Gå til innhold

opel som drar dårlig

Ranger emnet

kansel

Anbefalte innlegg

om jeg stiller meg midt i en grusbakke, tvinger den i 1.gir og kjører inn sport. så klarer jeg ikke engang å spøle på grusen. noe som ikke skal være store problemet,

trykk inn TC-knappen så går det sikkert å spinne, HAHHAHHAHAHAHHA

neida tror nok du veit det da!

Opel Omega B 3.0 V6 24V X30XE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

nå er lambdasonder byttet. bilen går perfekt på tomgang. men jeg har enda følgende feilkode "airintake low voltage" og den sensoren som står på lufteslangen er byttet. MAF er også byttet. ifølge verksted her i Tromsø. så er det to ting som da kan gjennstå. det ene er feil på ledningsnett. det andre er hovedstyringsenhet. så idag kjøpte jeg en lik opel som den jeg har (dessverre) og prøvde å bytte over styreenheten. og da samtidig bytte chippen fra nøkkel i den bilen og sette i min nøkkel. ser ikke ut til å fungere som forventet. da motorlampe bare blinker nå og bilen ikke starter. tok også å holdt inne den store låseknappen på den separate enheten til mine nøkler, mens tenninga sto på. da begynte lyset i taket å blinke. noe som indikerer på at de er kodet sammen.

så jeg skal plages litt med det for tiden. med mindre noen skulle ha noe innspill her da ;) eneste som ikke er gjort, er å sjekke katalysator, da jeg ikke har så lett for å komme meg under bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du kan ta et multimeter å måle motstanden i kablene fra sensorene på luftinntaket, å samenligne mellom de to bilene, har du ett brudd får du veldig høye målinger\ingen måling, har du kontakt mellom ledningene så får du nært 0ohm, men det kan hende det skal være 0ohm eller "uendelig" motstand da blir det vanskeligere, har funnet feil på ABS kabler slik i alle fall ved å måle fra kontakten til sensoren og inn mot sentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bytter styreenhet så må du også bytte over nøkkelleser fra den bilen for og slippe å programere ellers så slår bare sperra inn. Få sjekket ledningsnettet fra følern og inn til styreenheten.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøkkelleser? som sagt byttet jeg over selve styreenheten og chippen som ligger i selve nøkkel.

idag tok jeg opp og byttet pluggledninger. tenkte kanskje det skulle gjøres, som nevt tidligere. nå fikk jeg en ny kode. hall sensor high voltage ;p kjenner jeg blir litt lei sensorfeil ja o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. fikk fiksa den hall sensorn. bare jeg som hadde feila litt med kotakten der :P sånn er det, når man ikke har garasje og man blir kald på fingra :P men still, hva mer må jeg flytte over enn chip i nøkkler og hovedenhet? og hvor finner jeg det? jeg har som sagt to jeg sliter med her nå. og hadde vært ypperlig å få en bil utav det ;) så all hjelp og gjerne litt forklaring mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om bare dette gjelder for nyere modell for jeg har 98 modell og de har nøkkelleser som sitter rundt tenningslåsen denne leser av chippen og gir på en måte klarsignal til at bilen kan starte. Om denne ikke har riktig koding som nøkkelen med chip du setter i tenninga så hjelper ikke det.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste er at det sitter en sort boks nede v døra på passasjerside. den vet jeg styrer dørlåsene. men ser jo at det går en stor kabel inn her. så den må jo styre mer enn akkurat det. er i alle fall en sort siemensboks som ligger der. for det hjalp som sagt ikke å sette chippen som var i bilen som hadde den nye enehten i nøkklene til den gamle bilen. og flytte den enheten dit. og kan ikke se at det er noen som helst grie v tenninga. men jeg får evnt leite litt å se hva jeg finner der ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok gjennværende problem er da følgende. fortsatt feilkode som sier low voltage air intake sensor. så som sagt tidligere, så har opel ment dette kan være ECU. jeg bytta som sagt den og chip i nøkkel. men blinker da bare på motorlampe pga startsperre. jeg byttet så den sorte boksen nede v døra, som går til dørlåser. siden jeg hadde en i reserve. men det hjalp jo heller ikke. så da skrudde jeg opp v tenningslås og finner da en liten sort boks med en ledning til under tenningslåsen. er vel heller lite tvil om at akkurat denne er startsperra ;) men, så ikke ut som det var så enkelt å bare skru den ut. men jeg tenker å prøve på det. og i håp om at den andre boksen jeg har er samme nummer på, så man slipper den omkodinga. men om det ikke skulle være tilfelle. så har jeg lest flere som selger ECU uten startsperre osv. hvordan fjerner man i så fall den? noen som vet dette? og atter en gang. så er MAF,Lambdasonder,luftsensor,toppdekselpakning,plugger,pluggledninger og alt byttet nå. så hva kan evnt være grunnen til en slik feilkode om lav spenning på luftmåleren som sitter oppe på luftslangen over MAF? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. har endelig blitt kvitt haugevis av feilkoder på bilen. nå gjenstår bare styreenheten til automatkassa. jeg må ha ny her. siden den melder en del brudd osv i feilkoder. så sitter nå på nett og skal bestille ny. da er det sagt at det lønner seg å bestille med samme nr som den du har. jeg finner en som har samme GM nr. men det er litt forskjell på det nr'et som står over det. har det noe å si? den har i alle fall GM 96017873 som er likt en som de har i verdaln. men, over det nr står det 0260 002 416 på min.mens den de har på huggern har D 0260 002 437. så kan noen svare meg på om det vil fungere med denne boksen? evnt om noen har å selge. så skrik bare ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider