Gå til innhold

Ranger emnet

BluVision

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Octavia II stv 2006 1,9TDi (1Z BKC/BXE). Denne var nettopp inne på AC-service (etterfylling av gass + desinfisering) på Vianor. Etter servicen fikk de ikke AC til å fungere optimalt. De hadde målt batteriets ladespenning til 13,7V med belasting, og konklusjonen jeg fikk var at spenningsregulatorern mest sansynlig var deffekt. Kan dette være årsaken, og hvor sitter spenningsregulatoren på disse bilene (sitter den bak på dynamoen)?

Jeg vet at batteriet er så godt som deffekt, og har et kjøpt nytt batteri som står på lading nå, men jeg ønsker ikke å sette inn dette før jeg evt har skiftet dynamo og spenningsregulator. Bilen har gått bare 120 km så synes det er tidlig med deffekt dynamo, men men.....

Parksensorer og cruise control funker heller ikke. Kan dette også skyldes deffekt spenningsregulator?

Alle svar tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje litt lav ladespenning, men ikke så lavt at det kan fastslås at generator med regulator er defekt.

Det er (dessverre) mange biler som ikke har høyere ladespenning.

Forslår du setter inn det nye batteriet, og så gjerne måler ladespenningen igjen.

Feil på cruisecontroll og parksensor har nok andre årsaker.

Cruisecontroll kan feile bl.a. p.g.a. feil på en bryter på clutch eller bremsepedal.

Parksensor hører sammen med ryggelyset. Virker det?

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Jeg har en Valeo 140A 14V generetor/dynamo (orginal)...

Cruise controll er vel en kjent feil på disse har det blitt meg fortalt. Jeg har sjekka og rensa kortet i spaken bak rattet uten at det hjalp. Men skal sjekke bryteren du snakker om også. Så takk for det tipset. Hvis ikke så får vel møller tjene litt penger på meg...

Tror ryggelysene virker, men skal sjekke dette. Jeg vet at den ene sensoren frem er defekt, men trodde ikke dette skulle slå ut hele systemet...

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider