Gå til innhold

Veldig ujevn motor tomgang etter oljeskift!

Ranger emnet

Al3k87

Anbefalte innlegg

Jeg byttet olje og filteret i dag, og hadde samtidig av gasspjeld huset for � komme lettere til � bytte en vakum slange til resirc ventilen.

Etter jeg haddde byttet olje � pr�vde � starte bilen dauet den ganske fort, og eg fant ut at eg hadde glemt � koblet p� ledningen til gasspjeldet.

Koblet p� ledningen og startet og motoren begynte � g� sinnsykt ugjevnt, den gikk fra ca 600-2000rpm opp og ned.

S� etter ca. 2min roet den seg litt holdt seg p� 800rpm men den gikk fremdeles ugjevnt, tok en kj�re tur og merket bilen manglet litt kraft den ladet maks 0.5bar istedenfor 1bar som den pleier.

Parkerte bilen igjen og sjekket feil koder, og fikk random misfire kode p� alle cylindrene.

P� dette tidspunktet var motoren av og jeg kunne h�re masse knirke lyder fra motoren, �pnet panseret og merket at det veldig mye varme, samtidig ser jeg at cat'en/downpipen r�dgl�der! da hadde motoren v�rt av i kanskje 4-5min. jeg hadde heller ikke kj�rt hardt og lenge f�r dette, maks 5min en tur rundt nabolaget.

Skj�nner ikke helt kordan dette kan ha skjedd? kan det v�re noe med gasspjeldet som har hengt seg opp? Viss den f�r for lite luft vil den da generere mer varme enn vannlig?(trodde kanskje det var omvendt?)

Bilen er Audi A4 02 1.8T og oljen eg brukte var 5/50w.

Endret av Al3k87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg fant ut av det nå, eg hadde brukt mobilen med obd2 bluetooth adapter for å sjekke feilmeldingene og den fant tydligvis ikke alt. Med pc kom det opp det med throtlle body low voltage(pga jeg hadde startet den en gang uten ledningen i) slettet denne og bilen oppførte seg helt normalt igjen.

Så det må ha skjedd noe med kalibreringen første gangen, og at noe med den ikke rekalibreres før feilkoden er slettet.

Er glad det er i orden nå ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider