Gå til innhold

Bråbremset med Passat B3 og da gikk bremsene i stykker!

Ranger emnet

tussi18

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en 2000 VW Passat på lørdag, og var ekstremt fornøyd med den.

Stillegående, bensingjerrig og utrolig komfortabel å kjøre.

Men så startet da uken i dag, og jeg klarte for første gang å forsove meg til jobben min.

Og det gjorde at jeg i en litt desperat tilstand kjørte fort til jobb.

På veien til jobb så la jeg i litt høy fart merke til en helt ny fartsdump som ikke var merket enda.

Bråbremset foran denne og klarte å få ned farten så ikke bilen gikk i stykker, men i det jeg bråbremset

sa det bare klikk og så trådde jeg hele bremsepedalen i bånn.

Nå har jeg litt bremsekraft mens pedalen er på vei inn i bunnen når jeg trykker på den, men det er fortsatt lite.

Kjørte forsiktig til jobb, men rett før jeg var fremme pep displayet og så stod det "STOP! Brake fluid".

Hva har skjedd her tror dere?

Prøvde å se etter noen oljeflekker etter meg, var dråper overalt på bakken der jeg hadde prøvd å snu.

Tror det var bremseveske fra meg.

Hvis den er tom for bremseveske er det farlig å kjøre uten egentlig? Tenker på bremsekomponenter og slikt.

Lurte på om jeg skulle bare kjøre den rett på verksted i så fall, etter jobb. Eller burde jeg fylle på bremseveske før jeg gjør det?

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo selvsagt det :)

Men er ikke mulighet for å gjøre det der den står nå.

Har dog et kjempesterkt og stramt håndbrekk, i tillegg til motorbrems, så er ikke noe problem å kjøre sålenge jeg kjører tregt og forsiktig.

DET JEG LURER PÅ ER om det kan være skadelig for bremsekomponenter (bremsekraftforsterker, andre bevegelige bremsedeler som hovedsylinder etc) å kjøre uten bremseveske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan IKKE kjøre med bilen. Håndbrekk og motorbrems stopper ikke bilen.

Om du ikke kan fikse noe der bilen står nå, så bør du ringe etter bergingsbil.

Om du er NAF medlem koster det ikke noe for kort avstand hjem eller til verksted.

Ellers så er det normalt inkludert i forsikringen med en egenandel på 500 kr.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hva pokker vet du om det?

Jeg får stoppet bilen ganske så raskt med motorbrems og et sterkt håndbrekk. Og i de hastighetene jeg kommer til å ligge i så kommer det ikke til å være noe problem uansett.

Så kan noen bare være så greie å fortelle meg om noe innen bremsesystemet kan gå i stykker hvis man kjører uten bremseveske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Jeg vet ikke hvordan bremsesystemene fungerer, men så kanskje for meg at det er noen bevegelige deler som en pumpe eller lignende som drives av motoren og som trenger smøring, og hvis ikke det er bremseveske så får jo ingenting smøring.

Eller er det ikke sånn det fungerer kanskje? Er helt grønn på bremser ser du :p

Btw, bare for å ha sagt det siste gang. Kommer til å kjøre veldig seint, da snakker vi 20-30 kmh, kanskje 50 i den korte 80 sonen jeg må gjennom for å komme til verksted. Så da diskuterer vi ikke det mer håper jeg. Alle med vett i huet vet at det ikke er noe problem å stanse en bil i 20-30kmh med håndbrekk og motorbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.... snakk om å være korttenkt. Du tror altså -helst seriøst- at brekket i det hele tatt er et brukbart substitutt til den vanlige fotbremsen? Og når du i tillegg slenger med at du er helt grønn på bremser, for så å påstå at ANDRE her inne er de som ikke kan noe om det. Ja, da fortjener du faktisk ikke svar. For din del er det dødelig å kjøre uten fotbrems, og ikke fordi DU kan dø (det er ikke min sak at DU dør), men fordi ANDRE kan dø.

Spør heller hvordan du kan få reparert bremsene dine, da kan det være folk ønsker å hjelpe deg.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.... snakk om å være korttenkt. Du tror altså -helst seriøst- at brekket i det hele tatt er et brukbart substitutt til den vanlige fotbremsen? Og når du i tillegg slenger med at du er helt grønn på bremser, for så å påstå at ANDRE her inne er de som ikke kan noe om det. Ja, da fortjener du faktisk ikke svar. For din del er det dødelig å kjøre uten fotbrems, og ikke fordi DU kan dø (det er ikke min sak at DU dør), men fordi ANDRE kan dø.

Spør heller hvordan du kan få reparert bremsene dine, da kan det være folk ønsker å hjelpe deg.

Hva pokker er problemet ditt?

Faen heller, makan til forumbrukere.

Snakker du sånn til folk når du er sammen med dem eller er det bare på nett du tør å være idiot?

Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at jeg skal kjøre i 20-30 km pr time. Du vet at folk klarer å løpe i den farten vel?

I tillegg er det rett over 2 km, så hva i helvete klager du over?

Bremsene virker jo fortsatt, men jeg kan trø pedalene i bånn, men de bremser godt inntil pedalen er i bånn. Så, sammen med:

- Motorbrems

- Reduserte vanlige bremser

- Håndbrekk

- Hastighet på 20-30kmh

... så tror du fremdeles ikke jeg klarer å stoppe?

Blir så forbannet av slike korttenkte folk som deg selv. Jøssunavn! Maken til trolling...

Til informasjon så gikk turen veldig veldig fint. Det var kun et lite hull i bremseslangen inn til calipteren. Fikset nå, kostet meg 110kr, og jeg er fortsatt i live! Ja, tenk at jeg fortsatt er i live!!!

Og hvorfor skal jeg fortsette å spørre om hvordan jeg kan få reparert bremsene når jeg ikke aner årsaken, og når jeg allerede har spurt om hva som kan være problemet? Har spurt om det som kan spørres om ang selve problemet.

Herregud, ble passe overrasket over hvor idiotiske svar man fortsatt får på dagens forumer. Trodde trolling var begynt å passere jeg...

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om overreagering a, folk tenker jo bare på din og de andre trafikantenes sikkerhet. Jeg er enig i det at å bruke håndbrekket for en nødløsning er greit når du ikke kjører fortere og lengre, men ingen grunn til å skjelle ut andre inne her for det. De svarene du fikk var ikke akkurat trolling

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trådstarter, dette kaller jeg virkelig en hysterisk overreaksjon bare fordi folk kommer med velmente råd. Tråden har utviklet seg til å bli såpass usaklig at den stenges.

Endret av henne
Enig med deg ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår