum, så tenkte jeg at jeg skulle peilse den på varm motor kjørte den da til den ble varm, pakerte den i garasjen så bilen sto helt rett også.

ventet karnskje 10 min med å peile og vips så var den nesten ved max?

skjønner ikke det jeg. forklaringa jeg kom til må være at oljen blir tynnere ved varm motor det gjør den jo men at den da tar større volum på et vis? hmm ikke vet jeg redd for og fylle til max på kald motor også og når den da blir varm så er den langt over max? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvidelseskoeffisienten på olje vil medføre at den utvider seg med ca 2 dl fra 20 til 90 grader, men det forklarer ikke ditt store avvik. Når motor nettopp er stoppet vil det etter hvert renne olje tilbake fra toppen(e) og oljepumpe, altså er ikke all olje tilbake i bunnpannen med en gang.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider