Gå til innhold

4pekatts Golf GL 1.8L ABS-ADZ 95mod!

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

  • Svar 422
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så.. I dag og i går skulle vi bytte hjullager og bærekule..! Som forøvrig skulle være en lett jobb... :/

 

 

Først var det et kunststykke om å få plassert Golfen på tvers av garasjen, gjennom en relativt tynn garasjeport..

 

D42FDEB8-22A3-400F-8F3E-F5AAB5BF3C17-13225-00001011751D6303.jpg

3A9D94ED-6B84-49FA-B828-792BD8E05202-13225-000010117D5E2F9E.jpg

CC5EEB96-0E65-45A9-B8BD-5F65462CD28D-13225-000010118AB54CF3.jpg

 

 

Dermed fikk vi bilen opp på bukk.. ;)

AB69B5FD-E718-4330-9CBC-16C5F7A5694D-13225-00001011B5A39D3A.jpg

 

 

Og etter litt slit med fastrustede skruer, kom vi helt ned til navet..

E24ED5AC-4116-44D7-B6A8-CE50DB4A25DE-13225-00001011C28135E9.jpg

 

Og lengere kom vi ikke! Endeledded ville IKKE av.. Avtrekkeren vi hadde i går var gammel, slitt og ødelagt... Vi fikk ikke brukt den, og vi fikk ikke hamret den ut. I dag tidlig dro vi på biltema for å kjøpe ny, og tror dere ikke den KNAKK med en gang? BILTEMA DRIT... :angry:

 

Vi måtte bare sette bilen sammen igjen, slik at jeg kom meg hjem i dag... :(

 

 

Skal på Wurth på mandag og kjøpe ORDENTLIG avtrekker ;)

 

Forresten, så lurer jeg på hva slags verktøy man bruker for å presse inn bærekulen igjen.. Bruker jeg bare samme hydraulikkpresse som til hjullageret? :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse endeleddverktøyene fra Biltema er i støpejern, og pleier å knekke om man tar i litt.

images?q=tbn:ANd9GcQA4TJzYd5Y89PZJgCUPNBX9RCECKuTMMSZC7iN-NK7WPUF0oTYGA

Ser de ikke i katalogen nå, så de selges kanskje ikke lenger.

 

Mulig denen funker bedre:

19-1253_s.jpg

 

Si fra om du finner noen brukbare - som ikke koster en formue.

 

Tror du bør varme med propanbrenner, og så slå kraftig med slegge på siden.

Siste utvei er å kappe endeledd og banke ut når du får ut navet. Da trenger du nytt endeledd, men det koster nesten ikke noe på Biltema.

 

 

Biltema har et utmerket verktøysett som brukes til å presse ut/inn lager mens navet sitter på bilen.

Verktøysett for forhjulslager - Biltema

 

 

Bærekula sitter med 3 bolter. Monteringshullene er ovale.

Merk med å risse før demontering så det blir likt når du setter sammen igjen. Da blir hjulstillinga [omtrent] som før.

Tappen som går opp i navet sitter ikke hardt. Bare å ta ut låsebolten i navet og ta den ut/inn med håndmakt eller litt banking.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens ;)

 

Jeg har en liiten oppdatering her på kveldingen :)

 

I dag fikk jeg montert pærene og ballastene til nærlysene. De lyser godt og greit, og de blender ikke noe som helst når man står foran. I realiteten er det ikke noe gjenskinn, men jeg merket at iPhonen min fanget opp "Glare" fra prosjektorene.. Det er jo glare på LED-stripene og (på bildet ute i mørket), så det sier vel litt.. :p

 

Her står jeg i garasjen med xenon montert på ene siden:

C85A6C75-7D73-4FD7-911F-9F2ED3449312-13853-0000113376BF4CA2.jpg

9B40185F-789B-4B0C-97FD-4A8382FEACF6-13853-000011337E4049E9.jpg

 

 

Som sagt, så er iPhone kameraet noe dritt i mørket.. Trengte nesten ikke laste dette opp engang.. ;)

86F0796D-ADBA-438F-A19A-CD0A8F4535EB-13853-00001133830ECAB3.jpg

 

 

MEN, de lyser opp helt fantastisk, helt til der prosjektorene kutter lyset - Jeg bare elsker lysbildet :)

0E48B802-DE8F-4D89-AA99-D28C9FAE747D-13853-000011339055EC25.jpg

2231D574-A34D-459B-A6C5-DC31651365BA-13853-00001133973A858A.jpg

 

 

Én negativ sak jeg burde få fikset ASAP, er å legge opp nye kabler til lysene.. Når bile ner slått av, uten ladespenning fra generatoren, så flimrer lysene siden ballastene ikke får nok strøm..

 

I tillegg, så var en av de gamle ballastene for langlysene ødelagt, og jeg tror det er en kondensator som er gått dunken. Mest fordi det lukter noe funky elektronikk når den slåes på - Deretter knitrer det 6 ganger, og om jeg rister på den så hører jeg pulver/sand...

 

Så, prioritet 1 er nå å legge nye kabler, mens prioritet 2 er å skaffe nye ballaster.. :p

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en oppdatering her på kvelden;

 

Hver gang jeg startet opp bilen, så ville xenon-pærene flimre helt til generatoren kom ordentlig i gang - Dette likte jeg ikke :)

 

Derfor dro jeg rett på biltema i dag, og kjøpte meg 2 stykk nye reléer. Jeg forhåndskuttet alle kablene, isolerte reléene og la dem en lur plass. Deretter førte jeg bare kablene dit de skulle, én etter én. MYE lettere enn å legge kabel for kabel! :) Jeg markerte også hva hver kabel var med maskeringstape med skrift på!

 

CB55BF64-15DB-46B4-BB6F-90BBD9192222-14887-000011F30AC891C4.jpg

469DD302-3ED4-48D9-A5A7-3AD48939A657-14887-000011F31229EAEA.jpg

1603AD35-0A1C-4E61-81B8-31687C0D1614-14887-000011F31F1D01E1.jpg

 

 

Kabelmerkingen for styrestrøm og nærlys;

098E1ECE-7E92-4A0F-846E-6887DB8CB566-14887-000011F32EAE9D0E.jpg

EDE3721E-B00E-4285-BE99-C3B76A7E613F-14887-000011F343D9A899.jpg

 

 

Og, når kablene var lagt, var det bare å klippe dem til presis lengde, og kaste dem i en haug! :)

CDE79470-6318-4B39-8799-4EEC1343B31C-14887-000011F365111E33.jpg

 

 

 

STEMINGSBILDER

 

88011C4B-612E-4DF9-9719-DEA9C38F8363-14887-000011F34A454C2F.jpg

7E91387C-BC6E-4F6D-B0B3-B5D777024E4D-14887-000011F351F85C97.jpg

D1EBDBE9-13F8-445E-A2C3-CA49F63EC508-14887-000011F359E13E9C.jpg

C71BA6BA-70A0-48BD-B9B9-DF9404F440C9-14887-000011F36051C356.jpg

 

 

Jeg blir bare mer og mer fornøyd med disse - Elsker dem allerede! :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min smak så syns jeg du burde kvitte deg med LED'ene og heller kaste xenon i original-tåkelysene :) Blir mye penere!

 

Jeg derimot sikler på nye g4 look hovedlamper med sort innmat som jeg vil ha orange parklys i, og gule originale Hella tåkelys. Ligger et sett på ebay, men de er sinnsykt dyre!

 

Sorry OT :)

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

 

"Kjærligheten vokser ikke på trær. Den bygges i Tyskland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe mine, og lakkere dem matt svart inne ;)

 

Jeg vurderer å bli kvitt LED-stripene, og kjøre 8000k i hella-tåkelysene -> Akkurat som du sa ;)

 

Meeeen, igjen så ser det fett ut med led-kjørelysene mens nærlysene er slått på.. :pp

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså..

 

Golfen fusker enda når den er ise kald.. :p Kjørte hjem fra jobb i dag, og ble stående i et kryss - Skulle utnytte en luke, men motoren døde tvert (Stod i oppoverbakke). Det er ikke noen sinnsyk fusking den driver med, men om jeg gir bånn gass fra ca. 1500 omdreininger så lugger den ordentlig før den skyter av gårde.. Det er nok ikke kondens i bensin, for jeg har bensintilsetning, pluss at problemet forsvinner fra 50 graders driftstemperatur og oppover.. Det virker også som om det er periodisk - Jeg klarer ikke helt skille mellom kulde eller fukt-relaterte problemer, og det virker som om det er værre så snart bilen har stått parkert med hevet nese i en stund..

 

For eksempel;

 

Når jeg dro på jobb i dag tidlig, så var det OK. Det var minus ute, men bilen står parkert i water hjemme hos meg - Men, på parkeringsplassen på jobb så står den med snuten høyere enn resten av kjærra - Så når jeg dro hjem fra jobb var det fortsatt kaldt (frost), men da merket jeg ordentlig fusking ved pådrag..

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mistenke heller, siden det er så periodisk... :/

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har naturligvis allerede sjekket at det ikke er noe mulighet for at motoren suger falsk luft;

d.v.s. lekkasje i pakningen under gass-spjeldet, eller slangen til bremsekraftforsterkeren.

 

Ellers ser jeg du har satt på et "jalla"-luftfilter.

Det er vel ikke sikkert det er noen forbedring i kulda siden du ikke lenger har temperatur-styrt spjeld som tar litt varmere luft fra over ekosos-manifolden.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret har stått på innsuget slik fra den dagen jeg kjøpte bilen.. :p Har egentlig bare ikke orket å kjøpe rør! :)

 

Når det gjelder falskluft, så har jeg egentlig gått vekk fra denne teorien, siden det skjer langt fra hver eneste gang, og at det forsvinner av seg selv..

Men, for å være på den sikre siden skal jeg naturligvis sjekke dette ;)

 

Er det bare å stikke hodet bak forgasseren, og høre/føle? Trenger ikke motoren litt turtall :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår