Gå til innhold

Spraylakkering - erfaringer?

Ranger emnet

vonclutch

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at sålenge grunnarbeidet er nogenlunde skikkelig, og underlaget er 100% rent og tørt så sitter lakk fra sprayboks helt fint. Dog så har underlag av plast lettere for å flasse av enn pusset og grunnet stål. (Hvis man ikke bruker spesiellt egnet plastgrunning) Men isteden for lakk fra Biltema så ville jeg nok heller bestillt spraybokser fra et skikkelig lakkfirma som blander lakk på boks etter fargekode, min erfaring er at de sprøyter jevnere og man får et bedre resultat. Jeg har pleid å bestille spraybokser fra Ødegaard Lakk sin nettbutikk til forskjellige småtterier jeg har lakkert, og jeg er kjempefornøyd med resultatet der iallfall.

Har også lakkert endel med Biltema lakk før, med varierende resultat. Man kan være heldig og få det bra, men har slitt endel med spytting fra Biltema boksene så ofte har det gått skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at sålenge grunnarbeidet er nogenlunde skikkelig, og underlaget er 100% rent og tørt så sitter lakk fra sprayboks helt fint.

Hva går grunnarbeidet ut på, mer spesifisert? Må det fjernes eventuell rust og slikt også før lakken kan påføres?

Men isteden for lakk fra Biltema så ville jeg nok heller bestillt spraybokser fra et skikkelig lakkfirma som blander lakk på boks etter fargekode, min erfaring er at de sprøyter jevnere og man får et bedre resultat.

Vil dette koste mye mer enn "vanlig" spraylakk? Hos en fargehandel jeg ikke husker hva heter i farten, var literprisen rundt 1200. Uvisst hvor mye liter som må beregnes på eksempelvis en 3-serie sedan (har sett på en 320i som jeg vil endre farge på) - har du noen peiling på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går grunnarbeidet ut på, mer spesifisert? Må det fjernes eventuell rust og slikt også før lakken kan påføres?

Vil dette koste mye mer enn "vanlig" spraylakk? Hos en fargehandel jeg ikke husker hva heter i farten, var literprisen rundt 1200. Uvisst hvor mye liter som må beregnes på eksempelvis en 3-serie sedan (har sett på en 320i som jeg vil endre farge på) - har du noen peiling på dette?

Rust må fjernes, hvis ikke går det ikke lange tida før rusten bobler fram igjen under lakken. Steder med bart metall må grunnes med en type grunning som helst er beregnet for lakken du skal påføre, hvis den ikke er tilpasset kan du få "koking". Dvs at lakken bobler seg kort tid etter at den er påført. Samme boblingen vil du kunne få av fett, smuss, silikonrester osv.. Så bilen bør gåes over med en klut med tynner før lakkering for å fjerne sånt. Selve grunnarbeidet går ut på å slipe/matte ned lakken på bilen for at den nye lakken skal få godt feste. Retting av bulker evt, vet ikke hvor nøye du har tenkt å være. Men småbulker som er knapt synlige kan man sparkle og slipe over med gradvis finere kornet papir for å få en jevn overflate som er bulkfri. Større bulker bør rettes først.

Man bruker gjerne noe som heter fyller på hele bilen etter oppretting og sparkling, denne kan våtslipes med fint våtslipepapir som legges i bløtt i ei bøtte vann noen timer. Så kan man bruke en svamp samtidig som man våtsliper, klemme ut passe mengde vann der man sliper for å holde området passe vått. Våtsliping gir et fint grunnlag for en perfekt lakkering, men med spraybokser så tror jeg ikke det er verdt arbeidet rett og slett.

Jeg ville nok bare mattet ned hele bilen med 4-800 papir eller noe slikt, tørket over med tynner og lakkert rett på. Har aldri lakkert en hel bil med sprayboks før, men du må nok regne med noen bokser ja.. Ca 1 boks pr flate, sånn som tak, panser, bakluke, dører osv. Du må sikkert ha minst 2 strøk også for å få en nogenlunde jevn lakk uten gjennomskinn fra lakken under.

Mener å huske at jeg betalte ca 180 kr for en boks med lakk fra Ødegaard. Skal du ha metallic så må du regne med klarlakk også, og den går det minst like mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan alle lakkeringsverksteder opererer, men jeg vet at mange lar deg kjøpe lakken sjøl ja. Man kan også hos enkelte gjøre alt av grunnarbeid og maskering sjøl for å slippe unna litt rimeligere, så man i prinsipp betaler kun for sprøytinga av lakken og tiden bilen opptar plassen.

Men jeg ville nok uansett avklart dette på forhånd før bestilling av jobben, så det ikke skjer noen misforståelser.

Maskeringa er jo verste jobben, og de fleste som lakkerer er ikke fullt så glad i den biten.. Men så er det jo de som setter sin ære på lakkjobben også, og de vil nok gjøre absolutt alt sjøl for at det skal være perfekt.

Om du maskerer din bil dårlig så spiller det ingen rolle hvor god lakkereren er. Det vil bli synlige feil, og selv om du kanskje ikke bryr deg så hardt så vil det prates om hvem som har lakkert bilen. Og det kan lakkereren fort tape kunder på i ettertid, for folk ser at det er lakk på ting som ikke skal ha lakk, og mangler lakk på steder der det skal være så ryktes det fort til 10 høns.

Men det var off-topic for det var ikke det du spurte om..

Om du bringer med deg lakken selv kan ikke skade, så lenge lakkereren er kjent med lakktypen og går med på å ha den i sprøyta si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider