Gå til innhold

Hjulstillingskontroll og godkjenning av senkesett

Ranger emnet

92anders

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøper meg senk nå de nærmeste dagene. Når detter er montert, hvor raskt trenger jeg en firehjulskontroll? Og er det mye stress med å få godkjent senkesettet i vognkortet? Og må jeg ha hjulstillingskontroll for å godkjenne senkesettet, eller hvordan fungerer det?

OG, når jeg evt. skal godkjenne senkesettet, sjekker de noe mer? Sånt som farlig rust i kanaler, bremser osv osv?

Håper på raskt svar, vil gjerne vite hva jeg må gjøre etter å ha montert senk.

Takk!

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

"Kjærligheten vokser ikke på trær. Den bygges i Tyskland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du trenger hjulstiligskontroll for og få det godkjent, så viss du har planer om og vente så tror eg du kan kjøre helt til du blir stoppet og bilen må vises. Det er ikke noe problem med og få det godkjent så lenge du har papirene, dette vill si papirene på hjulstilingskontroll og papirene på att senkesettet som er montert er godkjent og lov å bruke. Hele bilen blir gått over for å godkjenne senkesettet, så du må gjennom alle punktene, som en ordinær eu-kontroll. Lykke til og håper du blir fornøyd:)

Endret av Sverre Olsen Hovtun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg da har to små rust-hull ved jekkpunkt foran i kanalen. Vil ikke si at dette er farlig rust, men det blir vel ikke noe bedre med tiden. Så da når jeg har den inne på hjulstillingskontroll, og de kikker i kanalene å finner rusta så er det vel mulig at jeg må ta rusta og vise den på etterkontroll? Det er det som er kjipt.

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de utfører vel hjulstillingskontroll på vanlige bilverksteder? Må ikke nødvendigvis ta kontrollen hos BT?

Takk for svar. Da går nok bilen igjennom. Men det eneste jeg er redd for er den rusta som sagt. Men du kan vel ha opptil 10-15 cm med rust før det går som farlig mener jeg å vite? Rett meg om jeg tar feil og gi meg gjerne tips til hva jeg burde gjøre. Er ikke veldig bil-annlagt, så tips mottas med stooor takk!

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusten er eg usikker på, men du tar hjulstilingskontrol på verksted, da får du papirer på dette som du må igjen vise i lag med papirene på senkesettet når du har bilen til godkjenning på biltilsynet, viss du treffer på en virkelig skip mann på biltilsynet kan han gi deg mangellapp, eg fikk mangellapp på ene hjulageret bak når eg fikk min godkjent og det var ikke vanskligere en og utbedre feil å vise den på drop in time for di vill se att feil er utbedret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du også betale mer penger for å vise den igjen etterpå?

OG, har noen peil på om det er mye stress å konvertere fra sveiv til elektrisk på vindu? Er det på noen måte lagt opp til det innenfor dørtrekk? Har kommet over fullt gti-edition interiør og der er det el.vinduer, men jeg har sveiv.

Igjen, takk for svar!

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på biltilsynet idag med min, sjekket bare nr på fjærer, målte fra senter på nav til hjulbue, målte fra senter på nederste mutter på fjørbeinet til nederste justeringskrue, dette må være innenfor målene i tuv åsså ha med kvittering for lysjustering og papirer på firehjulskontroll sjekker ikke noe annet, gjorde hvertfall ikke det på min

Kärleken växer inte på träd, den byggs i Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull at dem går igjennom hele bilen, eneste dem gjør er å sjekke om nummer på fjærene og i papira stemmer overns samt å måle at den er innen for krava i tuv papira! Ikke noe problem å få senkesett godkjent i vognkort med noen rusthull i kanalene.. Er du skeptisk, så puss ned rundt rusta, klin på stålsparkel, puss ned og lakker over! : )

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull at dem går igjennom hele bilen, eneste dem gjør er å sjekke om nummer på fjærene og i papira stemmer overns samt å måle at den er innen for krava i tuv papira! Ikke noe problem å få senkesett godkjent i vognkort med noen rusthull i kanalene.. Er du skeptisk, så puss ned rundt rusta, klin på stålsparkel, puss ned og lakker over! : )

Er ikke noe heftig rust akkurat, bare to hull på 1,5 cm i dm. Men måtte bare forsikre meg :) Har noen erfaring med VMAXX justerbart fra P&R? Eller skal jeg bare gå for TA technix? :)

Takk for svar Glennarn! :)

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe heftig rust akkurat, bare to hull på 1,5 cm i dm. Men måtte bare forsikre meg :) Har noen erfaring med VMAXX justerbart fra P&R? Eller skal jeg bare gå for TA technix? :)

Takk for svar Glennarn! :)

Trur ikke det er noe problem da vis dem skulle se det..

VMAXX skal vist være ganske bra har jeg hørt, men har aldri prøvd det før.. Kjørt med bare Ta-technix jeg, det funker bra til den prisen! Kunne vært litt stivere når en skrur det helt i bånn for da er det litt mjukt, men men : )

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man bare skal senke MAKS 50 foran og bak er vel ta-technix bra? Og det holder seg nogenlunde bra i ca 2 år med normal kjøring på så bra veier man får i Norge? :)

Er usikker på om jeg skal kjøpe vmaxx eller TA :)

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider