Gå til innhold

Hvordan lakkere småskader/rustblemmer uten å lakkere hele paneler? (Flekklakkering)

Ranger emnet


The Edge

Anbefalte innlegg

Det finnes jo haugevis med tråder om temaet lakkering og rustfjærning, men jeg synes det mangler tips om hvordan "flekklakkere"

 

Dersom man har en liten rustflekk på la oss si panseret, så er det jo vanskelig å få det helt pent bare ved å "flekklakkere". Man må egentlig lakke oppigjen hele for at det ikke skal bli synlige skiller/forskjeller i lakken. Men jeg gidder ikke pusse ned og lakke hele panseret for en liten flekk når lakken ellers er helt fin. Hvordan skal man da gå frem for at det skal vises minst mulig?

Det er vel dette såkalte "Smart repair-verksteder" gjør, hvordan går de frem for å blende flekklakkeringen inn i lakken?

 

Hvordan skal man maskere en liten flekk midt på panseret?

Dersom man har et altfor stort område avdekket, får man kanskje "lakkspretter" over et unødig stort område med uskadet lakk dersom man kløner litt (som jo en amatør som meg gjerne gjør). Men dersom man maskererer for tett rundt skaden, så får man jo en "kant" i lakken dersom man kommer ut på maskeringen med "lakkspruten". Noen triks/råd her?

 

Hvordan er disse lakkreparasjonspenslene/pennene å bruke på sånne småskader kontra spray? Kan man lakkere litt større flekker med disse for å unngå problemet med maskeringen,eller er de kun til riper der man ikke har kommet gjennom grunningen?

 

 

 

Og så til standardspørsmålet når det gjelder rust og lakkering:

Når jeg har slipt og sandblåst rustflekken, hva skal på og i hvilken rekkefølge?

 

Akkurat dette finnes det jo mange tråder om, men jeg synest det mangler litt system og detaljer i den infoen som finnes så jeg stiller spørsmålet her også.

 

Jeg tenker:

 

1 Pusse og sandblåse så rent som mulig, og blåse rent.

2 På med f.eks. CanTrust eller lignende siden der sannsynligvis fortsatt finnes rustpartikler.

3 2k Epoxygrunning for å forsegle

4 Sparkle og pusse.

5 Grunning

6 Lakk

7 Klarlakk

 

 

Trinn 1 Tenker å slipe vekk det meste først med f.eks. negerkuse, og siden sandblåse over for å få det så rent som mulig, og blåse rent med trykkluft. Men jeg bør vel også tørke av området med ett eller annet før evt. can trust skal på, hva skal jeg i så fall tørke av med? Aceton? Gjerne flere alternativer. Kanskje det er lurt å blåse området tørt med hårføner før Trinn 2?

 

Trinn 2 er jeg noe mer i tvil om, om det skal cantrust-lignende produkter eller epoxy/syregrunning direkte. Jeg vet jo ikke men tenker at det er greit med noe som dreper evt. rust som er igjen og således bruke cantrust.

 

Trinn 3. Her er jeg også usikker men tenker som så at det er greit å forsegle med noe helt tett og heller ha sparkel utenpå så det er mindre sjangs for å pusse gjennom forseglingen. Men kanskje det bør være omvendt? sparkel først og så epoxygrunning?

Kan epoxygrunning pensles på?

Jeg ser jo på epoxygrunning som et trinn for å forsegle skaden, heller enn som grunning for topplakken.

 

Trinn 4. Må jeg pusse epoxygrunningen for å få sparkelen til å bitte på?(har aldri brukt epoxygrunning)

Noen spesiell sparkel som anbefales? Har bare brukt Plastic Padding sparkel kjøpt på Europris, men det finnes sikkert noe langt bedre. Jeg tenker å blåse av pussestøvet etter pussing, men også her må jeg tørke av med ett eller annet før grunning. Anbefalinger? Rødsprit er vel fyfy?

 

Trinn 5. Etter sparkling og pussing, bør jeg da bruke fyller og evt. pusse igjen før grunning?

Er det noe poeng å bruke epoxygrunning som grunnlag for lakken, eller er det like greit å bruke "vanlig spraygrunning" ?

Bør jeg pusse eller våtslipe grunningen/fylleren før lakkering?

Så må det tørkes rent igjen før lakk, hva tørker man med?

 

Trinn 6 og 7 Lakk og klarlakk. Må jo legge på flere lag med både lakk og klarlakk. Lagene skal vel legges "vått i vått". Men lakk og klarlakk skal vel ikke legges vått i vått, lakken skal vel tørke/herde før klarlakk?

 

Dersom man etter lakkering og-/eller klarlakk synest flekklakkeringen ikke blender skikkelig inn, er det noe man kan gjøre for å blende det bedre? Våtsliping/rubbing/polering og evt. et lag til med klarlakk?

 

Når man er ferdig og fornøyd med resultatet, hvor lenge må lakken hvile/herde før vask og polering.

Noe annet man bør gjøre? Lakkforsegling?

 

 

Sikkert en del ting jeg har glemt, og ikke sikkert at rekkefølgen/ valg av midler er riktig. Tar gladelig i mot tips og synspunkter.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

1. Masker området.

 

2. Slip ned området som skal utbedres. Hold slipearealet til ett minimum. PS. Punktsandblåsing er det beste på rust, hvis du har mulighet for dette.

 

3. Slip ned lakkovergangen rundt området så de går ut i "null". Overflaten før videre rep bør være så slett som mulig før du påfører owatrol etc. Du vil ikke starte slipeprosessen igjen etter div stoffer er påført.

 

4. Bruk owatrol/eller noe som binder rust på det som eventuellt måte være igjen av korrosjonen.

 

5. Sparkle og slip ut ujevnhetene. Avslutt med 400P.

PS. Mange vil legge en epoxyprimer før sparkling, men dette gjøres sjeldent der jeg jobber.

Man kan noen ganger få problemer med vedheften til sparkelet og vi legger sparkel på metall så lenge det er rustfritt, eller behandlet med ett stoff som binder rust.

Husk å fortsatt holde slipeområdet til ett minimum. Unødvendige lange drag med slipepapir vil skape riper som må dekkes med lakk.

 

6. Ha primer på flekker med bart stål som eventuellt måtte stå igjen.

Sørg for å ha lavt dysetrykk og lite/konsentrert sprøytebilde.

 

7. Påfør grunning/filler og bruk samme prinsippet som på primeren.

Pusses ned med 600, eller 800P (maskin).

 

8. Det samme gjelder for base og klarlakken også.

PS. Basen skal ikke slipes før klarlakken påføres.

 

Tillegg:

 

Bruker du ikke sprøyte men boks så er prinsippene de samme, men resultatet vil vanligvis bli en del dårligere.

 

Når du lakker base og klarlakk, så skal maskeringen være utført på en måte som gjør at du ikke greier å lage markerte kanter med lakken.

 

Pass også på å ikke blande lakken for tykk. Vær litt generøs med tynneren og bruk finesse når du legger den, ikke pøs på i tykke lag.

 

Du kan bruke en slipepasta for å buffe overgangene fra gammel til ny lakk.

Endret av Verksmestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår