Gå til innhold

Lakkere bil med lastebillakk?

Ranger emnet

Skybert

Anbefalte innlegg

Hei, først hadde jeg tenkt til å lakkere bilen min i benga, men så leste jeg at det ikke var så bra, så fant en side der en som anbefalte lastebillakk, han linka til denne siden, der jeg fant jeg denne her: http://www.norbond.no/nordic-coat-pu-90-base-lastebillakk-p-650-c-209.aspx

Der 7 liter koster 1925,- kr. Er ikke det billig? Hva koster 7 liter med vanlig billakk?

Hvordan holder denne lakken i forhold til vanlig billakk?

Er 7 liter litt mye, holder det kanskje med 3,5 l som koster 1160,-?

Kom gjerne med tips eller andre alternativ, som helst ikke er så dyre :)

btw så har jeg aldri lakkert med sprøyte før, men jeg har lakka mye med boks på forskjellige ting, er det stor forskjell på sprøyte og boks?

Skal forresten hellakkere, og jeg hadde planer om å lakkere dørkarmene, og "innsiden" av dørene.

Takker så meget for alle svar :)

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebillakk tåler mye mer enn vanlig billakk! Er også mye mer slitesterkt! Du kan ikke sammenligne spray og sprøytelakkering, fordi du har et helt annet sprøytebilde og trykk! Vil absolutt anbefale lastebillakk fremfor benga eller noen annen lakk hvis du ikke skal bruke billakk! Lastebillakk er ensjikt, dvs at du ikke bruker klarlakk i motsetning til billakk! Hvis du skal kjøpe fra C. Christoffersen(PPG-forhandler) så heter lastebillakken Delfleet! Jeg ville ha sprøytet noen prøver før du sprøyter bilen, så du ser hvordan det er å sprøyte, hvordan lakken flyter ut mens den tørker osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du sjekker under lakk , så va de ein som fant ei side med lastebil lakk til ein DEL billigere penger enn du har funnet der :)

men lastebilfungere fint de forresten :)

Hvor? har du link?

og det med mengde lakk da, hvor mye trenger jeg til hellakkering?

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hvis jeg skulle gjort en billiglakkering ville jeg prøvd Biltemas 2K polyuretan.

De har også epoxyprimer.

Fordel: Billig. Bakdel: Tørker litt sent, så legger seg en del støv i lakken ved "garasjelakkering". En annen bakdel er at den blir glasshard når den herder, og da er den ikke spesielt bra ang steinsprut. Og siden den blir så hard er den heller ikke egnet for polering, hverken for hånd eller maskin...

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg hverken lakkerer eller detailer, :) men jeg kan ikke si at jeg har hatt noe problemer med at denne lakken blir for hard eller at tørke tiden på lakken var noe spesiell lang.. om jeg ikke tar meget feil så begynte den å bli tacky etter ca 10-15 minutt og støvtørr iløpet av en time. kommer jo an på temperaturen..:) og det er ingen steinsprut å melde om, det er nå 1 år siden lakkeringen.

men som sagt har jeg ikke særlig peiling på behandling og hardhet på lakk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene oppveier nok for bakdelene hvis en skal gjøre en billiglakkering. Men BT lakken bør tynnes med opp til 30% tynner for å komme ned i ca 16/18 sek. voc (DIN viskositet). Da flyter den godt ut og blir blank.

Tips til godt resultat:

BT lakken er såpass mettet med pigmenter at det holder med 1,5 strøk. Altså først et slørestrøk (tynt, matt lag med litt avstand på sprøyta), vente til det strøket er skikkelig "sticky", så et dekkstrøk med skikkelig flyt. Da blenkje det i soli ;)

Men en "lastebillakk/billakk" tett farge med rask herder/tynner er støvtørr på 10-12 minutter, så er noe bedre med hensyn til støv.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes noe bedre ut med tørketiden på 10-12 minutter ja;)

som du sier her så brukte jeg også ett lett strøk og så ett vått, den dekker ganske bra. i tillegg så har jeg to strøk med klarlakken til biltema, da ble det glans i bilen ser du;)

men jeg hadde 40%tynner for å få ca 20 DIN/sek, på klarlakken brukte jeg 10% tynner mener den ble 16DIN/sek da.

Endret av hclande
Lenke til kommentar
Del på andre sider