Gå til innhold

Gniksing i vindusheiser

Ranger emnet


Roger72

Anbefalte innlegg

min erfaring med gnisse lyd i vindusheisen er att den holder på og ryke.. er en svakhet på octavia.

 

Tror nok ikke de akkurat er utslitte, da den ene kanskje er betjent 20 ganger, og den andre er riktig nok på førerdøren, men har ikke bompenger her, så denne er nok heller ikke for mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusheien bak røyk på Octavia'n her om dagen, og den har ikke blitt brukt mye. Den også har lagd litt lyder. Når jeg plukka det fra hverandre så jeg at det var en del korrosjon på wireopplegget, som kanskje har gjort at det har gått tregt. Anbefaler å ta opp å sjekke før det ryker.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusheien bak røyk på Octavia'n her om dagen, og den har ikke blitt brukt mye. Den også har lagd litt lyder. Når jeg plukka det fra hverandre så jeg at det var en del korrosjon på wireopplegget, som kanskje har gjort at det har gått tregt. Anbefaler å ta opp å sjekke før det ryker.

 

Ok, den er grei.

Hvorden er er "trekkene" festet? Bare å nappe rett ut, eller er det et annet prinsipp?

Solide klips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkene sitter i 3 skruer og resten klips. 2 av skruene sitter bak dørhåndtaket. Det er et lite hull nede, så du får vippa ut dekselset på håndtaket med en skrutrekker. Det sitter også en skrue bak brytern til vinduet. belag deg på at klips kommer til å knekke. Alle mine knakk når jeg røska det av :P Ps jeg snakker om en Octavia 2. Vet ikke hvordan dette er på Octavia 1.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ok, den er grei.

Hvorden er er "trekkene" festet? Bare å nappe rett ut, eller er det et annet prinsipp?

Solide klips?

 

Startet med førerdøren. Opp med selve dørhåndtaket, og ut med 3 skruer. Av men øvre høytaler, og ut med en skrue. Sitter så 2 skruer nede under trekket. Så er det bare å nappe av. Startet nede i forkant og jobbet rundt. Gikk med mange klips, men hadde komplett sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet begge heisene. Tok meg 3,5 time. Fornøyd med det :)

Var forøvrig "rimelige" heiser. 2300,- med alt av tilbehør

 

Det som nok er årsaken er nok at wirene er noe korrodert, ellers alt ok. Disse er ikke så lette å smøre i rundt "spolen".

Men om man borrer et lite hull rett over heisen, så burde det gå greit å spraye inn noe Litiumsfett, mens man kjører ruten opp og ned.

Anbefaler å gjøre dette med en gang ulyder oppstår.

Dette kan enkelt ordnest selv. Bare husk å kjøpe inn reserveklips før jobben utføres.

Skal prøve å illustrere dette i bilde nederst. (Se pil) De to andre røde sirklene viser inspekjonshullene til føringene.

 

Noe som var overraskenede var at det var vel sirka 10 forskjellige patenter på hurtigkobblingene til ledningene.

Endret av Roger72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår