Gå til innhold

Vil denne clutchen passe?

Ranger emnet

4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg eier en 1995 Golf GL, med en 1.8L ABS+ADZ motor.

Jeg lurer på om dissee clutchene vil passe.

1: http://www.ebay.com/itm/BAHNHOF-HD-Clutch-Kit-Set-VW-Jetta-Golf-Cabrio-2-0L-SOHC-/160660661740?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A1995%7CMake%3AVolkswagen%7CModel%3AGolf%7CSubmodel%3AGL&hash=item25681f25ec&vxp=mtr#ht_1854wt_1037

2: http://www.ebay.com/itm/NEW-HD-COMPLETE-CLUTCH-KIT-SET-FULL-ORGANIC-DISC-2-0L-/160565843972?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A1995%7CMake%3AVolkswagen%7CModel%3AGolf%7CSubmodel%3AGL&hash=item2562785804&vxp=mtr#ht_1955wt_1037

I kompatibilitetsfunksjonen på ebay står det at de gjør det, men jeg stoler ikke helt på denne.

Hvor store er sjansene for at disse ikke vil passe på min bil, og hva er egentlig kravene for at en clutch skal passe i bilen min? (størrelse, tykkelse, utforming osv.)

Sist, men ikke minst, hvilken av disse to burde jeg kjøpe?

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de vil nok passe, men det står ikke et ord om hvilket moment de takler, derfor ikke lett å si hvilken du burde kjøpe. For at clutchen skal passe må innfestningen (splinen) mot girkassen være lik, er f.eks. annen type på 16v-girkasser. Flere lamelldiametre går om hverandre, må bare ikke være for stor.

Minuset med å handle fra utlandet er om det ikke skulle passe, er ikke gratis å sende. Clutch til din koster ikke allverden på Mekonomen, ca 2700 ;) Om interessert kan jeg sjekke pris til deg på Sachs-clutch "annet sted".

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fyldig og fint svar :)

Det koster 1200 fra nors bildelsenter, og det er i min situasjon litt for mye penger. Om prisen på Sachs kan konkurrere, er jeg mer enn villig til å høre hva de koster! :)

Skal se om jeg finner noen hvor momentet nevnes. Vet du hva som er akseptabelt moment for golfen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 klarer jeg nok ikke matche men kan sjekke pris likevel. Husk at den billigste clutchen du linker til på ebay koster $ 147 inkl frakt. I norske kroner blir dette ca 880. I tillegg kommer norsk moms på 25% --> 1100,- Oppå dette tilkommer fortollingsgebyr på 120,- hos Posten. Alt i alt kommer den da på over 1200,- fra ebay, da hadde jeg heller handlet hos NBS.

Clutch til 1.8 90hk pleier være 180 Nm.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright, her er svarene jeg fikk fra forhandler:

BAHNHOF CLUTCH:

Dear 4pek4tt,

Horse Power 200hp Torque Capacity 170 ft/lbs.

Best Regards

NEW HD *et eller annet* CLUTCH:

Dear 4pek4tt,

Stock clutch.

Best Regards

Når du sier det, skal jeg kanskje bare ta det til meg, og bestille fra NBS.. Forhåpentligvis klarer de å sende rett denne gangen (Fikk feil bremser sist gang)

Endret av 4pekatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løsne begge drivakslene, giroverføringen og av med girkassen før du kommer til å skru. Trykkplate og lamell samt utløsermekanisme fjernes, sitter skrudd fast i svinghjulet. Monter ny clutch, husk å sentrere lamellen! Rens akselen på girkassen og sett inn denne med nytt fett før girkassen monteres tilbake.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, før jeg bestiller noen ny clutch, så må jeg vite om det virkelig er clutchen som er føken!

Jeg girer normalt, og clutchen griper fint under normal kjøring. Jeg merker vanligvis ikke noe til det, men når jeg virkelig vil dra på ut av et lyskryss, så ender jeg bare opp med høyt turtall uten framgang (som om jeg står i fri og ruser motoren). Dette skjer med en gang jeg har satt i et gir med høyt turtall, og trykker på gasspedalen. Jeg må la turtallet senke seg før jeg kan gasse på igjen.

Gåen clutch? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider