Gå til innhold

Hvorfor er ikke dette bra?

Ranger emnet

Skybert

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå fått høyttalerne installert da det var det eneste som manglet, så jeg fikk testa annlegget mitt i dag, og jeg er ikke fornøyd!

Oppsett:

Frontsett: Focal PS-165

Spiller: Pioneer DEH6300SD

Sub: Digital Design DD512(med hjemmesnekkra kasse: link)

Forsterker: Infinity Kappa Four, der 2 kanaler driver fronsettet, og de to andre driver subben.

Diskantene er installert i husene som fulgte med, som er festa i A-stolpen, og 6,5 toms høytalerne festa inni døra på mdf ringer.

Det som skjer er at frontsettet begynner å skurre når jeg går opp i volum, og det skurrer i høytalerne når jeg ikke spiller musikk, da motoren er av, det dere kommer til å si da, er at det er for dårlig jording, men den er jorda i setebeltet, mellom bolten og stoppskiva, der det er 100% rent metall.

Det som jeg er usikker på er instillingene på forsterkeren, hvordan skal jeg stille den?

Noen tips?

legger til et bilde av det som er mulig å justere på forsterkeren: kappafour.jpg

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoka85

kappafour.jpg

Front: Stereo + Front

Rear: Sub + Stereo

kappafour.jpg

Front: HPF, FREQ 100-150hz, og input på medium (evt justere den opp senere)

Rear: LPF, FREQ 100-150hz, og input på medium og ikke så mye bass booooooost

Sånn ville nok jeg prøvd først, evt justere litt mer senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skurrer i høyttalerene uten at du spiller musikk, så er noe veldig galt. Skurrer det uten at spilleren er på? Nå er det vel sånn at ingen biler har bart metall i innfestingen til setebeltet, så her MÅ du pusse deg ned til bart metall i karosseriet, det hjelper ikke at en skive er i bart metall. Videre så kan du koble fra signalkablene til forsterkeren, og høre om det fortsatt skurrer, gjør det ikke det, så ligger problemet før forsterkeren, så da kanskje spilleren ikke er godt nok jordet.

Lavpassfilteret på forsterkeren (til sub) bør stå på ca 80hz, og høypassfilteret (til frontsettet) bør da også stå på ca 80hz. Allt ekstra på spilleren skrur du av/til null i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skurrer når volumet er på rundt 40-50, og 62 er maks tror jeg. Men putter jeg den bryteren som står ved siden av signalkabelen på sub+stereo kommer det ikke noe som helst bass, men når den står på "rear" fungerer bassen. Jeg skal se om jeg får tid i morgen til å se på jordinga, og prøve å stille inn forsterkeren.

Takker for svar :)

Forresten så har jeg lurt lenge på om det går an å måle spenningsfall på minus kretsen, ved å bruke vanlig spenningsfall måling mens den spiller?

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ikkje ha volum på meir enn 40-50 iallefall!

Ved justering av gain skal volumet på spilleren ligge på ca 75-80% av maks. Det er fordi du skal ha litt å gå på når signalkilden har litt låg volum.

Og spilleren gir ut støy på maks volum. (var iallefall sånn før) So du skal aldri opp på maks volum på spilleren.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer en slags skurrelyd når en sang på en cd er slutt eller når du skifter sang, og du venter på at neste sang skal begynne, da hører du den skurrelyden ganske så godt! Hva kan det være?

Med og uten motor i gang? Som jeg skrev over her, koble fra signalkablene og se om det forsvinner da

Lenke til kommentar
Del på andre sider