Gå til innhold

Golf 3 ikke eu godkjent

Ranger emnet

htrygve

Anbefalte innlegg

Hei!

Først og fremst var jeg noe usikker hvor jeg burde poste denne. Tok sjansen på at det går greit her.

Bilen har vært på eu-godkjenning, og følgende ting må fikses før den blir godkjent:

1. Bremserør svekket pga rustangrep - Venstre bak

a) Beste plass å annskaffe dette? Greit med brukt??

2. Farlige sprekker i bremseslange - Høyre foran

a) Beste plass å anskaffe dette? Greit med brukt?

3. ABS-varsellampe indikerer feil ved systemet

a) Hvordan bli kvitt denne indikasjonen

b) Hvordan fikse/feilsøke på ABS-feil?

4. Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% AV høyeste verdi - Høyre bak

a) Hva betyr dette?

5. Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi - høyre bak

a) Hva betyr dette?

6. Ikke målt avgass pga eksoslekkasje

a) Hva betyr dette, og hvordan fikse det?

Alle disse feilene fikk verdi 2 på eu-kontrollen..

Bilen heter Golf 3, er fra 1994 og er 2-liter utgaven med 116hk, om jeg ikke tar helt feil.

Skjønner godt hvis noen spørsmål kan være litt generelle/uklare osv, da er det bare å si ifra så skal jeg prøve å formulere annerledes.

Er samtidig klar over at jeg kan google mye her og har også gjort det. Dog, det er mye mer interessant å spør og få svar fra noen som faktisk har peiling på bil, og som kan gi tips til gode nettsteder etc.

Tusen takk!

Endret av htrygve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, er ikke greit med brukt! Kjøp på Biltema, Mekonomen, Bilxtra, MECA, Hellanor osv.

2. Samme svar som 1

3. Ta diagnose og du ser hva som er galt, f.eks. hvilken sensor som lager feil. Billigløsning; Ta ut pæren til ABS ;)

4. Bytt klosser og skiver begge sider bak, da er dette fikset.

5. Fikset i pkt 4.

6. Fiks lekkasjen(e) i eksosanlegget ditt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis problemet ikke er håndbrekkwire som henger fast, og jeg må bytte tromler og bremsesko bak, er dette riktige deler til min bil:

Trommel: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsefriksjon/Bremsetrommel/BREMSETROMLE-VW-64129/

Bremsesko: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsefriksjon/Bremsesko/BREMSESKO-VW-66948/

Og hvor mange trenger jeg av hver? 2? Eller er det 4 bremsesko og 2 tromler?

Dere for ha meg unnskylt for dumme spørsmål, bil er fortsatt noe kinesisk for meg. Dog, takket være godt forum med gode svar lærer jeg stadig :well:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye opplysninger på sidene til Biltema. Uansett trenger du muligens ikke bytte bremsetromlene, bare slip bort slitekanten inni og slip lett over kontaktflaten mot bremsebåndene med fint smergelpapir før du monterer igjen. Om du bytter tromlene bør du i tillegg montere mye hjullagre.

For å ta av trommelen må håndbrekket være av. Skru av hjulet og se inn bolthullene. Du vil da se en liten kile med en fjør i nedre kant, denne presser du helt opp med et skrujern, da vil bremseskoene kollapse slik at trommelen lar seg fjerne. Sjekk også at armen der håndbrekkwiren er festet, at denne er helt tilbake i nedre kant. Følg håndbrekkwiren, der den ender er armen for håndbrekkmekanismen.

Dersom armen til håndbrekk er helt fremme og ikke lar seg presse bakover så er det nok håndbrekkwiren som henger inni strømpen.

Se bilde under.

Normalt er et sett bremsesko til to hjul, altså ett sett er til begge sider. Er vel Ø200 på din bil antar jeg.

TrommelbremsVAG.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Takk for godt og utfyllende svar Quattro73! Får se om jeg ikke etterhvert begynner å ta av tromlene bak og følge disse stegene. Føler jeg må begynne å gjøre noe med tromlene etterhvert uansett. Bilen er jo fortsatt ikke godkjent.. Ellers er alle de andre jobbene gjort, med unntak av bremserøret bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider