Gå til innhold

Kjøp av Octavia

Ranger emnet

Mr-OlseN

Anbefalte innlegg

Hei dere. Holder på å gå til innkjøp av en Octavia 09 mod L&K 2.0 tdi, og har ett par spørsmål..

Hvordan er serviceintervallene? Eieren sa han nettopp har vært på storservice, og vet den hadde gått 120-130k i fjor sommer..

Noen som vet høyttaler str på disse? Har søkt litt på nettet, men klarte ikke finne noe i farta.. Har vel litt å si om det er stv?

Bilen er gått som taxi, så vet den er vedlikeholdt, så er vel egentlig ett greit kjøp, med tanke på prisen han har bestemt seg for..

En liten ting til, hvordan blir det å senke den, siden det er en 4x4? Kan det det bli krøll med tanke på drivakslinger og slik?

Endret av Mr-OlseN

Saab 900 SE - SELGES!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Flere som kjøper "nyere" biler ønsker å ta den på service hvert år, for å kunne vise til "godkjent" service og vedlikeholds hefter ved videresalg. Dette viser da at bilen har blitt tatt teknisk forsvarlig ivaretatt, for en eventuell kjøper.

Ved hovedservice på 80-90K bytter man normalt sett reg.reim og vannpumpe.

Ved å ta service hvert år får du byttet olje og luftfilter og sett over at alt er som det skal, evt før du ville ha gått på en smell ved å kun "vente" på at feilene skal komme. Mange velger å utbedre og gå igjennom bilen selv, men de er da også ofte litt mer teknisk anlagt enn snittpersonen i Norge.

Mtp. at bilen nettopp har vært på storservice, og jeg antar at hvis det er funnet noe så er det utbedret, ville jeg vel heller tatt det på feelingen og lommeboka. Men med turbobil ville jeg absolutt skiftet olje og filter hvert år eller ved aprox. 12.000 km. Oljen mister opptil 40% smøreeffekt ved rundt 10-12.000 km, noe som da absolutt ikke er å foretrekke, hvertfall på motor med turbo.

Hvis du ringer et serviceverksted vil de som regel ALLTID anbefale service nå og i utide og utbytte av det som kan byttes ut ved x-antall KM eller år. Det er jo som sagt servicerelaterte oppgaver verkstedene tjener mesteparten av pengene :)

Når det kommer til senk på 4wd får du vel senk som er ment spesifikt for din bil. Google it! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serviceintervaller kan være forskjellig. Den kan være satt til fast 15k km eller den kan være variabel. Da går det ca 30k km mellom hver gang (Det er tilfelle for meg i hvertfall) Iflg service hefte på denne bilen er den regreim bytte ved 150k km, så det kan være det selger mener.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Stambo: bilen skal brukes endel til å dra snøscooter, så blir nok ikke like lav som din ;p Men senkes skal den nok :) hvilke erfaringer har dere med chipping av de her motorene? Har kjørt bilen, og syntes den,går godt, men mange vil jo ha mer :p Mener at jeg har lest at man ikke kan kode us-park på Faceliften. Stemmer det?? Syntes det er råfint med det!

Saab 900 SE - SELGES!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider