Gå til innhold

Hvor viktig er basskassen?

Ranger emnet

4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gjorde en skikkelig brøler her for litt siden.. Jeg og kompisen min hadde 2 10" subber liggende, og et tomt bagasjerom i golfen min. Vi fant ut at det var en god idé å smelle sammen noe jalla skikkelig fort, for å få akseptabel bass i bilen.

Vi fikk lite tid, og det hele endte opp som et stativ, uten vegger eller bakplate i en ellers ganske komprimert størrelse.. Det hele så egentlig ut som denne her:

6147290_f260.jpg

Hvor linje A hadde subbene, og 60grader streken var støttene.

Nå står den bare baki bilen og vibrerer treverk... Nesten ingen bass ;/

Så, hvor viktig er egentlig basskasssen?

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er motoren viktig i bilen din? Hvorfor er dekk viktig på bilen din? Hvorfor er bremser viktig på bilen din? Hvorfor er seter viktig på bilen din?

Et element skal ha kasse som er laget spesifikk til den, for å ha korrekt mengde luft å flytte på + mange mange andre ting. Hvis en av tingene er dårlig i anlegget så blir hele anlegget dårlig.

Hvis en av delene på bilen din er dårlig så blir bilen dårlig.. Alt skal passe/være iorden for å virke best mulig.

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med produsenten, og de sier at en optimal basskasse (lukket) er 30cm x 70cm x 40cm.

Hvis ikke mine matematiske kunnskaper er helt feil, så gir dette et volum på 84000cm3.

Og for å gjøre kubikkcentimeter til liter..

84000 cm³ = 84 L

Da trenger jeg bare å få laget en skisse av en kasse som rommer 84L, med en ryggvinkel som passer i bagasjerommet på en golf 3, inntil seteryggene. Jeg vil også ha vinklet elementene i 45 grader i forhold til bagasjeromsgulvet. Antar at det bare er å finne fram linjal og passer da. Noen som vet vinkelen mellom bagasjeromsgulvet og seteryggen i en Golf 3? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint verktøy!

Når jeg plottet inn disse verdiene:

VOLUM : 84L

BAGSIDE VINKEL : 70

SKÆRINGS VINKEL : 45

Så får jeg en rekke verdier på platene nedenfor, og programmet illustrerer en boks med vinket bakside og rektangulær frontside. Hvor ble det av "skærings vinkelen" min? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 84 liter høres mye ut til 2stk 10", hvilke elementer er det snakk om? Og hvilken forsterker skal drive disse?

2. Hvorfor i all verden vil du ha en 45 grader vegg der hvor elementene skal stå? Det blir mye enklere for deg å ha denne veggen rett, og lage kassa så bred som mulig, så tar den minst mulig plass i bagasjen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjæringsvinkelen er på bakplaten :) (syntes også 84 hørtes mye ut for lukket kasse, men regnet med det skulle være rett hvis produsenten sa det)

Jeg kan se hvorfor du vil ha en 45* vinkel fremme, det ser ganske flott ut. Men her blir du nødt til å ta i bruk god gammel matematikk for å få det rett!

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 84 liter høres mye ut til 2stk 10", hvilke elementer er det snakk om? Og hvilken forsterker skal drive disse?

2. Hvorfor i all verden vil du ha en 45 grader vegg der hvor elementene skal stå? Det blir mye enklere for deg å ha denne veggen rett, og lage kassa så bred som mulig, så tar den minst mulig plass i bagasjen din ;)

Fence Audio 10" subber. De sa selv at dette var rette størrelsen. for 2 stk. subber. 45 grader ser pent ut, og jeg får bedre nytte av den lille bagasjeromsplassen jeg har ;)

Skjæringsvinkelen er på bakplaten :) (syntes også 84 hørtes mye ut for lukket kasse, men regnet med det skulle være rett hvis produsenten sa det)

Jeg kan se hvorfor du vil ha en 45* vinkel fremme, det ser ganske flott ut. Men her blir du nødt til å ta i bruk god gammel matematikk for å få det rett!

84L i form av 30x70x40 ja, for 2 elementer :)

Jeg skal etterspørre om det er for åpen eller lukket kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du enten kaster dritten, eller lager en kasse av noe materialer du finner, for de subene er det ikke verdt å bruke penger på, selv ikke en hundrelapp ;)

Du må fort ut med 3-500kr for å få laget en skikkelig kasse, men de pengene er det da MYE bedre å spare, og heller kjøpe ny(e) sub(er)

Prisen for å lage en kasse, kommer til å overstige det en ferdig fence kasse med 2x12" koster på netthandelen, og fence er noe skikkelig drit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du enten kaster dritten, eller lager en kasse av noe materialer du finner, for de subene er det ikke verdt å bruke penger på, selv ikke en hundrelapp ;)

Du må fort ut med 3-500kr for å få laget en skikkelig kasse, men de pengene er det da MYE bedre å spare, og heller kjøpe ny(e) sub(er)

Prisen for å lage en kasse, kommer til å overstige det en ferdig fence kasse med 2x12" koster på netthandelen, og fence er noe skikkelig drit!

Betaler ingenting for kassen, og subbene var gratis... :) Sier ikke nei-takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider