Gå til innhold

Solgt Merzedes, kjøper vil heve kjøpet

Ranger emnet


hallis

Anbefalte innlegg

For en drøy uke siden solgte jeg min 1989 Mercedes 124 300TDT km:367000

bilen sto anongsert for 38000kroner

 

bilen var senket(ikke godkjent), sto i anongsen at jeg kunne montere "originale" senke fjærer om ønsklig.

kjøperen tar en kikk på bilen og prøvekjører den, jeg får bud på 35000 og jeg sier det er greit.

jeg skriver en kontrat der det står:

kjøper er opplyst om de feil og mangler jeg vet om og min og hans underskrift samt dato.

etter en uke blir jeg kontaktet av kjøper og han forteller at han har slått hull i bunnpanna tre ganger, og at dempertårnet har sprokket.

bilen ble eugodkjent den 3/4-12 på merke verksted og jeg er selv bilmekaniker og har ikke fått noen mangler eller lagt merke til på rust i demper tårn.

han krever og få hevet kjøpet noe som jeg nekter på.

trurer også med og kontakte biltilsyn og forliksråd.

 

jeg står på mitt og mener at det er han som har skyld i dette og at dette ikke er noe som jeg kunne ha opplyst om eller ha forutsett på noen som hels måte.

for og være grei forselo jeg at jeg kunnde overføre en del av kjøpsummen tilbake til han som "plaster på såret" men det har han avslått!

har han retten på sin side eller har han ikke noe han skulle ha sakt?

jeg har prøvd og bli klok på nettet ved og lese paragrafer men det er ikke noe for meg:P

 

 

FINN-kode: 35061672

 

 

Hva tror dere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler Sterkt på att han kommer noen vei med dette,du har vist att du var villig til og ordne opp og gi han ett plaster på såret.Ta vare på alt av sms osv i tilfelle han ikke gjør det Og legger frem en helt annen historie om han tar kontakt med de.

Du sier du selv er mekaniker og du hadde vell sett om bilen var på vei til og knele i tårna og dette med bunn panna er nok hans egent dumhet med lav bil og høy fart. og da er det vell ikke rart tårna fikk litt julig også :P

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører selv en ganske senka mercedes,riktig nok en 190.men har per dags dato ikke vært nedi med bunnpanna selv ved uvettig kjøring.og slått hull i den 3 ganger på ei uke??????mer som han har hoppet eller noe slikt med den virker det som for meg.

trur du kan da det hele ganske rolig.

WagonMilitia

*Vw T5 kassabilen
*Passat 35i VR6 3.0 NA&2.8 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kjøper egentlig sier er at han har smelt bilen i bakken tre ganger, og en av støtdemperne har gått i stykker? Det var da en veldig tynn sak han har om det du skriver stemmer?

 

ja han har sendt meg noen bilder og ha påstår at det har vært en "jalla" reparasjon på venstere demper tårn, som nå har sprokket.

som jeg har sakt til han mange ganger er -viss jeg viste om dette hadde jeg værken kjørt med bilen eller solgt den til deg-

og dette må da være forrige eier som har gjort,

siden jeg ikke viste dette har jeg da selføgelig ikke opplyst han om dette heller.

jeg har snakket med bilverkstedet og de har igjen snakket med biltilsynet,

de sa at de hadde tatt en grundig kontroll og er veldig strukturerte og nøye.

 

men håper det er rett som dere sier at han ikke kommer noen vei med dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det folk burde lære seg om salg av biler som er utdaterte er at man ALLTID SELGER BILEN SOM DEN STÅR. Da kan ikke den nye eieren kjefte på deg, for det er hans ansvar da.

 

Feil! Man må følge norsk lov og den sier at feil som du åpenbart burde vite om skal du gi beskjed om selv om det står "selges som den står". Det vil si at om du bruker den settningen i en kontrakt så går du ikke automatisk fri for ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag må du skrive selges som delebil, uansett tilstand. Da har ikke kjøper noen rett lengre på å klage over feil osv.

 

Så husk det til neste gang om du så selger en bil til 50K så skriv delebil ;)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Man må følge norsk lov og den sier at feil som du åpenbart burde vite om skal du gi beskjed om selv om det står "selges som den står". Det vil si at om du bruker den settningen i en kontrakt så går du ikke automatisk fri for ansvar.

 

Jeg tror du misforstod eller at jeg feilformidlet litt her. Det jeg mente var at når selger opplyser i annonsen om de feil han/hun vet om, så skal det hakes av på kontrakten i regi med kjøper om at bilen selges som den står. Dette betyr enkelt og greit at selger faktisk kan fraskrive seg ansvar etter salg av bil, men da skal feil som allerede er kjent, være tydelig i kontrakten før begge parter signerer, og de skal gå over feilene som er nevnt. Om selger da hadde kjørt hardt med bilen etter ei uke og en betydelig del hadde gått i stykker, så er ikke dette selgeren sin feil. Her er et utdrag jeg fant på nett;

 

Selger kan bli stilt til ansvar selv om bilen er solgt ”som den er”

Selv om bilen er solgt med ”som den er” –klausul, så skal den likevel etter kjøpsloven § 19 (1) regnes som mangelfull i tre tilfeller:

1) Hvis bilen ”ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt..” jfr. kjl. § 19 (1) a.

Selgeren har altså ikke anledning til å opplyse om at bilen er i meget god stand om dette ikke er tilfelle. At selgeren var i god tro er ikke avgjørende. Bilen skal svare til de opplysninger selgeren gir om den.

2) Hvis selgeren har ”forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold….som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få..” jfr. kjl. § 19 (1) b.

Selgeren kan for eksempel ikke unnlate å opplyse om at bilens kilometerstand er feil hvis han vet dette, ei heller kan han unnlate å opplyse om at bilen har vært utsatt for kollisjonsskade hvis han vet dette. Selger har altså plikt til å opplyse om forhold han måtte kjenne til og som kjøper hadde grunn til å regne med å få.

3) Hvis bilen er i ”vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers” jfr. § 19 (1) c.

Det må altså være et klart misforhold mellom bilens tilstand og det kjøperen objektivt sett hadde grunn til å forvente ut fra prisen og forholdene ellers.

 

Sålenge selgeren av bilen ikke går under noen av disse punktene, så blir all fremtidig skade på bilen tatt på den nye eieren sin kappe.

Endret av Eluzi0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår