Gå til innhold

Trimme Audi 100 2,3E Quattro AAR

Ranger emnet


quattro93

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har en Audi 100 2.3E avant Quattro 1992 mod jeg har lyst til å gjøre litt med.. Førsteprio nå fremover blir å få pussa den ned, fjerna rust, og nye lister rundt om hele bilen som trenger å byttes ut etter 20 år, samt felger og senk.

 

Så kommer det til det å gjøre noe med motoren på den. Har lest mye å tenkt mye på å sette i en litt kvassere kamaksel, også må man vel ha nye kamdrev også. Også har jeg lest om porta topp.. Går det an og få porta toppen som sitter i bilen pr. dags dato eller må man kjøpe helt ny port? Og hva er evt. prisen av det.

 

Også effektanlegg/sportseksos, har lest litt om simons osv men kan ikke finne noe som passer til min.

 

Lurer litt på hva dere folka tror dette kommer til å koste.. De porta toppene jeg har sett så skal de kunne yte 50 hk og 65nm sånn ca noen av dem, og med 136 ponnier originalt burde det vel gå an og få 200 sugehester om man får på sportseksos, sprek kam og litt div??

 

Håper det er noe positivt svar å få på detta da 100'n er en bil jeg ikke har lyst til å kvitte meg med med det første :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett sett med nye øvre og nedre dørlister til ca 650,- pluss frakt. Har kjøpt lister der selv, er helt ok men trenger litt tilpassing.

 

Trimkam får du tak i og DENNE trenger ikke nytt kamdrev men kan bruke det originale. Du kan porte toppen som står i bilen, trenger ikke ny, husk bare at porting koster en del. Priser alt etter så får du et innblikk i HER. Den dyreste av de kjøpte jeg til mitt prosjekt; http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/275402-modifisering-effektokning-2-3e-10v.html

 

Når det gjelder eksos så er det lite til quattro. Kjøp potter med 2,25" innfestning og bytt ut om nødvendig, er de gamle hele og tette så la de være inntil videre.

 

Husk at ditt originale innsprut, KE3-Jetronic, ikke yter mer enn ca 180 hk, derav vil du ikke få mer enn dette samme hva du gjør. Originalt har du 133 hk, bremser du den så får du garantert ikke mer enn 128 hk. Din originale manifold og downpipe er heller ikke laget for å hente ut videre med effekt, denne vil også være en flaskehals allerede rundt 170-180 hk.

Med trimkam og eksos vil du få maks 155 hk.

 

BTW; Flyttet tråden din til riktig underforum (C4).

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett sett med nye øvre og nedre dørlister til ca 650,- pluss frakt. Har kjøpt lister der selv, er helt ok men trenger litt tilpassing.

 

Trimkam får du tak i og DENNE trenger ikke nytt kamdrev men kan bruke det originale. Du kan porte toppen som står i bilen, trenger ikke ny, husk bare at porting koster en del. Priser alt etter så får du et innblikk i HER. Den dyreste av de kjøpte jeg til mitt prosjekt; http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/275402-modifisering-effektokning-2-3e-10v.html

 

Når det gjelder eksos så er det lite til quattro. Kjøp potter med 2,25" innfestning og bytt ut om nødvendig, er de gamle hele og tette så la de være inntil videre.

 

Husk at ditt originale innsprut, KE3-Jetronic, ikke yter mer enn ca 180 hk, derav vil du ikke få mer enn dette samme hva du gjør. Originalt har du 133 hk, bremser du den så får du garantert ikke mer enn 128 hk. Din originale manifold og downpipe er heller ikke laget for å hente ut videre med effekt, denne vil også være en flaskehals allerede rundt 170-180 hk.

Med trimkam og eksos vil du få maks 155 hk.

 

BTW; Flyttet tråden din til riktig underforum (C4).

 

Takk for informativt svar! Har hørt litt om Østlandske Motorservice som visstnok gjør god jobb til en grei pris..

 

Men en ting, vil du tro at jeg får rundt 180 ved å porte toppen, ny kamm og litt div?? (evt. si hva "litt div" vil si :tannløs: )

 

Hadde tenkt på å kanskje fått tak på 2,5" eksos til den etterhvert, 5'er lyden er jo nokså grom :tannløs:

 

Men angående de listene du linka til, følger det med klips? For de klipsene jeg har begynner å bli slitne :adolf:

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt på å kanskje fått tak på 2,5" eksos til den etterhvert, 5'er lyden er jo nokså grom :tannløs:

 

desverre er ikke større jo bedre, motoren skal ha litt motstand for og yte maks, og da vil jeg tro "2,25 vil holde i massevis

http://rustent.norwegianforum.net/

1984 golf 2 1,6 cl- ratlook

1985 golf 2 1,6 gl-spiker

mercedes w123 1982- oldschool

toyota corolla- herjebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant 2.25" eksos er optimalt til 2.3 så lenge det ikke er verstingtrimming. Større eksosrør/potter lager turbulens i eksosen, flowen går ned og det samme gjør effekten.

 

Om toppen portes av noen som vet hva de driver med så kan du kanskje nå 180 hk med portet topp, trimkam og eksosmodifikasjon (erstatte kat bl.a.). Husk bare at noen firma porter topper mens de blindt ser på statisk (topp)effekt, dette resulterer i en død motor på lavere turtall. Andre porter med hensyn på dynamisk effekt, noe som gir mer krutt over hele registeret.

Som nevnt, ditt originale innsprut og eksosmanifolden vil være flaskehalser (~180 hk) Ved ett punkt vil du aldri få mer effekt, samme hva du gjør, før disse flaskehalsene er eliminert. For meg stoppet det opp på dette kun med portet topp og 272' Veloxkam, kom da ikke utenom datasprut og grenrør.

 

Edit: Ja, det følger med klipe til de listene, dog gjerne ikke verdens beste kvalitet på klipsene. Det fine med de listene er at de ikke har metallkjerne slik alle de originale har, derav vil de aldri ruste.

 

3.JPG

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye svar å få på kort tid her :D

 

quattro73, har du noe link til de delene jeg trenger for å få til 2,25"? Lønner det seg med 2,25" hele veien?

 

 

edit: har du noe peiling på hvilke firma som vet hva de driver med når det kommer til å porte topp?

Endret av quattro93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke link, jeg kjøpte rustfrie 2.25" universale Magnaflow-potter fra Velox Motor. Sjekk evt. på Magnaflow eller ebay. Og ja, kjør 2.25" hele veien.

Velox Motor porter topper som fungerer over hele registeret, men der er det nok fullbooket frem til høsten ;) EBB i Stavanger porter, vet dog ikke om de legger noe videre vekt på det som skjer under 5000 omdr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke link, jeg kjøpte rustfrie 2.25" universale Magnaflow-potter fra Velox Motor. Sjekk evt. på Magnaflow eller ebay. Og ja, kjør 2.25" hele veien.

Velox Motor porter topper som fungerer over hele registeret, men der er det nok fullbooket frem til høsten ;) EBB i Stavanger porter, vet dog ikke om de legger noe videre vekt på det som skjer under 5000 omdr.

 

Ok takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår