Gå til innhold

omega B 2.5 V6 Fusk/backfire

Ranger emnet


kansel

Anbefalte innlegg

Har nå byttet plugger, toppdekselpakning og en hel del ting. fått bukt med en rekke feilkoder og oljesøl som var. sitter nå med en bil som starter fint. går forholdsvis normalt på tomgang. men, når man gir gass, så er det nesten som den dør ut, før den øøker turtall og så smeller. lukter også en del bensin da. ifølge kjørecomputer er bensinforbruk normalt.

 

eneste feilkode jeg har igjen er air intake voltage low. har bytet slangen som str over maf, der sensor er satt på plass. har derimot ikke byttet MAF. men kan denne ha så stor feil at den får bilen til å smelle å gå så ujevnt? trodde denne bare hadde en funskjon til tider?

 

leste en gang en artikkel om at det er 2 ting som får en bil til å kjøre backfire. noe med å teste bensitrykk osv.. finner ikke tilbake til denne siden. så om noen har noe kjennskap her, så tar jeg imot alle tips med stor takk ;)

 

har forresten en svart skrue oppå den manifold (eller hva den heter) som bensinslangene settes på (under lufteinntaket. den vet jeg har vært skrudd på. den må jo ha noe med bensinmengde ellerno å gjøre. så kan dette også være en grunn til det hele kanskje?

 

er som sagt litt stuck. men har testes med startgass på slanger osv. uten noe hell del. så skulle tro det meste er tett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. det har blitt mye arbeid med bilen. og jeg har klart å få rettet opp mye feil. men en feil igjen. og med tanke på hvor mye tid og penger det har gått i dette. så er det blod på tann og dermed ikke snakk om å gi opp :P

 

tok en liten test på det meste av ting i bilen. ser at batteri har litt lav spenning. men tror kanskje ikkje dette skulle være årsaken. tenker jeg slenger med lista her. så om noen kanskje ser noe kjente feil :p

 

 

Measuring blocks information:

 

Identifier,0D

Battery Voltage,13.2 V

Immobiliser Signal,Received

Immobiliser,Active

TPS Signal (Throttle Position Sensor),0.49 V

Simulated Idle Position,Active

Simulated Full Load Switch,Inactive

Mass Air Flow Sensor,0.80 V

Mass Air Flow Sensor,15 kg/h

Coolant Temperature,1.05 V

Coolant Temperature,88 °C

Intake Air Temperature,0.19 V

Intake Air Temperature,169 °C

Engine Type,6 Cylinder

Transmission Coding,Automatic Transmission

Park/Neutral Switch,P - N 0V

A/C Information Switch (Air Conditioning),Inactive 0V

A/C Compressor Switch (Air Conditioning),Inactive 0V

Telltale (Check Light),On 0V

Fuel Pump Relay,Active 0V

Spark Angle before TDC (Top Dead Centre),2 °CA

Ignition Coil Cyl. 1+4 (Cylinder),Load

Ignition Coil Cyl. 2+5,Spark

Ignition Coil Cyl. 3+6 (Cylinder),Load

Knock Signal,Inactive

Knock Retard,0 °CA

Secondary Air Pump Relay,Active 0V

EGR Valve (Exhaust-Gas Recirculation),Inactive

EGR Position Feedback (Exhaust Gas Recirculation),0.68 V

Fuel Tank Ventilation Valve,0 %

O2 Sensor 1,176 mV

O2 Sensor 2,185 mV

O2 Sensor Loop 1,Closed

O2 Sensor Loop 2,Closed

Air/Fuel Ratio 1,Lean

Air/Fuel Ratio 2,Lean

O2-Loop 1 Integrator,152 Steps

O2-Loop 2 Integrator,135

O2-Loop 1 BLM Idle (Block Learn Map),128 Steps

O2-Loop 2 BLM Idle (Block Learn Map),128 Steps

O2-Loop 1 BLM Partial Load (Block Learn Map),128 Steps

O2-Loop 2 BLM Partial Load(Block Learn Map),128 Steps

Hall Sensor,Inactive

Engine Speed Pulse,Active

Engine Speed,816 RPM

Idle Air Control,137 Steps

IAC Integrator (Idle Air Control),128 Steps

IAC Adaptation Slope (Idle Air Control),157 Steps

IAC Block Learn (Idle Air Control),129 Steps

Desired Idle Air,12 kg/h

Actual Value Idle Air,12 kg/h

Desired Engine Idle Speed,800 RPM

Injection Pulse,3.2 ms

Engine Load Signal,1.0 ms

TPS Load Signal (Throttle Position Sensor),0 %

Vehicle Speed Pulse,Not Received 12V

Vehicle Speed,0 km/h

Intake Manifold Valve 1,Inactive 12V

Intake Manifold Valve 2,Inactive 12V

Torque Control,Inactive

A/C Cutoff Relay (Air Conditioning),Inactive 12V

Diagnostic Request,Inactive 5V

 

 

nå er det såklart ikke alt som er aktiv osv. men regner med dere som kan dette skjønner lista.

 

hocedproblemet mitt og ikke minst det som enda gjennstår som feilkode er code 69 air intake voltage low. ser at denne er nede på 0.19V men vet heller ikke hva den skal være. så site tanken min er vel å bytte denne sensoren da. for å se om dette kan være problem. for om jeg trekker den ut, så er det ingen forskjell på motor på tomgang. men med og uten kontakten i, så har motor lite kraft. og motorlampa lyser. det finnes derimot ingen andre feilkoder ifølge op-com leseren min. så om denne lille jæveln kan gjøre så mye ugang? tenker i alle fall å få byttet denne. om ingen har noen innspill på dette, så blir det evnt å betale for en guidet feilsøk. som ikke akkurat blir billig o.O men, for alle som har kjennskap til slike problemer og kanskje vet noe om dette. så tar jeg mer enn gjerne imot tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ring opel og spurt, eventulet fått de til å lese av feilkoder.

Kan vel også være noe annet som gjør at den har lav spenning?

 

har forresten en svart skrue oppå den manifold (eller hva den heter) som bensinslangene settes på (under lufteinntaket. den vet jeg har vært skrudd på. den må jo ha noe med bensinmengde ellerno å gjøre. så kan dette også være en grunn til det hele kanskje?

 

Det er ikke noe farlig, det er bare et lokk til en ventil, så du kan ta trykket på bensinsystemet.

Det heter forresten fuelrail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. har renset hele den ved hjelp av en guide herfra. så fikk bort feilkode der den sa injector valve 1 low voltage. så site feilkode jeg har igjen nå, det er air intake low voltage. finner ingen andre feilkode på bilen. og opel mener jeg skal levere den inn og få en guide feilsøk. noe osm hørtes alt annet enn billig ut. så prøver å finne ut om man på noen måte kan teste om f.eks MAF fungerer eller ikke. samt den sensorer som sitter på lufteslangen over (den som indikerer low voltage) prøver å finne feilen selv, uten hell så langt. samt at det er ett mareritt å måtte skru opp det meste for å nå f.eks alle 6 plugger :\ men det kan vel være alt fra de kontaktene som går nedpå fuilvalve, til coilrekke, plugger, pluggledninger osv osv. feilavlesning indikerer jo bare at det er "Spark" men ikke at det stemmer derimot. en siste ting jeg tenkte på er om register kan ha hopper over en tann eller noe? vet normalt at biler ikke starter så lett da, men, har ingen kjennskap fra det feltet på en V6'er. men den har jo i stor grad med tenning å gjøre? samt at den kan minke motorkraften så mye som den gjør da? har jo ikke vært byttet på de 140 den har gått, såvidt jeg vet. og om den så har blitt byttet. så er det i alle fall 6-7 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår