Gå til innhold

Startsperre på dieselpumpa?

Ranger emnet

Skybert

Anbefalte innlegg

Hei, har nå bytta motor i en Mitsubishi L200, 2000 modell

Før jeg bytta starta begge motorene og gikk helt fint. Men etter jeg har fått i den "nye" så vil den ikke starte. Jeg har satt en sånn bensinhåndpumpe som du bruker på påhengsmotorer, innpå returen på dieselpumpa og pumpa så dieselen er kommet frem til pumpa uten at det er noe luft der, men når jeg da skal kinne, så kommer det ikke en dråpe fram til dysene... :O

Jeg mistenker dette er en startsperre på dieselpumpa, viss det er det, hjelper det bare å ta hele tenningslåsen fra den andre bilen over?

Eller er det en annen grunn ?

takker for svar :)

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor finner jeg ECU?

Jeg husker når vi skulle få kopiert en nøkkel, så kosta det over 1000 kr for en kopi, pga startsperra... Så det er vel mer avansert en en enkel magnetventil som bare trenger 12 volt?

Edit: ECU er det samme som styreenhet sant?

Endret av Skybert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er det på den? Hva skal den isåfall styre?

Edit: Jeg tok nå en titt under dashbordet med rattet, og der ser jeg jo en ODBII kontakt, så det er nok en styreenhet da vell?

Endret av Skybert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg styreenheten, den var rett ved siden av varmeapparatet på passasjersiden, innforbi hanskerommet. Så jeg tok den utav delebilen, og bare plugga den til kontakten, men det kommer forsatt ikke noe diesel når jeg kinner... Jeg prøvde da å ta to andre "bokser" som var i nærheten av styreenheten å bytte om, men det funka heller ikke...

Noe annet som kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startsperra er avansert elektronikk ja, men dieselpumpa er god gammeldags mekanikk i mange tilfeller. Derfor er ofte magnetventil eneste mulighet for å stoppe dieseltilførselen. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det er på mitsubishi, men sjekk det ut ihvertfall...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en svart boks på dieselpumpa, som det går tre ledninger innpå, jeg prøvde å koble 12 volt innpå den som var rød/gul og svart, men det skjedde ikke noe forskjell, har du noe ide om hvordan de skal kobles?(den tredje er brun)

Endret av Skybert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo kun til startsperra. Om du haddet kuttet dieseltilførselen til pumpa med den hver gang du stoppa bilen så hadde jo bilen gått i et minutt ++ Hvordan tror du den hadde blitt å starte igjen da du om du skulle ha tømt pumpa for diesel hver gang du stoppa den?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det, men jeg trodde den svarte boksen var en del av de magnetventilen... noe jeg er ganske sikker på! men nå slipper jeg å tenke mer på det, fordi det var en annen boks som var skrudd inntil veggen ned forbi a-stolpen på førersida som måtte byttes over i tillegg til tenningslåsen! :) Etter det kom dieselen som bare rakkeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo kun til startsperra. Om du haddet kuttet dieseltilførselen til pumpa med den hver gang du stoppa bilen så hadde jo bilen gått i et minutt ++ Hvordan tror du den hadde blitt å starte igjen da du om du skulle ha tømt pumpa for diesel hver gang du stoppa den?

Ikke helt riktig da, de fleste, om ikke alle nyere dieselmotorer, stoppes med nettopp en magnetventil på pumpa. Samme prinsipp og stopper momentant ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider