Gå til innhold

Jager på tomgangen, verkstedet sier jeg må bytte ventiltetninger. Er dette vanskelig?

Ranger emnet


gromit190

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

 

 

Har lenge vært plaget med at tomgangen på bilen min jager mellom 400 og 700 rpm. Søkt nord og ned på nettet, men blir ikke klokere. Sjekket etter lekkasjer på luftinntaket, men klarte ikke å finne noe.

 

Fikk et verksted til å se på den, og de sa at tetningene til ventilene er lekk. Mekanikeren sa at det var en omfattende jobb å skifte, og prislappen lå på mellom 5000 og 10 000 kr.

 

Jeg er pittelitt over gjennomsnittet god til å skru, men jeg kan fryktelig lite om biler. Så her må eventuelle tips litt "inn med teskje".

Så da kommer spørsmålet mitt; er det veldig vanskelig å bytte tetninger til ventilene? Er det noe man absolutt burde overlate til mekanikerne?

 

Evt: Hva tror dere det er som gjør at tomgangen på bilen er så rar? Dette skjer ikke når motoren er kald (dvs sjokken er inne).

 

Info om bilen:

Toyota Corolla 1996 1.3i-16V Combi-coupé

 

 

På forhånd, takk

Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeligste jeg har hørt på lenge, Om bilen bruker litt olje igjennom ventiltettningene har ikke noe å si på tomgangen. Nå vet ikke jeg hva som styrer tomgangen på toyota eller om det er egen føler der. Kan hende gasspjeldet trenger en rens om det er mye sot der. At den ruser seg opp og ned tyder mere på falskluft. Spray startgass rundt gasspjeldhuset.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Vel, kanskje det er jeg som har rotet litt. Han sa iallefall at ventiltetningene måtte byttes.

Da er altså neppe det løsningen på den ujevne tomgangen?

 

Merkeligste jeg har hørt på lenge, Om bilen bruker litt olje igjennom ventiltettningene har ikke noe å si på tomgangen. Nå vet ikke jeg hva som styrer tomgangen på toyota eller om det er egen føler der. Kan hende gasspjeldet trenger en rens om det er mye sot der. At den ruser seg opp og ned tyder mere på falskluft. Spray startgass rundt gasspjeldhuset.

 

Har åpnet gasspjeldet og prøvd å rengjøre etter beste evne. Det så rent og fint ut, men tomgangen forble like ujevn. Prøvde også å spraye startgass men fikk ikke prøvd det så nøye, skal prøve det igjen kanskje. Men hva er det jeg ser etter da egentlig? Vil den begynne å gå normalt hvis det er lekkasje og den suger inn startgassen?

 

Ryker den?

 

Nei, det gjør den ikke

 

 

Birger

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass brukes for å finne ut om motoren suger falskluft, dette vil detekteres ved at turtallet går merkbart opp dersom motor suger inn gassen. Er enig med resten, utette ventiltetningen har ingenting med jagende tomgang å gjøre. Det du skal se grundig etter er vakuumslanger som er sprukket, er hull på eller er morknet opp. Ligger turtallet stabilt om du holder den på gassen på ca 1000 omdr?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hverken hvor forgasseren eller CO-skruen er plassert..

Som sagt, her må ting litt inn med teskje.

Evt; hvor får jeg kjøpt en skikkelig brukermanual til bilen? De har det kanskje på Toyota-forhandleren?

 

Din bil har ikke forgasser. Det første jeg tenker er dritt og sot i spjeldhuset. Dette er plassert mellom luftfilterboksen og innsuget.

 

Her er en guide jeg lagde på hvordan man renser noe slikt på en 96 mod Carisma. (prinsippet er det samme)

 

http://forum.mitsubishi-klubben.no/viewtopic.php?f=67&t=11635

 

Du kan sikkert få en grei bok på biltema. Haynes heter de.

 

Vel å merke om du skru av spjeldhuset må du muligens bytte pakning og. Dette er en meget tynn fiber/papir pakning. De selger slikt i A4 ark på biltema man kan klippe til!

Nødløsning ville være å bruke en 1.7L melkekartong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå! Beklager at jeg har vært så inaktiv, travle dager.

 

... Det første jeg tenker er dritt og sot i spjeldhuset. Dette er plassert mellom luftfilterboksen og innsuget.

 

Her er en guide jeg lagde på hvordan man renser noe slikt på en 96 mod Carisma. (prinsippet er det samme)

 

http://forum.mitsubishi-klubben.no/viewtopic.php?f=67&t=11635

 

Du kan sikkert få en grei bok på biltema. Haynes heter de.

 

Vel å merke om du skru av spjeldhuset må du muligens bytte pakning og. Dette er en meget tynn fiber/papir pakning. De selger slikt i A4 ark på biltema man kan klippe til!

Nødløsning ville være å bruke en 1.7L melkekartong.

 

Har rengjort spjeldhuset tidligere (leste at det kunne være løsningen på problemet mitt), men uten hell.

 

 

Fikk bilen tilbake fra verkstedet, og den virket egentlig helt fin. De hadde visstnok byttet tennplugger eller noe lignende (fikk bare henta den i en fei).

 

Men nå etter noen dager virker bilen like vrang, og jeg mistenker at det kan ha noe med været (?!) å gjøre. Var tørt og fint ute da jeg hentet bilen (tror det var Torsdag i forrige uke, 4 dager siden), og nå har jeg ikke brukt bilen et par dager mens den har stått ute i regnet. Tomgangen er nå like ille som den var.

 

Merker også at når jeg slipper gassen, stuper turtallet. Så det blir litt nykking når jeg da gir gass igjen. Veldig slitsomt...

 

 

Har ikke fått testet med startgass enda. Desverre får jeg ikke sett mer på bilen før om noen dager (er i førstegangstjenesten for tiden så).. Kanskje jeg skal prøve å høre med et annet verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår