Gå til innhold

Bytte av frihjulslageret på dynamoen.

Ranger emnet

sorrymack

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har merket en tikkelyd i motorrommet og fått tips om at det kan være frihjulslageret i dynamoen som må skiftes, samt reima og reimstrammeren. Men da jeg begynte å demotere fikk jeg ikke ut dynamoen (må ut for å få skiftet frihjulslageret). Jeg tok ut de to skruene jeg mener holder dynamoen på plass, uten at den løsnet. Er det noe som har noen tips til hvordan jeg kan få ut dynamoen? Sitter det noen hylser/pakninger som holder dynamoen på plass?

Dynamoen sitter i en vw golf 5 2,0 tdi.

Håper på svar!

mvh

Golf 2,0tdi sportline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et lite spett eller en brytespak så er det til god hjelp da du ikke alltid klarer det med håndmakt. Får du rikka på den da? Du kan kjenne på dynamoen om frihjulet er defekt eller ikke ved å vri hjulet fort frem og tilbake så kjenner du om det frir eller om det sitter helt fast.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve med ei vektarm som du beskriver. Har ikke prøvd det. Men mer interessant; jeg har prøvd å vri hjulet fort fram og tilbake, og da frir hjulet. Så jeg er selv skeptisk på om det er her feilen ligger. Kan evt en slik tikke/knitre lyd komme fra reimstrammeren? Det oppstod i vinter da jeg startet bilen etter den hadde stått i ro i kaldt vær noen dager. Tikke/knitre lyden forsvant da når motoren ble varm. Men den har nå komme gradvis tilbake.

Takker!

Golf 2,0tdi sportline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være selve reima som er tørr og lager gnisselyder. Når det er defekt frihjul pleier det ofte og bli en kvitrelyd foran nesten som ei reim som slurer. Spørs jo hvor langt bilen din har gått, en slik strammer holder rimelig lenge.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Lyden kan nok kanskje beskrives som kvitrelyd, usikker. Men den er ikke konstant.. Kan hjulet være delvis defekt, siden det frir? Bila har gått like over 180 000 km. Strammeren har ikke vandret helt ut, men ikke langt igjen. Kan evt starte med å skifte den og reima. Må uansett ha en spesialnøkkel til å få ut frihjulet som jeg ikke har..

Golf 2,0tdi sportline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med det først ja, men siden frihjulet ditt ikke sitter fast så går det nok ei stund til. Spesialpipe for å demontere løpehjulet på reima der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider