Gå til innhold

mister plutselig pådraget/trøkket på min Suzuki Grand Vitara -06 mod

Ranger emnet


StigGB

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, har vært her på bilforumet tidligere (tjuvlest hehe..) og ser det er mye flinke folk her som er veldig hjelpsomme så jeg vil gjerne spørre dere der ute som har greie på biler og motor.

 

Bil: Suzuki Grand Vitara -06 mod, DDiS 1,9

 

Ved gasspådrag opp lengre bakker mister bilen all motortrykk, virker som turboen slutter virke eller som en gammel moped opp en lang bakke. Forbikjøringer tør jeg ikke ta for plutselig kan jeg miste motortrykket.

 

har fått et tips om at EGR ventilen min er gåen. En bekjent har samme bil og han har byttet EGR ventilen og den ble helt god. Virker som det er noe av de samme symptomene jeg har på min bil (8500,- er mye pæng :fire:).

 

Kan det være EGR ventilen som kan være gåen og hvor sitter den?

 

har lest litt her på forumet og sett det hjelper med en god rens av systemet med FORTE rensespray (disel intake cleaner) ref:

http://www.bilforumet.no/bilmerker/suzuki/vitara-grand-vitara-xl-7/280902-suzuki-xl-7-2005-td-turtallsproblemer-motorhastighetsfoler.html

 

 

En annen ting er at den svetter mye olje ut veivhusventilasjonen ved gasspådrag (hvis jeg ikke mister motortrykket da hehe) så ille at jeg har måtte sette på en catchdunk mellom ventilasjonen og manifolden. Dette merket jeg med at jeg har et lite hull i intercoolerradiatoren (eller hva det heter..) som da svettet en del olje ut av dette hullet og slik fant jeg ut at oljen kom fra veivhusventilasjonen. Har også lest at man kan kutte ut veivhusventilasjonsinntaket i manifoilen, ingen grunn for at det må være oljedamp der uten at da forbrenner man evt skadelige avdampinger. Andre sier igjen at det kan være noen tette rør/slanger som leder olje fra veivhusventilasjonen tilbake til motor og bunnpanne ??

 

Kan dette være årsaken til at motoren feiler ved gasspådrag etc.. ??

 

Er det noen som kan hjelpe en i nøden som har god greie på slike ting ??

 

/StigGB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hull i intercoolern din så er det ikke rart om bilen går dårlig siden den ikke lader. Ryker det svart av den når du gir gass da den mister turbotrykket? Høres du suselyder når dette skjer? Kjenner ikke til hvordan veivhusventilasjonen på disse virker så det tør jeg ikke å s noe om.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser det ei sikksakk lampe når dette skjer? Hvis bilen din går i nødmodus ved gasspådrag, så er feilen enten at du får feil på turbotrykket. Da er feilen eneten sprekk i intercooler( noe som er vanlig på disse bilene) Eller at turbotrykk sensoren er defekt! Intercooleren ser du enkelt på om er defekt, da sjekker du om den er sprekt langs kanten. Da vil d ligge olje der.

 

Den andre feilen er en feil på tempratursensor 1 på eksosen, Denne sitter helt inntil turboen!

 

Dette er en VELDIG enkel sak å finne ut av hvis du kommer innom verksted å leser av feilkoder!

Dette kan resultere i at partikkelfiltret også tetter seg, så er veldig dumt å kjøre lenge med dette! Men dette er en typisk feil på disse bilene!

 

 

 

Jeg anbefaler deg å stikke innom RSA bil drammen feks. Vi har hvertfall masse erfaring med dette :)

Ang utåndinga di så har jeg aldri hørt om dette problemet du forklarer. Men dette kan vi også se på hvis du kommer :) Du kan dra til ett annet verksted å di feilsøker å bruker MASSE timer uten å finne feil, men anbefaler å bruke merkeverksted. Du kan spare stoore penger =)

 

MVH Bjørnar.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hull i intercoolern din så er det ikke rart om bilen går dårlig siden den ikke lader. Ryker det svart av den når du gir gass da den mister turbotrykket? Høres du suselyder når dette skjer? Kjenner ikke til hvordan veivhusventilasjonen på disse virker så det tør jeg ikke å s noe om.

 

Hei og takk for raskt svar, ser det med at et lite hull kan gi utslag men at motoren skal miste all kraft i eks motbakke når man må øke pådraget litt er meg et mysterium. Det er det at ingenting gir indikasjoner på at noe er feil fra svart røyk eller susing. Eneste jeg så vidt hører er turboen som øker i turtall (men det skal da være normalt). For ca et år siden mista jeg nesten all olje på bilen uten noe indikasjon på lekkasje, ble vel oppbrent i den vanlige forbrenningen. Sjekket oljen oftere da, på verkstedet kunne de ikke finne noe feil. De sa at bilen bruker olje og min bruker litt mere enn normalt (og ja dette var merkeverksted) Men i ettertid har jeg hørt at dette kunne skje hvis noe var tett ? og mener dette med pådraget ble borte i ny og ne i samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange forslag på løsning, skal prøve å svare..

 

Lyser det ei sikksakk lampe når dette skjer? Hvis bilen din går i nødmodus ved gasspådrag, så er feilen enten at du får feil på turbotrykket. Da er feilen eneten sprekk i intercooler( noe som er vanlig på disse bilene) Eller at turbotrykk sensoren er defekt! Intercooleren ser du enkelt på om er defekt, da sjekker du om den er sprekt langs kanten. Da vil d ligge olje der.

.

 

- Det lyser en sikk sakk lampe når dette skjer ja.

- sprekk i intercooler stemmer, det kommer olje ut der ja men kan det gjøre at trykket forsvinner ?

- Turbotrykksensor, hvor sitter denne og kan man se om den på noe måte er defekt ?

 

Den andre feilen er en feil på tempratursensor 1 på eksosen, Denne sitter helt inntil turboen!

 

Dette er en VELDIG enkel sak å finne ut av hvis du kommer innom verksted å leser av feilkoder!

Dette kan resultere i at partikkelfiltret også tetter seg, så er veldig dumt å kjøre lenge med dette! Men dette er en typisk feil på disse bilene!

 

- tempsensor 1, er det lett å få øye på den. Har du noe illustrasjon/bilde av hvor den sitter evt weblink ?

 

 

Jeg anbefaler deg å stikke innom RSA bil drammen feks. Vi har hvertfall masse erfaring med dette :)

Ang utåndinga di så har jeg aldri hørt om dette problemet du forklarer. Men dette kan vi også se på hvis du kommer :) Du kan dra til ett annet verksted å di feilsøker å bruker MASSE timer uten å finne feil, men anbefaler å bruke merkeverksted. Du kan spare stoore penger =)

 

MVH Bjørnar.

 

- det virker greit det, ikke langt fra Sandefjord, hvor mye kommer noe slikt å koste ? har du noe estimat ?

- Merkeverksted, ikke for å si noe stygt men Suzuki sandefjord kan du få gratis av meg! De har loppet meg for XXXX,- i feilsøking uten at de har funnet ut av noe.

 

Takker så mye for svar :-) Ble litt klokere nå men hvis dette er 'common feil' på disse bilene skjønner jeg ikke hvorfor mitt merkeverksted ikke kan finne ut av noe.

 

 

"Dette kan resultere i at partikkelfiltret også tetter seg" - hvordan skjer det, eller hvorfor ?

Endret av StigGB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være så vanskelig for verkstedet ditt da de kan lese ut feilkoden som blir lagret når lampa lyser.

 

Partikkelfilteret kan tette seg hvis sensorene som overvåker de er defekte, da blir det ingen varsling om når partikkelfilteret trenger å brennes rent. Dette er en prosess som blir gjort ut i fra målinger som kommer fra disse komponentene.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være så vanskelig for verkstedet ditt da de kan lese ut feilkoden som blir lagret når lampa lyser.

 

Partikkelfilteret kan tette seg hvis sensorene som overvåker de er defekte, da blir det ingen varsling om når partikkelfilteret trenger å brennes rent. Dette er en prosess som blir gjort ut i fra målinger som kommer fra disse komponentene.

 

Ok ble mye klokere der og leste litt på nett at bytte av part.filter kan koste dyrt. Så tror det er viktig å få ordnet dette snarest. Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips ang EGR ventilen ?

 

Skjønner at det beste er å få lest av feilkodene. Snakket med min bekjent i dag som har samme bil og jeg kunne låne en univ.feilkodeleser. Skal se hvordan denne virker i morra for moro og se om den kommer opp med noen fornuftige feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egentlig ikke mye du får gjort uten SDT (suzuki diagnosis tester).

Men det du sier er at det er sprekk i intercoolern din? Isåfall så gjør dette at du mister all motorkraft! Her har det kommet en ny og forsterket utgave av intercooleren. Turbotrykkssensoren din registrerer at det er enten for lavt/høyt trykk fra turbo, å da går den automatisk i nødmodus! En lekkasje i intercooler er nok til at dette skjer! Får ikke målt om sensoren er ødelagt, for dette er en feil som kommer kun ved belastning! Dette er en erfaring vi har fått etter masse feilsøking.

 

Det som skjer er at sensorene som styrer regeneregringa av partikkelfiltret får feil verdier, å da klarer ikke bilen å regenerere selv og det bygger seg opp sot. Men så fort feilen er fikset så vil den automatisk regenerere igjen selv. Men hvis den har nådd ett høyt nivå (over 50g sot) så vil den sette en lampe(sikksakklampe) og da må det tvinges en regenerering via SDT. Da må forresten motorolje/filter byttes. Når du når en viss sotmengde (husker ikke akkurat hvor mye i farta) så tennes en partikkelfilter lampe, denne sier til deg som sjåfør at du må kjøre bilen i 75 km/t i ca 20 min, til lampa slukkes. Gjør du ikke dette så øker sotmengden til over 48-50g, så tennes sikksakklampe og bilen går i nødmodus!

 

Vil tippe det koster rundt 500kr å sjekke ut feilkodene hos oss. Da vil jeg nesten garantere at vi finner feilen! Pris kommer jo veldig ann på hva som må utbedres! Men vi har MASSE erfaring på disse bilene, så da sier det jo seg selv også at vi bruker mindre tid på dette. Å der igjen billigere for deg :)

 

Men når det gjelder EGR ventilen så har det kommet en NY type som skal løse tidligere problemer! Her følger det også med ett KIT for ombygging av ledningsnettet for å den nye EGR ventilen til å passe! Men som sagt, du må lese ut feilkoder, ellers blir det bare spekulering :)

 

ANG. oljelekkasje så er dette også ett "problem" som har vært på disse motorene. Dette er en omfattende jobb å få fikset. Motoren må egentlig tas helt ut, men vi får det til med å fjerne hele traversen og girkassa, å demontere bunnpanne. Dette er en 11 timers jobb. Så når du sier at du har hatt stort oljeforbruk så er dette første som slår meg. Men det kan være feil også :)

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svarene nightking:pray , jeg har nå fått et godt innblikk i hvordan dette henger sammen. Da skal jeg få sjekket/byttet til en forsterket utgave av intercooleren før jeg går videre å få sjekket EGR-ventilen. Kanskje intercooleren ordner alle problemene mine :-)

 

Du har ikke tilfeldigvis delenummer til denne og vet du hva den koster ?

 

ANG. oljelekkasje så er dette også ett "problem" som har vært på disse motorene. Dette er en omfattende jobb å få fikset. Motoren må egentlig tas helt ut, men vi får det til med å fjerne hele traversen og girkassa, å demontere bunnpanne. Dette er en 11 timers jobb. Så når du sier at du har hatt stort oljeforbruk så er dette første som slår meg. Men det kan være feil også :)

 

Kan vel kanskje kalle det en lekkasje men hvertfall så kommer det mye olje opp/ut veivhusventilasjonen. Hva er det som er feil da ? er det noen innvendige rør/kanaler som er tette eller er det noen pakninger som er gåene ?

 

Enda en ting, kan du hjelpe meg med et skjema eller no for hvordan tannreima og dens innstillinger skal være i forhold til kamaksel og diselpumpe. Ser det er et merke på kamakselhjulet, tipper det er samme type merke på veivhushjulet men må vel ta av det andre reimhjulet for å se dette ? og hvordan skal da diselpumpa stå i forhold til dette. Ser den ikke har noe 'pil' mot motorblokka eller no men ser et rundt stanset/nedsenket merke på hjulet (har denne noe med innstillinger å gjøre ?)

 

 

Og så en siste ting hehe..

 

FORTE rensespray (diesel intake cleaner) , denne ble innkjøpt og testet. For det første holdt jeg på å gå amokk når jeg skulle betale. Gikk til kassa og han slo inn, det blir 736,- kr for 400ml spray. Verdt alle penga sa han så jeg tok med en slik og utført ihht bruksamvisning og gjett om jeg ble overrasket over resultatet. Ikke at den fikset den lekkende intercooleren min på noe måte men motormessig ble den som ny. Gikk MYE penere i gangen og raskere gasspådrag, fikk tilbake trua på at motoren blir god som ny bare jeg får byttet intercooleren . Så denne kan jeg trygt anbefale videre :win

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svarene nightking:pray , jeg har nå fått et godt innblikk i hvordan dette henger sammen. Da skal jeg få sjekket/byttet til en forsterket utgave av intercooleren før jeg går videre å få sjekket EGR-ventilen. Kanskje intercooleren ordner alle problemene mine :-)

 

Du har ikke tilfeldigvis delenummer til denne og vet du hva den koster ?

 

 

 

Kan vel kanskje kalle det en lekkasje men hvertfall så kommer det mye olje opp/ut veivhusventilasjonen. Hva er det som er feil da ? er det noen innvendige rør/kanaler som er tette eller er det noen pakninger som er gåene ?

 

Enda en ting, kan du hjelpe meg med et skjema eller no for hvordan tannreima og dens innstillinger skal være i forhold til kamaksel og diselpumpe. Ser det er et merke på kamakselhjulet, tipper det er samme type merke på veivhushjulet men må vel ta av det andre reimhjulet for å se dette ? og hvordan skal da diselpumpa stå i forhold til dette. Ser den ikke har noe 'pil' mot motorblokka eller no men ser et rundt stanset/nedsenket merke på hjulet (har denne noe med innstillinger å gjøre ?)

 

 

Og så en siste ting hehe..

 

FORTE rensespray (diesel intake cleaner) , denne ble innkjøpt og testet. For det første holdt jeg på å gå amokk når jeg skulle betale. Gikk til kassa og han slo inn, det blir 736,- kr for 400ml spray. Verdt alle penga sa han så jeg tok med en slik og utført ihht bruksamvisning og gjett om jeg ble overrasket over resultatet. Ikke at den fikset den lekkende intercooleren min på noe måte men motormessig ble den som ny. Gikk MYE penere i gangen og raskere gasspådrag, fikk tilbake trua på at motoren blir god som ny bare jeg får byttet intercooleren . Så denne kan jeg trygt anbefale videre :win

 

viktig at du ikke bare bestiller intercooler fra delekatalogen, da får du den "gamle". Hvis de ikke har laget overgangsnr nå da, men uansett her har jeg skaffet deg delenr til forsterket intercooler: 13620-67J02.

Prisen har jeg ikke nå, men får sjekket det imorgen kanskje!

 

Hvorfor skal du ha skjema på reg.reim? Det er ikke noe spesielle merker her. Merkene sitter på reima! Så ved skifte av reg.reim så settes den bare på merkene som stemmer med reima! Men det er merke på kammen, da står det pil rett opp ca som treffer ett merke på toppen. ellers så er merke på veivdrevet den nedsenket streken. Når det gjelder dieselpumpa så er dette en høytrykkspumpe, så det er samme hvor den står! Den skal bare gå rundt å lage trykk :)

 

Vanskelig å si hva d er med utåndinga. Aldri hatt noe problem med dette! Kan jo være at den har blitt tett av sånn skumaktig greier. Uten at d er noe gæli i motoren for det! kan fort oppstå ved slike tempraturforskjeller som d er inorge!

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har du fått fikset problemet ditt? :)

 

Hehe.. Vet ikke om jeg skal le eller gråte... Jo jeg skrudde av EGR ventilen og fant ut at denne var helt kokset igjen, har ikke fått testet om en rens av denne her hjulpet enda men får vel testet det i løpet av ei uke eller no. I forkant før jeg skrudde av EGR ventilen skjedde det noe alvorlig med motoren, motorreima fliset seg opp og kilte seg inni kamreima som .. Jo akkurat , den røyk og seff der gikk toppen! 😖 . Har skrudd i en uke for å finne ut at ventilene er bøyde og ødelagte. Har bestilt ny topp fra Sverige men går vel ei uke før jeg har ny topp. Nye reimer, nye stramme/støttrhjul, nye pakninger osv.. 20k ikke moro ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke byttet ut det nedre strammehjulet til den NYE TYPEN stål hjul skjønner jeg?? Dette har det vært service news fra fabrikken på. Hvis du hadde brukt suzuki verksted her ved reg.reimbytte så hadde de nok montert dette for deg! Dette er ekstremt viktig! Hvor langt har bilen din gått? og har du bytta reg.reim på den før? Alle plastikk hjula foran der har kommet i ny type! Anbefaler å bytte ALLE! Dette bør du ha: Ny reimstrammer (her følger det nytt stålhjul med NB! dette er en ny forbedret del, så denne har ett nytt delenr) Så har du 2 stk løpehjul på venstre side av motor. Disse er også kommet i stål (NB også nytt delenr)

 

Har byttet topp flere ganger selv på disse, fordi folk er slurvete med service/reg.reiminterval! Og der igjen har du viktigheten med å dra på ett autorisert suzuki verksted. De får stadig tilsendt nye service meldinger fra suzuki. for å unngå slike ting som dette.. :) anbefaler også å sjekke kilen på veiva samtidlig. de har en tendens til å knekke samtidig.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår