Gå til innhold

Service på 8E

Ranger emnet


KIRK

Anbefalte innlegg

Heisann, det er på tide med litt vedlikehold på bilen min nå, men jeg har aldri skrudd noe særlig på disse bilene. Så det jeg lurer på, er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skifter olje på girkasse og servo? Og når viftereim skal skiftes, må jeg ha strammere eller noe i tillegg? Eller bytter jeg kun reim?

Er det noen faste intervaller på dette? Bilen er 04 mod og har gått 235 000 km. Aner ikke om dette er skifta før, så better safe than sorry :)

Er ikke helt tilbakestående når det kommer til skruing, har bare aldri vært borti bilen og er livredd for å ødelegge noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen anbefalte skifteintervaller for gearolje på manuell kasse, servoolje, eller multireim.

Det er dog helt sikkert ikke galt å skifte gearolje, selv om VAG sier det ikke er nødvendig. Da bør du absolutt bruke [dyr] olje fra VW/Audi.

 

Du trenger litt spesialverktøy, en 16mm 12-kant med hull i midten for avtapping, og 17mm 6-kant for påfylling.

Giide: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/288662-guide-skifte-girolje-manuell-kasse.html#post2884614

 

Multireima kan gjerne byttes ved byte av regreim.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha spesialverktøy når du skal skifte regreim på disse da det er spesielle prosedyrer som må gjøres, du bør også skaffe deg ei veiledning på hvordan du gjør det. Gjerne fra autodata o.l. Spesialverktøy kjøper du på ebay, er låseverktøy til kam og veiv. Du skifter ut alle delene som har med registeret å gjøre. Løpehjul, strammehjul og vannpumpe.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den registerreima skal mekanikeren få lov å ta, gidder ikke kjøpe spesialverktøy som kun kommer til å brukes 1 gang. Men jeg har lagt merke til at det kommer olje ut av en liten pilt på luftfilterboksen, vendt mot batteriet. Er jo helt innsauset i olje bak der. Hva kan dette ha seg? Det er veldig lite, bilen bruker lite olje (1l pr 10000) og er helt normal ellers. Er det noen slange eller noe som er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår