Gå til innhold

ArvidSlyk's Peugeot 505 GTD Turbo - prosjekt

Ranger emnet


ArvidSlyk

Anbefalte innlegg

Update!

 

I dag har jeg fått med meg gamlingen å skrudd og smørt litt på doningen, så dørene ble etter noen forbrente kalorier i orden!

Begynte sånn smått med fører-døra, tok av panelet og studerte det litt... Der fant jeg en kabel som lå løst inni døra, og den passte fint inn i en boks som sto der.. og vipså har jeg sentral-lås! :yodude: Imponerer stadig vekk denne bilen! Men i alle fall.. jeg fant ut at dørhåndtaket på utsiden mest sansynlig var byttet en gang (mulig noe tredjeparts leverandør) da dette måtte modifiseres litt for at alt skulle fungere smertefritt. Var ikke lett å få tatt noen bilder av prosessen i dørene som ga noe mening, men hvis det er noe dere ville hatt bilde av, så kan jeg eventuelt plukke det fraverandre å ta noen bilder :)

 

Etter at det viste seg å gå som en drøm på førerdøra, gikk jeg rett på den døra som ikke ville opp fra verken den ene eller den andre siden. Tok av panelet på begge dørene bak for å sammenligne og legge en plan. Det resulterte i at jeg fikk tatt ut håndtaket på utsiden, og trødd noe olje i alle bevegelige deler. Gamlingen trykket på de rette knappene inni døra, så gikk den opp som en drøm. Barnelåsen ble kjapt deaktivert før vi smørte opp litt til, og justerte sentral-lås motoren slik at den fungerte optimalt.

 

Etter å ha smørt opp alle hengslene og dørstopperene vil jeg nesten påstå at dørene går mer lydløst og smertefritt enn i en helt ny bil :D

 

Neste kapittel:

 

Eksos!

 

Da forrige eier overtok bilen var det montert ett stykk rakt rør :P Så han monterte et eksos anlegg med lydpotter.

Dette er jo forsåvidt greit, men det er liksom det laveste punktet på bilen og ser ikke heelt originalt ut. I og med at jeg skal få noe mere gamp utav doningen om en stund, er vel eksos noe som må "oppgraderes". Så tenker å sveise til et eget eksosanlegg. Spørsmålet er: Hvor stort må det være (inv diameter) og hvor får jeg tak i lydpotter som er dugende (har ikke tenkt å bli hørt til mars når jeg gir på..) Er det problem på PKK med "egen komponert eksos"?

-Takker for svar! :)

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her ska eg følge med :D

Moro at fleir enn nesten bare meg satser på diesel:thumb Når det gjelder eksos, vi e sei at biltema er et greit og billig alternaltiv.. HAr sjøl 2,5" heile veien med den mellomste 2,5" potta frå biltema, meiner på at det er det.. Er ein fordel å ha ei eller to potter på, for då får turbo'n motstand, og fungerer bedre ;)

 

Men er ein fordel å justere ned dieselpompa igjen før PKK, Så sant du justerer den opp da ;)

-1981 Nissan Laurel C31 2,8TDI

 

PSN: Mr67Mopar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann.

 

Ifg skyvelæret mitt er det 2,5" eksos som står på nå, men det er en tre mil lang lyddemper midt på eksossystemet, og to litt mindre rett før enden på det.. så tenkte egentlig å lage til et spjeld rett etter downpipen fra turbo, med et 3-4" "rakt rør" i ene løpet og den eksosen som er i dag på det andre løpet i spjeldet.

 

Sånn som jeg har forstått det så skal det være minst mulig motstand etter turboen, for at turboen skal få minst mulig motstand og spoolup'en ta kortere tid.. Correct me if i'm wrong!

 

Med det oppsettet jeg har nå så tar det omlag tre uker før turboen gir ladetrykk med mening.. på 1500rpm lader den med 0,6bar og jobber seg langsomt opp til 1,5bar ved ca 3500rpm. ville hatt hvertfall 1 bar ved 2000rpm.. det er der frieksosen kommer inn i mine tanker..

Har justert dieselpumpa en smuule, slik at det er fare for lokal torden i bygda, før jeg får ladetrykk.. Regner med at dette blir bedre ettersom innsug og eksos blir oppjustert. Holdt forøvrig følge med en mercedes w124 300turbo diesel (147hk) etter å ha tuklet med dieselpumpa.. dette er jo to cirka like tunge biler, så regner med at jeg har cirka 140-150hk under tha hood. :yodude:

 

 

Ellers på bilen har jeg endelig fikset vindusviskermotoren etter MYE om og men.. byttet motoren til en som "funket" men den spiste sikringer og bevegte seg lite. Ettersom jeg åpnet motoren og tittet inni viste det seg å være kortsluttning ^6. så etter dette ble fikset opp i ble det god gang i viskerene.

 

byttet også alle pærene i instrument-panelet. og da fungerte plutselig både turteller og oljetemperaturmåleren, i tilleg til at man faktisk ser hva som skjer :oohh

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at jeg bytter ut den midtre demperen etter hvert ja,, men planen med spjeld som man kan velge "fri eksos" og original eksos har jeg ikke tenkt å legge heelt på hylla med det første :)

 

Er litt for mange av disse som er blitt sendt til afrika ja... Nekter å tro det er mer en 100stykker på veiene i Norge lenger..

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan vell legge til dette med eksos att jeg kom igjennom Eu kontrollen med eksos anlegg bygd av slange klemmer gamle rør biter samt noen gamle lydempere jeg hadde slengende. :P så helt jævelig ut men hadde dårlig råd den tia så kom da gjennom eu hehehe :P

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tøft prosjekt, men du kunne ha blitt litt flinkere med bilder!

 

I sin tid bygde fattern opp en 505 bensin(uten turbo) fra bunnen av. Restaurering, lakkering osv. Ble visst ganske pen, er for ung til å huske den.

 

Da jeg ble litt gamlere kom fattern over en 505 turbo som hadde gått som sivil politibil, skal si den gikk unna! Holdt tritt med en Ford Escort turbo, artig!

 

Stå på vidre, klassiker dette!

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår