Gå til innhold

Feil motorolje eller slitte ventilløftere?

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bare undres hvordan en Golf høres ut under en kaldstart. (En kaldstart er vel gjerne når motoren ikke har nådd driftstemperaturen?)

Uansett, når jeg feks; starter golfen min ute i 10 grader celcius, så kommer det gjerne en tikkelyd som forsvinner etter 2-3 sekunder. Samme lyden er ikke der når jeg starter motoren mens den enda er varm.

 

 

Samme lyden kan høres idet lyden kommer tilbake rundt 0:30 etter at han har startet golfen. Det er bare såvidt den høres før den forsvinner igjen.

 

Jeg bare lurer på om dette er normalt for disse bilene? :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmet denne nettopp.

 

 

Har lagt merke til lyden nå i etterkant, men det er en lyd som har kommet etter at jeg nesten kjørte bilen tom for olje pga. en oljelekkasje.

Det som skjedde etter, var at jeg byttet oljefilter, og gikk fra syntetisk til delsyntetisk olje fra biltema.

 

Er det motoroljen som gjør dette, eller er det ventilløfterne, som Quattro73 forsåvidt har foreslått tidligere? :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tikking bare noen sekunder etter kaldstart, synes jeg ikke det er så mye å bekymre seg for.

 

Selv har jeg pleid å bruke helyntetisk olje 0W-40 eller 5W-40 på slike biler og har hatt lite problem med ventiltikking.

Den delsyntetiske Biltema oljen er vel 10W-40, som er litt tykkere når kald. Mulig det kan gjøre at ventilløfterne trenger litt mere tid får å opparbeide trykket ?

 

 

(Jeg slo sammen de to trådene dine om dette temaet)

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode friske ventilløftere tåler alt av oljeviskositeter, jeg har 15W-40 dieselolje på en av mine biler og 25W-50 på en annen. Bilen kan stå i en måned og det er aldri ett eneste tikk ved oppstart, ei heller ellers.

 

Som Bwana nevner, tikking noen sekunder etter oppstart er totalt ufarlig og ikke å bry seg med. Om det derimot tikker etterpå, som når motor kjøres varm, da bør man ta affære. Det er ikke få ganger jeg har vært borti tikkende ventilløftere. Mange bruker både tid og penger på allverdens mirakelstoffer og andre lurium som man heller i oljen, men ender alltid opp med å skifte løfterene. Det jeg prøver å si er; Skift løfterene først som sist og problemet er borte. Alle andre "løsninger" vil kun i beste fall fjerne symptomet, ikke problemet ;)

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228858-guide-skifte-hydr-ventilloftere-8v-10v.html#post2542519

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har 8v-motor (8 ventiler). Motor roteres ved å sette bilen i f.eks 4. gir og dytte frem/tilbake, eller du kan rotere på kilereimskiva på veiva med pluggene ute, eller en pipe og skralle på senterbolten på veiva (og aldri skru mot klokken).

 

Nye løftere får man originale (Bilstein/INA), men fås også som uoriginale. De uoriginale koster 1/2 av prisen men kan IKKE brukes om toppen er modifisert, ventilseter skjært på nytt, trimkam med lavere basesirkel osv.

 

 

 

http://bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilmodell=15&Arsmodell=1995&R_Time=122541&Forside=&Varegruppe=232

 

De under kan kun brukes på originale motorer, men er billige da :)

http://kmcams.com/product_info.php?cPath=25&products_id=34

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har linker, bilder og guider for alt du.. :)

 

Likte de fra KM... Penger å spare ;)

 

EDIT; Ah, da blir det så dyyyrt :) Kan jeg kjøre med tikkingen til jeg får sommerpengene mine? Da kan jeg skifte både trimkam og ventilløftere. Har ikke råd nå, siden clutchen må byttes.. :/

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en her inne som har en lite brukt hydr. trimkam til salgs, 1600,- tror jeg han skulle ha for den. Dersom du skifter så husk ny tetningsring til kammen og ny toppdekselpakning i gummi, ikke kork.

 

Mye av det samme men.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html#post2540237

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228880-guide-montering-trimkam-8v-10v.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår