Gå til innhold

Rette eller kaste?

Ranger emnet

KIRK

Anbefalte innlegg

Heisann :) Jeg kjøpte nettop en 1998 mod Nissan Primera som har vært kræsja med, så den har fått juling i fronten mot førerside. Tydeligvis hardt nok til at airbagene gikk. Så da lurer jeg på om dette er mye arbeid å rette igjen så man kan få grei bil ut av den? Gidder ikke gjøre det på verksted når det er en bil til vrakpanten.

Får ny front og airbag av hogger for ca 3500 og jeg ga 2000 for bilen.

Synes den er for gal å kaste, for bortsett fra at den ser litt sliten ut og har litt rust (kun overflate) virker den veldig grei. Det er som sagt en 98 mod 1.6 SLX stasjonsvogn, overraskende godt utstyrt og den litt kjipe blåfargen. Km. stand 181 000.

Det eneste jeg har av retteverktøy er traktor, kjetting og div slagverktøy av varierende størrelse og tyngde, så slikt spesialverktøy er det skralt med.

Hvis bildene er for dårlige eller dere vil ha andre vinkler så si ifra :)

[ATTACH]31575[/ATTACH]

[ATTACH]31576[/ATTACH]

[ATTACH]31577[/ATTACH]

[ATTACH]31578[/ATTACH]

[ATTACH]31579[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har retta opp et par biler på macgyver-måten, med stropper, tre og jekk+++ Funker greit så lenge målet er å få en kjørbar og lovlig bil, selv om det kosmetiske ikke blir 100%.

Du kan jo lese tråden min her, med før og etter-bilder: http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/242093-johans-mercedes-230te-solgt-11.html

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Planen er jo og fikse den opp og selge den, men er jo litt drit om jeg ikke får det til. Det er vel ingen som vil ha en bil der hele fronten er skeivt, hvis man i det hele tatt får på noen front igjen. Har aldri retta så store skader før :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er kan være at bilen er rammeskeiv,og du er vel også pliktet til og opplyse om at det har vært en såpass stor skade på bilen.Gjør du ikke det og ny eier får problemer pga rettingen din,så er det du som må legge ut for og fikse skadene.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg er usikker på. Siden vangen er "trekkspill" på førersiden, ikke så mye, men vet jo ikke om dette kan rettes. Jeg kommer jo selvfølgelig til å si at bilen er kollisjonsskadd ved evt. salg.

Så, etter rammevangen å bedømme, er dette umulig og få retta? Eller er det for kleine bilder? Har jo lyst til å få den på veien igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel mulig og rette,men den skulle vel helst vært på en jigg for og sjekke om den er rammeskeiv.Er den rammeskeiv,så skal du vite ka du gjør for og få den rett igjen.Da er det frem med målebånd osv...krevende jobb hvis du ikke har noen som helst erfaring.

Hvis den er skeiv så er det en STOR svakhet ved en evt kollisjon.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å målt litt, aner ikke om jeg har målt fra riktig plass en gang, men om dette er det teiteste du noen gang har sett, og kommer til å skrive ut bildet for å vise det til de på jobb i morra så go on :) Er det mulig og "rygge" dette ut? Kjetting + tre / traktor.

[ATTACH]31816[/ATTACH]

edit; auu, dette bildet var kleint, om dere ikke ser målene / punktene så si fra, så ordner jeg nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider