Gå til innhold

Oljelampe lyser ved lavt turtall på Golf 3 -95

Ranger emnet


piazawa

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et delikat problem på min arbeidsbil, en Golf 3 -95 1,6 gl.

 

 

Det startet med at motoren gikk ujevnt når den var kald, jeg fikk bensin i olja og oljelampa lyste og laga en pipende alarm.

 

Etter råd fra et VW verksted byttet jeg bensinfilter, oljefilter og olje, luftfilter, plugger. Samme resultat.. Deretter bytta jeg lambda-sonden, og bilen går som ei klokke og jeg får ingen bensin i olja etter som jeg kan se. Etter at sonden var bytta, så tok jeg et oljeskift med 10-40 olje. Etter ca to mil begynner oljelampa å lyse igjen, og den samme alarmen kommer på igjen. damndamn Når jeg øker turtallet så slukker lyset, men kommer på igjen etter kort tid på lavt turtall. Jeg trodde det var all den uforbrente bensinen i olja som gjorde at jeg mista oljetrykk, men så feil kan man ta... Ser ut til at dette var to adskilte problemer?

 

Noen som har en mulig løsning på dette, eller har vært borti samme problem før?

 

-Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to oljetrykkbrytere, en for lavt turtall og en for turtall over ca 2000 omdr. Om ledningen ligger til jord eller oljetrykkbryteren for lavt turtall er defekt så vil du få det scenarioet du opplever. Sjekk dette først, om det ikke hjelper så mål oljetrykket.

 

Se side 8 : Quattro73 - Golf 3 wiring

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

 

Jeg fikk låne en oljetrykksmåler på morgenkvisten hos NAF senteret. Når jeg målte oljetryket fikk jeg ca 0,4-0,45 kg på tomgang og ca 1kg på 2,5-3000 omdr. Noe sier meg av dette er alt for lavt, men men.. Hva er neste steg på sjekklista etter din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.4 kg på tomgang og 1 bar på turtall er lavt, så lavt at du er i grenseland. Til sammenligning, jeg har 3 kg på tomgang og 5 kg på turtall (på varm motor).

Oljetrykkbryteren som er aktiv over rundt 2000 omdr veksler på ca 1.2 kg, den under 2000 omdr veksler på ca 0.3 kg.

Vil tro oljetrykket ditt er høyt nok på lavt turtall helt til oljen blir varm, kan det stemme? Om så er tilfelle, bytt oljepumpe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mener det er riktig. Problemet var at når jeg nå skulle bestille ny pakning til bunnpanne, så fikk jeg beskjed fra det lokale VW verksted at delen var utgått... Om jeg demonterer bunnpanne uten å ha ny pakning så lekker det vel etterpå?

 

Er det noe vits i å kjøpe en brukt oljepumpe? Risikerer jeg samme problem da?

En ny koster 2600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår