Gå til innhold

Bytte kam.

Ranger emnet


Estrewes

Anbefalte innlegg

ja tror/mener det, men vetilene bør justeres, spesielt vist du går fra A til f.eks. "T" "H" "V" "VX" etc.

 

A----> A burde gå bra

 

:rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål løftet på kamen din! Mulig det er forskjellig på de forskjellige toppene, ergo kan løftere/vippearmer være forsterket e.l.

Jeg gikk på en smell der med en 1300 X-Flow motot jeg bygget en gang! Skullw være en "screamer" motot så jeg puttet inn en piper 285 kam med 11,8 i løft! Det tålte ikke vippearmene! De brakk rett og slett rett av! hehehehehe! uhhmmwhat?

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja delvis! Mål senter på kammen (knasten) og mål høyden, deretter trekker du fra høyden i fra bredden og du får løftet! Er dette for høyt er ikke dette bra! Hør med volvo hva maks løft er før du eventuelt må frese ned ventilseter m.m! Har ikke de tallene i hodet! :D

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

mål hvor langt du presser ventilene.. tror jeg han mente..

 

Kamløft og ventilløft er to forskjellige ting! Noen motorer har at kammes løft er lik vantil løftet! Andre motorer har vippearmer. Der vil løftet på ventilen være større enn kamløftet!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle kammene fra 8v b21 og 23\230 passer om hverandre.. bare måle med en bladsøker klaringen mellom ventilshimsene og kammen. (når den "spissen" på kammen peker rett opp i lufta). er det ikke riktig må du bytte ventlishims. (ikke dyrt) mange slike sider på internett om hva klaringen på de diverse kammene skal være. jeg byttet fra T-kam(jævli slapp) til K-kam( kvass kam) uten å bytte en eneste shims, på 2 biler, så det går nok bra men mål uansett. er klaringen mellom kam og shims for stor blir det klakkelyd, er den for liten kan du brenne ventilene.

er ikke så mye du kan ødelegge av å bytte kam.. er ikke sånnt vippearmdrit på volvo:). bare pass på å still motoren riktig på merkene(hvertfall på k motoren)

for max effektutbytte kjøp også justerbart kamdrev.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enderlig en som visste det. Takk for svar. Jeg veit hvordan jeg justerer ventilene ja, men kjekt du sa det i tilfelle noen andre lurer. Men en ting jeg også lurer litt på er hvordan det justerbare kamdrevet fungerer? Og hvordan veit du evt hvordan du skal stille det for å få mye effekt?

 

Mvh Emil

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

ja tror/mener det, men vetilene bør justeres, spesielt vist du går fra A til f.eks. "T" "H" "V" "VX" etc.

 

A----> A burde gå bra

 

:rolleyes:

 

Sa jo noe lignede jeg :), men dersom du må juster kan det være greit å vite hvliken shimser du må ha "tykkelse"

 

HER EN FORM FOR UTREGNING AV DET

 

Varm motor: N=T+(A-0,4mm)

Kald motor : N=T+(A-0,45mm)

 

 

A= Oppmålt verdi

N= Den nye justeringsbrikkens tykkelse

T= Den gamle justeringsbikkens tykkelse

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Enderlig en som visste det. Takk for svar. Jeg veit hvordan jeg justerer ventilene ja, men kjekt du sa det i tilfelle noen andre lurer. Men en ting jeg også lurer litt på er hvordan det justerbare kamdrevet fungerer? Og hvordan veit du evt hvordan du skal stille det for å få mye effekt?

 

Mvh Emil

 

Justerbart kamdrev virker på den måten at du kan justere anntall grader kammen står i forhold til øvre dødpunkt på motoren. finner denne infoen på de samme sidene som har info om volvokammer. såvidt jeg husker skulle min kam stå +4 grader i forhold til ødp.

hvor mye mer effekt du får vet jeg ikke.. har ikke justerbart kamdrev på min..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

er ikke sånnt vippearmdrit på volvo:).

 

Lyst til å ta en titt på motoren min eller? Skal vise deg 8 fine vippearmer. :D

 

Fikk du foresten solgt den røde ex.russebil 245`n jeg var å så på?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår