Gå til innhold

A3, 1999, 1,6 som fusker

Ranger emnet


kalosturbo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er ikke den f�rste gangen dette sp�rsm�let har blitt stilt, og sikkert ikke det siste.

 

Bilen, en A3 1999 mod. 1,6 (AKL) som har rulla 230.000 har fuska det siste halv�ret. Grunnet student-inntekt har jeg kun hatt muligheten til � ta litt og litt av deler som mekanikere og "hobby-mekanikere" har trodd det har v�rt.

 

Den sliter med � tenne virker det som, da starteren drar fint rundt, batteriet hadde masse power, og n�r jeg pumper litt p� gassen s� hoster den i gang og skodda st�r ut bak.

 

Under kj�ring s� merker jeg at jo mer jeg tr�kker p� gassen, desto mer fremtredende er fuskingen.

 

MEN! etter toppakningen ble byttet, sammen med coil og kamakselsensor, funket den knallbra (bortsett fra problemet med startingen), til jeg, dum som jeg var, bestemte at det var p� tide med en motorvask. Jeg kj�rte bilen varm, lot den st� og t�rke, men siden det har den fusket igjen.

 

Byttet:

 

- Luftfilter, bensinfilter, oljefilter og olje

- LMM

- Veivakselsensor

- Kamakselsensor (eneste som kom opp av feilkoder, men riktignok et "billig-diagnose-apparat")

- Toppakning med ventiltett osv.

- Innsugsslangen

- Tennplugger, pluggledninger, coil

 

Noen som har noe tips, eller m� jeg krype til korset og gi Albjerk (Audi i Drammen) resten av feriepengene mine?

"...det er fælt når forsterkerne i bilen leverer over 10% av effekten jeg har i motoren..."

Optima, Magnat, Alpine, Apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis kommer fuskingen din av dårlig kontakt eller overslag. Gå over samtlige plugger til givere, sensorer osv, blås med trykkluft og sjekk at det ikke er fuktighet der. Sjekk også grundig for fukt mm. på tenningssystemet, plugghetter, pluggledninger, coil osv.

Har du tatt diagnose? Tror dine problemer kommer av en bagatell, er bare å finne den ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Quattro73! :) skal prøve på det så fort jeg har mulighet. Men start-problemene, tror du det også kan ha en sammenheng med motorvasken? Var vel og merke veldig påpasselig, tapet plastikk rundt alt jeg så av ledninger og kontakter (kan jo selvsagt ha oversett noe men..) og stod 1,5-2 meter unna med høyttrykkspyleren.

 

Tror dine problemer kommer av en bagatell, er bare å finne den ;)

 

"Preaching to the choir, brother" :pray

"...det er fælt når forsterkerne i bilen leverer over 10% av effekten jeg har i motoren..."

Optima, Magnat, Alpine, Apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten oppleve hvordan bilen din oppfører seg under oppstart for å kunne antyde noe om hva som er galt ;) Ryker det fra eksosen under/rett etter oppstart? Farge på røyk? Hvordan ser tennpluggene dine ut etter kjøring, (fargen på porselenet rundt senterelektroden)? Er kamsensoren riktig montert/justert? Sjekket alle slanger i motorrom for sprekker og hull? Og sist, hvor lenge er det siden du byttet bensin- og luftfilter ;)

Tatt diagnose???

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosen er tykk, hvit/lys grå og kommer I DET motoren fyrer kan du si da.

 

Tennpluggene ble byttet forrige uke, sammen med luftfiltret, coil'en, toppakningen, pluggledningene, bensinfiltret, olje+filtret. Har ikke sett etter hvordan de ser ut, men skriver det på "to do" lista mi, sammen med å blåse litt på ting.

 

Kamakselsensoren ble montert av en jeg kjenner som jobbet på VW-verkstedet i Drammen så stoler på at det gjort ordentlig.

 

Skal dobbeltsjekke sjekke slanger osv igjen, men det skal i utgangspunktet være i orden.

"...det er fælt når forsterkerne i bilen leverer over 10% av effekten jeg har i motoren..."

Optima, Magnat, Alpine, Apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg blåst tørt alt av kontakter og elektriske komponenter og det hjalp betraktelig.

 

Problemet nå lyder slik:

 

- Når jeg starter opp bilen (kald) så er det nesten bingo om den fusker. Omtrent annenhver gang den er tungstartet og da fusker den. Men om jeg ruser den litt, skrur av bilen, og deretter vrir om tenningen starter den helt problemfritt og fuskingen er borte...

 

Noen tips?

"...det er fælt når forsterkerne i bilen leverer over 10% av effekten jeg har i motoren..."

Optima, Magnat, Alpine, Apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Til den som måtte ønske å vite hva problemet var så var det den 7 måneder gamle veivakselsensoren fra Hella.

 

Tok 2 diagnoser og den ene gangen kom veivakselsensoren opp som problemet, og på den andre var det lambdaen.

 

Heldigvis var det enklest å bytte veivakselsensoren, så byttet den først og problemet ble borte :)

 

Tusen takk for alle innspill!!

Endret av kalosturbo

"...det er fælt når forsterkerne i bilen leverer over 10% av effekten jeg har i motoren..."

Optima, Magnat, Alpine, Apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår