EilertseN Skrevet Mars 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2004 Jeg lurer på hva en bankesensor er for noe,hva skjer viss den blir ødelagt? Noen som kan hjelpe ? Mvh. Eilertsen Siter Subaru Impreza GT Turbo \ VW Caddy 97" (x)Ford Sierra 2.0 16v 4x4 91" (x)Audi A4 1.8TQ Avant 97" (x)Audi 80 B4 94" (x)Audi S2 Coupe 91" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggemann Skrevet Mars 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2004 Hei! Jeg må ha ny bankesensor til min Audi (2 stk. i blokka, en foran og en bak). Får feilmelding fra MPI. Slik jeg har forstått det: Sensoren registrerer tenningsbank som sendes til MPI-styreenheten, videre justeres tenningen fortløpende (for-/etter-tenning?) etter hva giverne registrerer..... I tillegg til signaler fra lamda, temp. osv... mvh RS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Mars 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2004 den føler banking, og justerer tenninga etter det. slik kan tenninga justeres etter forskjellig type kvalitet av drivstoff.. Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Mars 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2004 Det er kort fortalt en mikrofon som er skrudd inn i blokka. Hvis du skulle få detonasjon i et cyl vil det fanges opp av mikrofonen som gir signal til til ECU om at tenning skal skrus midlertidig tilbake. Har aldri testet selv men har hørt rykter om at man kan teste om bankesensoren virker ved å slå med en hammer på blokka og lytte etter endring av tomgang. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mars 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2004 Du kan banke rett på blokken eller forsiktig med et skrujern rett på sensoren.Ikke så lett å høre forskjell men du ser det tydelig med en tenningslampe.Moderne motorstyringer finner tilog med ut hvilken sylinder som banker og kan retardere tenningen på bare den ene sylinderen.Ryker sensoren får du MYE tenningsbank. Har hørt endel historier om biler med løse varmeskjold ol som såvidt har gått fordi bankesensoren har oppfattet skranglelydene som tenningsbank. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EilertseN Skrevet Mars 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2004 Takk for alle svar! nå har jeg en liten anelse om hva det er .. Utrulig kjekt å ha dette forumet da. :) Mvh. EilertseN Siter Subaru Impreza GT Turbo \ VW Caddy 97" (x)Ford Sierra 2.0 16v 4x4 91" (x)Audi A4 1.8TQ Avant 97" (x)Audi 80 B4 94" (x)Audi S2 Coupe 91" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 bankesensoren er defekt på min nissan primera. når jeg gir på, så hakker den sinnsykt mye, er dette skadelig? med hakking mener jeg at den kutter helt for et øyeblikk før den tar seg opp igjen. har kjørt en stund uten nå pga at ny koster bankesensoren 3000kr og den får jeg bare tak i orginalt, og har ikke hatt penger. kan det skade å kjøre med defekt bankesensor over lengre tid? frykter at andre ting også er defekt nå :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Skal vell helst ikke hakke. Du får en knitre lyd viss du får teningsbank. Viss du kjører med tenningsbank riskerer du å ødelegge stemplene i motoren. For å minske den mest mulig bør du prøve å gi motoren minst mulig motstand ved kjøring. Kjør med så lite gassbruk som mulig og ikke tving motoren til å kjøre på mye gass ved lavt turtall. Dette hører du nok også viss du prøver å gi gass i 4 gir i 40km/t feks. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 jeg sitter inni bilen og hører ingenting annet enn "slamring" når den hakker. og ja, hvis jeg kjører med minst mulig gassbruk så går det fint, men med engang jeg gir på litt, så hakker den. er det mulig å stille ned tenningen selv for å unngå tenningsbank? etter hva jeg skjønte ut av en annen tråd, så stiller bankesensoren ned tenningen for å unngå tenningsbank for å si det kort?og siden bankesensoren ikke funker, så burde jeg jo kunne stille ned tenningen så den ikke hakker mere? får veldig tap av effekt ja, men heller det en stund enn at jeg risikere å måtte bytte stemplene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beamer Screamer Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 En midlertidig løsning er vel å fylle 98 oktan. Dessuten kan det hende det står i instruksjonsboken hvilke turtall som bør unngås hvis man har problemer med tenningsbank. Hender det står under tips til kjøring i utlandet el.l. Hos meg står det i alle fall at jeg må holde den mellom 2000 og 4000 omdreininger dersom det ikke er mulig å få tak i riktig oktan på bensinen. Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Du risikerer i praksis at du må bytte hele motoren :( Har ikke så mye peiling på "nye" biler, så er ikke helt sikker på hvordan tenningsanlegget er kobblet opp på de. Men som utganspunkt ville jeg holdt godt med turtall og lite gassbruk. Tenningsbank kommer av at gnisten antenner bensinen for tidlig. Dette gjør at motoren blir tvunget til å snu før stempelet har nåd toppunktet. Dette medfører varme og mye slitasje på motoren. Varmen ødeleger stemplene. Ville prøvd å få stilt tenningen slik at du får mindre fortening, er bare usiker på om det er noen liten datadingsboms som vill ødelegge alt uansett :rolleyes: . kjør forsiktg og få ordnet det så fort som mulig. 3000kr er trosalt billigere enn et motorhavari, før det kommer før eller senere med tenningsbank. Høyere oktan på bensinen vill også hjelpe ettersom det gjør at den ikke har så lett for å antenne. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Originally posted by sony606 jeg sitter inni bilen og hører ingenting annet enn "slamring" når den hakker. og ja, hvis jeg kjører med minst mulig gassbruk så går det fint, men med engang jeg gir på litt, så hakker den. er det mulig å stille ned tenningen selv for å unngå tenningsbank? etter hva jeg skjønte ut av en annen tråd, så stiller bankesensoren ned tenningen for å unngå tenningsbank for å si det kort?og siden bankesensoren ikke funker, så burde jeg jo kunne stille ned tenningen så den ikke hakker mere? får veldig tap av effekt ja, men heller det en stund enn at jeg risikere å måtte bytte stemplene. Dette er helt etter "boken".. Når bankesensoren er ødelagt skal bilen gå i nødprogram normalt sett. Nødprogram innebærer ofte at tenningen er stillt helt ned, derfor merker du at bilen dør, det som mest sannsynlig skjer er rett og slett at du drukner den. Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 Ahaa, endelig et fornuftig svar, virket jo ikke som om det var tennigsbank på motoren i henhold til det han sa. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet Mai 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2004 tjah, kan vel egentlig høres bedre ut å si at jeg drukner motoren i bensin, og derfor han holder på å kveles. da er det et bedre spørsmål da, er dette farlig å kjøre rundt med i forhold til tenningsbank? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Mai 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2004 trodde kanskje det ble bra besvart jeg... tenningsbank kan føre til skader på stempler og råder, og råder er IKKE billig. drukning går vel egentlig bare utover pengboken slik bensinprisene er nå.. så må du vel regne med litt ekstra sot i forbrenningskammeret ;) Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg