Gå til innhold

W124 E220T 1994 - døde plutselig?


rvalsnes

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått problemer med at bilen plutselig mister drivkraften, turtallet mens jeg kjører.

I går kveld var jeg ute å kjørte en tur. Etter å ha kjørt et stykke merket jeg at jeg mistet motorkraft,

prøvde å tråkke på gasspedalen, men ingenting skjedde. Turtallet sank jevnt og trutt helt til motoren døde.

Automatkassen giret som bare det i forsøket på å finne ut hva som skjedde, men den måtte bare gi opp.

Ingen varsellamper eller noen signaler på hva som skjedde.

 

Dette har skjedd en gang før, for bare et par dager siden.

Jeg parkerte bilen på veikanten, slo av tenningen og prøvde å starte på nytt. Bilen startet med en gang,

som den alltid gjør men ville ikke gå på tomgang. Jeg forsøkte å starte gjentatte ganger, men det samme skjedde.

Fikk bilen til å gå ved å starte, for så å trå på gassen med en gang, slik at turtallet økte drastisk.

Testkjørte litt, å bilen døde på nytt igjen, kort tid etter vi hadde fått start.

 

Jeg fikk til å kjøre bilen hjem igjen, uten at den døde på nytt, men da jeg skulle rygge opp ved huset døde den 5 til 6 ganger på nytt igjen før jeg hadde fått den på plass.

 

 

Jeg er litt fortvilt, vet ikke hva det kan være.

Noen som har erfaringer med dette fra før av, eller vet noen som vet noe?

 

Med vennlig hilsen

Roy Tore Valsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje godt å si hått som gjer detta, eg ville sjekka bensinpumperelè først, prøve å forbikoble det, ellers er dessa bilane velsigna med eitt miljøvenleg ledningsnett der isoleringa gjeng over til Moder Jord litt i tidlegaste laget.

Der ka det finnast mykje moro.

 

Ellers så er det mogleg å lese feilkodar, om du googlar litt på HFM DTC eller noko så finner du nok nokon oppskrifter på å lese blinkekodar.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For å holde dere oppdatert:

 

Har levert bilen inn på merkeverksted for å finne ut av feilen.. Jeg møtte opp og fikk tatt diagnose på bilen, 2000,-

Da sa de at de hadde funnet ut at de måtte bytte en god del av ledningsnettet fra torpedoveggen og frem.

Jeg spurte om hva det ville koste å få jobben gjort, under 5000 kr sa de. Jeg sa, ok kjør på!

 

På grunn av ferieavvikling og stor pågang kunne de ikke ta inn bilen før ca 1 uke etter diagnosetimen. Noen dager etterpå ringte de fra bilverkstedet og fortalte meg at de hadde funnet ut at det var noen ekstra ting som måtte byttes. Blant annet drivstoffrelè og et annet relè som jeg ikke husker hva var. Jeg sa at hvis det var ting som var nødvendig å bytte for at bilen skulle virke, måtte de jo bare bytte det ut. Da jeg kom for å hente bilen var regningen ikke på "under 5000 kr" men heller 8800 kr. Surt, men jeg betalte.

 

Jeg tok med meg bilen og dro lykkelig avsted. Mindre enn en time etter at jeg hadde forlatt verkstedet døde bilen min igjen. Flere ganger etter hverandre. Jeg ble litt irritert og dro ned på verkstedet igjen med bilen. Fikk låne-bil og dro hjem.

 

Noen dager senere ringte de fra bilverkstedet og fortalte at de nå hadde funnet ut at begge coilene var defekt. Ny prislapp 4400 kr. Jeg svarte motvillig at de bare måtte reparere.

 

Da jeg noen dager senere kom for å hente den ferdig reparerte bilen min betalte jeg regningen og dro hjem.

På tur hjem merket jeg at motoreffekten virket å være dårligere enn jeg hadde vært vant til. Jeg konkluderte med at det sikkert bare føltes sånn siden jeg hadde hatt bare nye låne-biler. Ca 1 time etter at jeg hadde kjørt fra verkstedet mistet jeg all motoreffekt og automatkassen giret opp og ned i totalt villrede. Jeg slakket helt ned før jeg akselererte igjen. Da fikk jeg motorkraften tilbake. En stund etterpå når jeg stoppet på en rasteplass for å ta pause begynte hele motoren og riste i det jeg bremset opp. Det hørtes ut som om motoren ikke gikk på alle sylindrene. Før jeg kom hjem igjen hadde jeg mistet motorkraften et ukjent antall ganger og motoren hadde på nytt kvalt og stoppet opp selv om jeg kjørte i 70 - 80 km/t.

 

Nå har jeg ringt å snakket med bilverkstedet igjen og har fått ny time på mandag. Er veldig fortvilt og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har jo tross alt brukt 15.000 kr på merkeverksted og har ennå samme feil som da jeg hadde bilen til diagnose.

 

Noen tips / synspunkter?

 

RoyT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, så bør du vurdere å være litt harde med verkstedet, de har prøvd å utbedre feilen 2 ganger, ikke greid det, tatt godt betalt, og hatt store kostnadsoverskridelser.

 

15000,- på en slik bil er en del penger.

 

Jeg ville bare satt bilen igjen, gitt beskjed om at bilen skal fikses, uten utgifter for deg, og neste gang bør den være i orden.

Som merkeverksted burde de være istand til å reparere bilen.

 

Det skal jo sies at disse årsmodellene av MB, har ett ledningsnett der isolasjonen råtner lenge før bilen er ferdig, og sikkert mye av problemet burde ligge der, men dette er de smertelig klar over, og sier de at bilen skal være i orden to ganger, så burde de være sikre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår