Gå til innhold

Bilen sporer

Ranger emnet

wunderbaum

Anbefalte innlegg

Byttet til sommerdekk igår. Kjører Laurel, altså bakhjulstrekk. De to mest slitte plasserte jeg bak, de dekkene jeg sto igjen med da var ikke like slitt. Det ene er meget bra, mens det andre er ganske mye mer slitt.

Det jeg fikk vite fra tidligere eier er at sist den var til Eu godkjenning måtte de bytte bærekule eller styrekule(ikke helt sikker) for å få den igjennom. Nå når jeg kjører kjenner jeg nesten hele tiden at bilen vil styre(trekker i ratte) til høyre og venstre. På ujevn vei blir den helt jævelig, må ratte som en gud for bare å holde den på rett kurs.

Det jeg da lurer på er om det er pga at dekkene er slitt ulikt eller om det har kommet en ny feil på styringen?

Og før noen spør, ja jeg husket å skru på alle mutterne.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De er vel bra balanserte. Er snakk om orginale Nissan alufelger til Laurel 3.0

Ikke spesielt fine, men de er de eneste jeg har.

For store for norsk vei syndrom.. Javel. Det er snakk om 15'' felger, 205/60 dekk. Da får jeg kjøpe 13 eller 14'' felger, de hadde vel vært perfekte for bilen min.

Hvis du ikke har noe vettugt å si så trenger du vel ikke si det.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeeeeeehhh! Stått opp med feil ben i dag???? Herregud! Vanlig at bilen sporer hvis du har for breie dekk! Kunne jo ikke lukte hva slags dim du hadde jeg!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg da.. Kan vel nesten si at jeg har stått opp med feil bein. Rett fra senga inn i en toyota yaris 1.3 stasjonsvogn( det vil si at jeg ikke får lent sette bakover, 90 graders vinkel). Og kjørt 3 timer. Da er det deilig å sitte seg i Laurelen etterpå.

Glemte i forbifarten at jeg ikke hadde nevnt noe om dekk dim.. Beklager så mye. Noen som vet noe om årsaken til sporingen?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiljustert forstilling vil vanligvis føre til at bilen styrer generelt til en av sidene. Er det derimot slark i styresystemet eller forstilling kan det føre til at den lever sitt eget liv. Sjekk dødgangen i rattet.

Er dekkene som vanligvis har stått foran slitt skeivt?

Prøv å slippe rattet på en vei som er helt plan, uten helling eller spor og se hvordan bilen reagerer da.

'99 Yamaha YZF 600R Thundercat

'98 Audi A3 1,8T

x '89 VW Transporter Camping

x '74 Porsche 911 Targa 2,7

---

Har du sagt A må du si 3

There's no cat like a thundercat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke denne feilen når jeg på vinterdekkene. De så ikke skadet ut når jeg tok de av. Dødgangen på rattet er normal. Jeg har kjørt på ganske god vei, helt rett og ingen synelige spor og hvis jeg slipper ratte da går den til siden.

For å spørre om noe annet, hvis jeg kommer fram til at dekkene er skyld i dette og jeg skal bytte de, hva bør jeg kjøpe? Må ha H dekk. Nye eller regummierte? Kan det være like greit å kjøpe ferdig 15'' på alu felger?

Hva hvis jeg skal bytte to dekk, bytter jeg de to som er mest slitt eller de som er slitt forskjellig?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis spissingen din er helt på trynet vil bilen oppføre seg slik som du beskriver.Hvis forrige eieren har skiftet styrekule og bare justert spissingen på øyemål kan nok det være problemet ditt. Men,selvfølgelig, hvis bilen var helt fin å kjøre før dekkbytte er dette neppe årsaken.Hvordan er dekkene slitt?Jevnt eller bare på siden/sidene?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reperasjonene ble foretatt på værksted. Så det skal ikke være gjort på øyemål. Dekkene bak er slitt mer ytterst, altså litt lite luft. De foran er andeledes. Det ene virker ok, det andre er mye dårligere og er slitt veldig mye mer innerst.

Er nok dekken som er årsaken, trodde bare ikke det ville vært så merkbart.

Da gjelder det å finne nye dekk, velge det blir ikke lett. Vet ikke om jeg skal kjøpe nye eller regummierte eller bare kjøpe nye dekk på felg.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wunderbaum

Unnskyld meg da.. Kan vel nesten si at jeg har stått opp med feil bein. Rett fra senga inn i en toyota yaris 1.3 stasjonsvogn( det vil si at jeg ikke får lent sette bakover, 90 graders vinkel). Og kjørt 3 timer. Da er det deilig å sitte seg i Laurelen etterpå.

Glemte i forbifarten at jeg ikke hadde nevnt noe om dekk dim.. Beklager så mye. Noen som vet noe om årsaken til sporingen?

No prob! Hvordan er demperene/fjærene dine? Lenge siden du har byttet de?

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider