Gå til innhold

Hvordan lakkere ?

Ranger emnet


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg har fått skrapet vekk lakken på min Mazda 323, 98-mod, da jeg kjøret på carporten min, men det er en fin skade på ca 10 gang 10 cm. og på en ikke-krum flate. Jeg lurer på om noen vet gode råd ved lakkering - om pussing, grunning og lakkering ? Jeg har hørt vidt forskjellig råd/tips vedrørende lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er skrapt igjennom lakken vil jeg anbefale at du sliper deg ned for å "jevne ut" skrapene, gjerne med rondellmaskin vist du har tilgang til det, jeg ville brukt 240 kornet papir til dette. Skip over og rundt skaden til du får jevnet det helt ut (at det ligger en skaka skygge fra lakk og over til metall slik at du ikke har de hakkende som mest sannsynlig er nå, deretter kjenner du over det om det er slett og fint, kjenner du ujevnheter som bulker eller hakk i metallet, må det sparkles, ville brukt 150-180 kornet papir til dette og gått over med 240 fint over når du er fornøyd med arbeidet.

 

 

Når du er kommet forbi overnevnte er det maskering, teip alt du ikke vil skal få lakk på seg, viktig og teip en ramme, la oss si at skal du lakke en dør, bør du teip i døråpninger og rundt døren og pakke hele bilen godt inn. Så er det bare og vaske godt over panelet og tørke støv, så er du klar til grunning. I dette tilfelle er det slipegrunning som er tingen dette kan du få tak i på boks som 1 komponent, eller 2 komponent som du sprøyter med lakksprøyte, ha grunningen på skaden, sørg for og få med alle slipestriper, to strøk skal du ha og det er viktig at over flaten blir tørr og matt på overflaten( dette for å unngå ettersynk) ha gjerne flere strøk dersom du sprayet med 1 komponent på boks. Vist du ikke har tilgang til høy varme vil jeg anbefale at du lar den tørke i noen timer ved rom temp. Men dette varierer fra grunning til grunning, les på bruksanvisning;) gjerne la den stå over natten så er du sikker.

 

 

Så gjennstår det sliping av grunning og lakkering, jeg ville begynt og slippe grunningsflekken med 400-500 korning, til du har fått vekk alle små ujevnheter og slipestriper, deretter gå over hele panelet med 500-800 til det er skikkelig matt, fiks opp i maskeringen om nødvendig vask godt og tørk godt med støv, da er du klar til lakkering. Reis til ett lakkverksted, gjerne før du starter reparasjonen og ha med deg bilen slik at de han finne riktig farge og nyanse til bilen din, de vil da sikkert gi deg ett lynkurs på hvordan du påfører lakken, så er det bare på lakkere, som de forklarer og la det stå over natta.

 

 

Bilen din vil se mye bedre ut en før og du vil se at alt slitet har lønnet seg:) håper jeg ga en bra nok forklaring selv om jeg skrev den over tlf:P har du noen andre spørsmål er det bare å gi en lyd:)

NoFear565

 

-Opel vectra B 2.0 1996

-Mercedes E-260 2,6 1988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er skrapt igjennom lakken vil jeg anbefale at du sliper deg ned for å "jevne ut" skrapene, gjerne med rondellmaskin vist du har tilgang til det, jeg ville brukt 240 kornet papir til dette. Skip over og rundt skaden til du får jevnet det helt ut (at det ligger en skaka skygge fra lakk og over til metall slik at du ikke har de hakkende som mest sannsynlig er nå, deretter kjenner du over det om det er slett og fint, kjenner du ujevnheter som bulker eller hakk i metallet, må det sparkles, ville brukt 150-180 kornet papir til dette og gått over med 240 fint over når du er fornøyd med arbeidet.

 

 

Når du er kommet forbi overnevnte er det maskering, teip alt du ikke vil skal få lakk på seg, viktig og teip en ramme, la oss si at skal du lakke en dør, bør du teip i døråpninger og rundt døren og pakke hele bilen godt inn. Så er det bare og vaske godt over panelet og tørke støv, så er du klar til grunning. I dette tilfelle er det slipegrunning som er tingen dette kan du få tak i på boks som 1 komponent, eller 2 komponent som du sprøyter med lakksprøyte, ha grunningen på skaden, sørg for og få med alle slipestriper, to strøk skal du ha og det er viktig at over flaten blir tørr og matt på overflaten( dette for å unngå ettersynk) ha gjerne flere strøk dersom du sprayet med 1 komponent på boks. Vist du ikke har tilgang til høy varme vil jeg anbefale at du lar den tørke i noen timer ved rom temp. Men dette varierer fra grunning til grunning, les på bruksanvisning;) gjerne la den stå over natten så er du sikker.

 

 

Så gjennstår det sliping av grunning og lakkering, jeg ville begynt og slippe grunningsflekken med 400-500 korning, til du har fått vekk alle små ujevnheter og slipestriper, deretter gå over hele panelet med 500-800 til det er skikkelig matt, fiks opp i maskeringen om nødvendig vask godt og tørk godt med støv, da er du klar til lakkering. Reis til ett lakkverksted, gjerne før du starter reparasjonen og ha med deg bilen slik at de han finne riktig farge og nyanse til bilen din, de vil da sikkert gi deg ett lynkurs på hvordan du påfører lakken, så er det bare på lakkere, som de forklarer og la det stå over natta.

 

 

Bilen din vil se mye bedre ut en før og du vil se at alt slitet har lønnet seg:) håper jeg ga en bra nok forklaring selv om jeg skrev den over tlf:P har du noen andre spørsmål er det bare å gi en lyd:)

 

Takk for utfyllende og bra råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår