Gå til innhold

vegavgift

Ranger emnet

la306

Anbefalte innlegg

avskiltet min bil i slutten på januar. årsavgiften kommer som vanlig i mars. ringer dem og forklarer den er avskiltet og uten forsikring og dermed ikke lov kjøres på offentlig veg. dette vil de ikke høre på og vil kreve hele beløpet for 2012. men jeg vil ikke godta dette men sier jeg skal betale for de dagene frem til skiltene ble avlevert trafikkstasjonen. ikke sånn statens system virker sa de men de kan tvangsinndra de pengene fra min bankkonto og eller jeg må skrote en fullt kjørbar bil og få igjen halve beløpet;) kanskje det er noe feil på statssystemet på dette området. jeg stemmer ikke arbeiderpartiet igjen:boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaling ved registrering etter 1. juli

se Stortingets avgiftsvedtak § 3 tredje ledd bokstav b

For kjøretøy som bli registrert eller påskiltet og for årsprøvekjennemerker som blir tildelt etter 1. juli, skal avgiften betales med halvt beløp. Beløpet skal rundes nedover til nærmeste hele krone.

7. Avregistrering - innlevering av kjennemerke

se Stortingets avgiftsvedtak § 3 første ledd

Det gis ikke reduksjon i avgiften for kjøretøy som blir avregistrert i løpet av året. Det samme gjelder for årsprøvekjennemerke som innleveres i løpet av året.

8. Fritak/reduksjon ved vraking

se Stortingets avgiftsvedtak § 3 og forskriften § 5

Årsavgiftspliktige kjøretøy som senest innen 20. mars 2012 blir levert til godkjent oppsamlingsplass for bilvrak eller til bilopphuggeri for vraking/hugging, er fritatt for avgift, jf. § 3 andre ledd i vedtaket. En forutsetning for avgiftsfritaket/reduksjonen er at bilopphuggeriet er tilknyttet det offentlige vrakpantsystemet. Det er også et krav at kjøretøyet faktisk blir vraket (full tilintetgjøring). Andre salg til bilopphuggeri er ikke godkjent som grunnlag for fritak/reduksjon.

Tilsvarende fritak gjelder for kjøretøy som på- eller nyregistreres i løpet av avgiftsåret og som vrakes mellom registrering og forfall for årsavgiften.

Kjøretøy som blir vraket etter forfall men før 1. juli, skal betale halv avgift, jf. § 3 i vedtaket. I begge tilfeller må tollregionen ha mottatt vrakmelding datert senest enten 20. mars eller 30. juni for at fritak eller reduksjon kan gis.

Avgift som er betalt for kjøretøy som nevnt i første og andre avsnitt, kan betales tilbake, helt eller delvis, til den sist registrerte eieren eller ny eier etter gyldig salgsmelding.

Med grunnlag i Stortingets avgiftsvedtak vil det ikke alene kvalifisere til fritak/reduksjon av avgiften at et forsikringsselskap regner kjøretøyet for kondemnert. Andre salg til bilopphuggeri, som f.eks. delebil, gir heller ikke grunnlag for fritak/reduksjon.

Avregistrering av kjøretøyet i løpet av året kvalifiserer ikke til fritak eller reduksjon i avgiften.

Refusjon av halv årsavgift vil skje automatisk ved vraking innen 1. juli, og det vil ikke være nødvendig å sende søknad med tilhørende dokumentasjon til tollregionen. Automatisk refusjon forutsetter at årsavgiften ble betalt ved forfall. For kjøretøy som det ikke utbetaltes vrakpant for, må det fortsatt dokumenteres at kjøretøyet er vraket ved søknad om refusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider