Gå til innhold

Dårlig effekt ved fullt pådrag. W124 - M102


Royalmaas

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg eier en 1990 W124 230E, Automat som ikke går som den skal. Problemet er når jeg gir full gass, så går bilen mye dårligere enn f.eks ved 80% gass. Problemet har vert før og siden jeg kjøpte bilen, og jeg har brukt en del penger på å få vekk problemet. Det vanlige som Tennplugger(NGK), pluggledninger, rotor og fordelerlokk er byttet for mindre enn en måned siden.

 

Lambda ble byttet i går da jeg har målt på den gamle og den regulerte nesten ikke og var veldig treg. Etter Lambda ble byttet har jeg ikke merket noe forskjell i det hele tatt. Noe som er verdt å legge till er att motoren aldri blir varmere en 85 grader ca, og radiatorviften er aldri i drift. Jeg har prøvd og "jumpet" kontakten til viften og da snurrer den som den skal. Det som jeg mistenker er att termostatet er åpent til enver tid, da jeg har kjent på radiator slangene og di er varme hele tiden.

 

Jeg har tenkt på muligheten med tett katalysator, men den blir ikke unormalt varm og jeg kan ikkje høre noe tegn til risting fra den. Når bilen går på tomgang kan jeg kjenne når jeg sitter i bilen att den hopper over noen tenninger, og jeg kan og føle bak eksospotten att den mangler noen pulser. Dette er som oftest bare når bilen er Varm (85c).

 

Jeg har nå vurdert å skifte bensinfilter og se om det har noe å si, tenker att kanskje filteret er tett da det sikkert aldri har vert skiftet og når jeg gir fullt pådrag klarer ikke pumpen å levere nokk bensin i forhold til luftmengden. I dag kjøpe jeg forgasserrens og sprayet rundt insuget og manifolden etter vakumlekasjer, men det virket ingenting på turtalet.

 

Jeg har ikke vert innom tenningstidene enda, men har hørt att disse bilene har autmatisk justering ? Synest det er rart att bilen er god og kvikk når jeg ikke gir full gass, men når jeg gjør det er det som om den holder igjen. Bilen hoster ikke med pådrag og virker ikke som den har tenningsproblemer utenom litt på tomgang.

 

Kan og legge till at bensinforbruket er ekstremt høgt, men har ikke rukket og målt etter att Lambda har blit byttet.

 

 

Setter utrolig stor pris på etthver svar, begynner å bli desperat etter å få bilen i orden.

 

- Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk LMM, det at lambda var gåen kan være ett tegn på defekt LMM. Kjører du med en ødelagt for lenge, risikerer du å måtte bytte katalysator også. Testen er enkel: kople fra LMM, og hvis bilen din drar bedre uten den tilkoplet, så tyder det på at den er defekt. Hadde samme symptom på min bil, kickdown var tregere enn normalt. Og det virket som om den druknet i bensin ved 100% gasspådrag. Skiftet LMM og problemet var borte :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Updatering:

 

Etter å ha lest kommentarene her har jeg prøvd å finne ut av hva stikk som er LMM. Første stikket jeg prøvde gjorde att tomgangen la seg på ca 1000 omdr. Når jeg kjørte med stikket av virket det som om problemet ikke var der lenger, men jeg kan nevne att jeg kjøre uten luftfilter og luftfilterboksen. Lyden ble seff mye bedre men etter å ha kjørt bilen i flere måneder merket jeg att istedenfor å dø av på full gass fant den mer krutt å rutte med. Tviler på att allt dette er Luftifleret sin feil, da det ser nesten nytt ut.

 

Her er stikket jeg dro av :

 

[ATTACH]31795[/ATTACH]

post-53721-13804854297437_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering igjen...

 

Hva enn det stikket er så er det den som er årsaken til problemet. Kjørt med luftfilter og allt og tatt av stikket, og det er som om jeg får 50 hester mer på full gass, Helt merkeligt. Går den til noe bensinfordeler eller luftmåler ? Har en mistanke om att den fordeler bensin, da forbruket mitt di siste månedene med snill kjøring har nesten vert 2L på mila.

 

Uansett så er jeg glad for å få en bil med litt futt i, og håper noen har svar på hva og hvor det stikker går !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM er luftmassemåleren. Den sitter rett etter luftfilteret i en liten rund boks som er ca 5-10 cm lang. Inni denne er det en liten databrikke som leser av luftmassen og sender beskjed videre om hva bensin luft blanding motor skal ha. Disse skal normalt sett være selvrensende, men det hender de blir ødelagt over tid. Holder fremdeles en knapp på den. Trekk ut pluggen og kjør motoren varm, gi så bånn pinne og se om du får en markant effektøkning, får du det er den mest sannsynlig defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM er luftmassemåleren. Den sitter rett etter luftfilteret i en liten rund boks som er ca 5-10 cm lang. Inni denne er det en liten databrikke som leser av luftmassen og sender beskjed videre om hva bensin luft blanding motor skal ha. Disse skal normalt sett være selvrensende, men det hender de blir ødelagt over tid. Holder fremdeles en knapp på den. Trekk ut pluggen og kjør motoren varm, gi så bånn pinne og se om du får en markant effektøkning, får du det er den mest sannsynlig defekt.

 

Som sagt så er problemet borte. Vist du ser på bildet jeg la til så er det en rød sirkel rundt stikket som jeg dro av. Når det stikket er frakoblet så går bilen mye bedre, mest sannsynlig som den skal. Derfor lurer jeg på hva det stikket går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår