Gå til innhold

Kjølevæskeproblemer!

Ranger emnet


bilamatøren

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Helt ny i dette forumet, grunnet at jeg akkurat har fått førerkortet og kjøpt meg min første bil!

Kjøpt en VW polo 99-modell, 1,4.

Det skal ikke være noe betydelige feil når jeg kjøpte den. (1 og en halv uker siden) Og jeg har ellers kjørt den helt vanlig en uke.

 

Men jeg lurte på... i går når jeg kjørte begynte varsellampen for kjølevæske og blinke. (Bilen hadde stått i solen ca. 3 timer, men dette skal jo ikke ha noe å si..) Jeg stoppet ganske så fort og fikk slått opp i instruksjonsbok, etter det kjørte jeg opp en "ås" rolig og forsiktig så jeg klarte å komme meg hjem.

Når jeg var ca. 50m fra huset mitt ga bilen fra meg mange ulyder (i form av piping), og det drypte fra under bilen. Men det så ikke ut som noe lekkasje og har ikke dryppet siden. I det jeg stoppet kokte bilen og det kom masse damp. Jeg ventet til dette ga seg og åpnet etterhvert motorrommet. Kjølevæsken var skåltom og hele motorrommet var veldig varmt! Så jeg satt bilen i skyggen, og lot motoren avkjøle seg i mange timer. Etterhvert, da jeg var sikker på at det var avkjølt helte jeg på kjølevæske til max, og lot den stå på tomgang i 10-15min. Og tok en liten tur med den, da alt så ut til å være greit.. Eneste jeg merket både i går og kjørt en bittelitten tur i dag er at temperaturmåleren (den ved siden av bensinmåleren) går veldig fort opp. Starter på 70 og øker opp til 90 på bare 5min og fortsetter å øke. Så har bare valgt å stoppe når det skjer, siden jeg ikke vil at den skal koke igjen?

 

Men har dere noe forslag til hva jeg kan gjøre, vil jo gjerne slippe å sende den inn til verksted allerede. Er det farlig å kjøre ? Skal også ærlig innrømme verken jeg eller min mor har særlig peiling på bil.. Har også passet på og åpne kjølevæske korken noen ganger etter jeg har kjørt og motoren har blitt avkjølt.

Endret av bilamatøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, en eller annet plass lekker kjølevannet ditt ut.

Siden temperaturen stiger over sine normale 90 grader så har du enten luft i toppen eller vannpumpa er defekt. Ingen av delene er gunstig å kjøre med, sistnevnte vil ta knekken på motoren ganske fort. I verste fall har du tatt toppakningen.

Påse at kjølevæsken er på maks på kald motor (aldri etterfyll når motor er varm). Kjør en tur, om temp stiger over ca 105 grader så stopp. Om radiatorviften ikke går så er enten termobryteren defekt (eller sikring/relé) eller vannpumpa defekt slik at vannet ikke sikulerer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæsken skal etterfylles til mellom min og maks når motor er kald ja. Kjør en liten tur og følg med temperaturen, stopp gjerne underveis og sjekk om det lekker noe sted. Går temp over ca 105 grader så stopp motoren og la den kjøle seg ned før du vender snuten hjem igjen. Du fylte på ferdigblandet kjølevæske eller 50/50 med konsentrat og vann?

Om temp går for høyt så sjekk om det skyldes lekkasje på kjølesystemet, nokså trolig siden den lakk tidligere. Se også på eksosen din om den er hvit eller at det kommer damp ut. Da er toppakningen defekt, sannsynligvis grunnet du har kjørt motoren (toppen) tom for vann. Umulig å si om den må på verksted før diagnosen er satt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fylte jeg kjølevæsken til max og passet på at det ikke ble noen bobler (tok den på tomgang og gassetn mens ekspansjons beholder lokket var av). Så prøvde jeg å kjøre en tur. Bilen gikk fort opp i temperatur og da den var på ca. 105 grader stoppet vi og lot den "avkjøle seg". Startet igjen, men da var det ikke lenge før varsellampen for kjølevæske begynte å blinke og temperaturen fortsatte å stige. Stoppet, åpnet motorrommet, men så ingen tegn til at det kokte eller lekkasjer underveis på turen. . Så da blir det vel verksted....

Noen meninger om hva det kan være..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt. Når du lot motoren gå på tomgang med lokket til ekspansjonstanken av, lot du den gå så lenge at termostaten åpnet (ca 80 grader)? Det ser du ved at kjølevæsken plutselig forsvinner i ekspansjonstanken, etterfyll da umiddelbart mens motoren går. Dette må du gjøre ved fylling av kjølevæske etter at systemet har vært mer eller mindre tømt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Som regel når termostaten ryker så åpner den alt for tidlig slik at motoren aldri oppnår normal driftstemperatur. Følg godt med fremover om motoren bruker kjølevann eller om det kommer damp ut eksosen. Er du heldig har alt gått greit :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår