prippsen Skrevet Juni 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2012 hei ser det går en slange inn i gasspjeldet på min volvo 850, denne er full i noe brunt gørr, kan dette være en årsak til at bilen dør på tomgang når bilen er varm? noen som vet hva denne slangen heter? eller som har en tegning på hele systemet? skulle gjerne tatt den ut og byttet den eller renset den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Juni 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2012 Er sikkert veivhusventilasjonen som er tett der ja.. :-P Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2012 Hei, nå er det ganske lenge siden jeg har kikka på gasspjeldet på en 850, men mener du den tjukke slangen som er luftinntaket, eller er det en snakk om en ca 1/2-3/4" slange, eller en tynn vakuumslange? Er det samlet oljerester i luftinntaket inn mot spjeldet er det i seg selv ikke så farlig, men da er det fort vekk mye gris i både spjeld, og evt. tomgangsregulatoren. Er det snakk om en halvtjukk gummislange så er det mest sannsylig snlangen til tomgangsregulatoren, og fyller den seg med drit, denne er på mange biler felles med veivhusventilasjonen også, og da er det jo naturlig at det blir litt rester der. Er det snakk om en vakuumslange, så har det neppe stort med tomgangen å gjøre. Uansett er det ikke uvanlig at det samler seg en del slikt etter X antall 100.000 km. Løsningen er selvfølgelig å få gjort det reint, spjeldet kan du bruke bremserens på og la det renne ut, så tørke det du får til, det er viktig at det ikke ligger noe i mellom der spjeldet lukker, det vil både gi feil signal til ECU, og feil luftmengde mellom spjeldet på tomgang. Tomgangsmotoren kan du gjene ta ut, og vaske med bremsrens, diesel, bensin etc, slanger kan du godt vaske reine med vann i vasken, evt. med sterkere saker etter behov. Masse gørr i tomgangsmotoren vil selvsagt og gi lignende symptomer. Det er og lurt å vurdere om PCV-ventilen trenger en rens eller utskiftning, noen biler har skiftintervall på denne(Subaru 105.000km), andre ikke, fungerer ikke denne tilfredstillende kan den i seg selv gi rar tomgang, og ikke minst trykk i veivhus, spesielt på turbomotorer. Lykke til. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.