Gå til innhold

Hvilke deler er dette?

Ranger emnet


emto55

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner igjen disse motordelene? -89 Audi 90 Quattro 2.3 liter V10.

 

[ATTACH]31653[/ATTACH]

I forkant av motoren (bildet over).

 

 

[ATTACH]31654[/ATTACH]

I forkant av motoren (bildet over).

 

[ATTACH]31655[/ATTACH]

I bakkant av motoren, rett over gassspjeld (bildet over).

post-71372-13804854289397_thumb.jpg

post-71372-13804854289615_thumb.jpg

post-71372-1380485428966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]31653[/ATTACH]

I forkant av motoren (bildet over).

Rund metalldings er bensintrykksregulatoren, svar firkantet sak foran på bensinmengdefordeler er differensialtrykkregulatoren (DPR).

 

 

[ATTACH]31654[/ATTACH]

I forkant av motoren (bildet over).

Tomgangsregulatoren (ISV)

 

[ATTACH]31655[/ATTACH]

 

I bakkant av motoren, rett over gassspjeld (bildet over).

Ventil mellom innsug og kullfilter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo beskrive problemet ;) Er også en mengde tråder for 2.3E som omhandler samme tema.

Søk og du finner.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/278496-92-cab-ng-motor-gar-darlig.html

 

Tidvis ujevn gange på tomgang og rykkete gange under kjøring.

Rykkete gange forsvant etter å ha hatt på STP injection cleaner på ca. kvart tank. Rykket enormt mye mer etter STP-kuren, men roet seg etter noen hundre meters kjøring, og har gått bra i flere dager nå.

Ujevnhet på tomgang kommer og går, og jeg har sjekket tomgangsmotoren og smurt den. Det roterende spjeldet inne i tomgangsmotoren stenger ikke helt,-det er en liten åpning i "stengt" tilstand. Er dette normalt?

En del gummislanger var stripset, og disse er erstattet med slangeklemmer. Finner ingen revner i slangene.

Effekten av å løsne kontakten til tomgangsmotoren har også vært varierende. Før hadde det ingen virkning, men i går økte turtallet markant (1800 RPM) og stabiliserte seg når kontakten ble dratt ut.

Tomgangen er stabil på 800 RPM etter at slangeklemmene kom på, men dette problemet har vært tidvis tilbakevendende, så vi får se.

Temp-giveren til ECU ramler ned i verdi ved økende varme, og måler 1200 ohm ved 70-80 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pluggen til ISV tas av så er det helt normalt at det er litt åpning i denne, dette fordi den går "forbi" lukket tilstand og dermed åpner igjen. Gjort for at motor ikke skal stoppe hver gang gassen slippes og det er brudd på ledning til ISV. Dersom du ikke har turtallsendring når plugg til ISV tas av så høres det ut som at ISV henger eller det ikke er kontakt mellom denne og ECU.

 

Det er NTC-kurve på temperaturgiveren til ECU, skal være ca 2.5 kΩ ved 20 grader og ca 250 Ω ved 90 grader. Om din er 1.2 kΩ ved 70-80 grader så er denne defekt. Dette er den på oversiden av vannflensen framme på toppen på NG-motor, altså motsatt av bildet under som er fra en AAR-motor.

 

TempECUAAR.jpg

 

 

Kurve på temp-giver til ECU.

VerditempECU-1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte tempsensoren med vann, termometer og mulimeter: 750 ohm ved 86 grader, og 4 kohm ved 20 grader. Tempgiveren er langt utenfor det den bør være. Lurer på om det går an å dra ut kontakten, koble inn en 250 ohms motstand og kjøre bilen varm for å se om eventuelle tempsensoravhengige funksjoner plutselig funker? Da vil en jo lure ECU'en til å tro at alt er i orden forutsatt at tempen på kjølevannet er det samme som motstandsverdien indikerer.

Tomgangen begynte å reagere på om kontakten til regulatoren var i eller ikke etter at jeg hadde smurt den med 556. Men tomgangen har vært litt av og på hele tiden, så man kan ikke vite om smurningen hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

750 Ω ved 86 grader er alt for mye, ECU ser motor som varm først ved 70 grader eller mer (~450 Ω) . Derav vil ECU tro din motor er rundt 50 grader når den egentlig er varm og motor får konstant for mye bensin.

Om du kopler til en 250 Ω motstand i stedet for giveren så vil du nok ikke få start på motoren når den er kald ;)

Har du sjekket slangene til ISV, også under øvre del av innsuget samt alle de andre merket på bildet under?

 

VAC1AAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av gummi er sjekket. Alle slanger og gummimuffen mellom spjeld og luftfilter er tatt av og sjekket. Noen ganger er det så enkelt som å ta ting av og sette det på igjen for å rette opp en situasjon med falsk luft. Kunne ikke se noen revner eller sprekker i noen av slangene.

Når det gjelder NTC-verdien og bensinforbruk så forteller pluggene meg at forbrenningen er god på tross av at ECU'en egentlig skulle gitt motoren for mye bensin. Bensinmengden kan umulig være avhengig av bare NTC motstanden i tempføleren, men muligens en kombinasjon av tempføler/lambdasonde/luftmengdemåler. Kanskje derfor at pluggene ser bra ut på tross av at tempføleren er helt på vidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinmengden avhenger av temp på kjølevann, posisjon på "LMM" og verdi fra lambda. Har du prøvd å lese ut feilkoder?

En frisk tennplugg skal være grå/kakaofarget på porselenet.

 

Pluggen (Bosch Super4 - WR78) ser slik ut,-ingen sotdannelse innover på porselenet i midten. Dette er den bakerste pluggen nærmest torpedoveggen, og den fremste pluggen ser lik ut den også.

[ATTACH]31705[/ATTACH]

 

Er vant til gamle innebords Marnamotorer og denslags for båter, så jeg trenger nok å vite hvordan jeg leser av feilkoder.

 

Tomgangen har forresten vært jevn i går og idag, etter at jeg tok av gummibelg og alle slanger og satte dem på igjen med nye slangeklemmer-helt til den hadde stått 15 minutter på tomgang senere på dagen idag og ble ordentlig varm. Da begynte den å jage igjen. Stoppet motoren og startet igjen, og tomgangen ble jevn atter en gang.

post-71372-13804854293959_thumb.jpg

Endret av emto55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggen ser bra ut, kan være fordi lambda fungerer og korrigerer bensinmengden ;)

 

Har laget en guide for hvordan lese ut feilkoder, denne finner du her --> GUIDE: Feilkodeavlesing uten VAG-COM

 

Mange flere guider/DIY --> Samletråd - Div guider og DIY for Audi

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt symptom har oppstått: I perioder henger motoren liksom ikke med i ett minutt eller to. Går urent og har ikke trøkk når en skal gi på. Merket det veldig godt i dag. Motoren gikk på 3000 omdr. og plutselig slapp den taket og akselrerte uten at jeg ga mer gass.

Denne kjerra har nok ikke fått stellet sitt på mange år, og jeg skal gå igjennom bensintilførselen som en begynnelse. Får sjekke pumpa om den leverer bra nok trykk, skifte bensinfilter som sikkert ikke er blitt gjort på flere år. Sikkert potte tett og fullt av skjit. Får rense bensintrykk regulatoren også. Kanskje lurt å rengjøre hele systemet.

Lurer på LMM'en. Sitter det et potensiometer der som blir styrt av armen fra tallerkenen og som styrer bensintilførselen?

Hvis ja, og hvis dette er et kullbane-potensiometer så er det garantert brent i kullbanen. Har skrudd mye gitarforsterkere, og potensiometere går raskt fløyten med mindre de er av den dyrere cermet-typen. En gammel og slitt kullbane har ikke sjangs til å kunne levere riktig og stabil motstandsverdi til ECU, og bensintilførselen blir deretter. Etter som jeg forstår så er ikke LMM akkurat rocket-science, og det skulle ikke forundre meg om verksteder bytter hele LMM hvis det er et potensiometer til noen få kroner som er gåent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår