Gå til innhold

M111.970 Mulig med turbo? Hva blir effekten?

erho81

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, er det mulig med turbo i en M111.970 motor?

Hva vil isåfall effektøkningen bli? Er det i det hele tatt noe å hente på dette?

Vil en kompressor gjøre mer nytte av seg?

Hva må til av indre forsterkninger for å kunne gjennomføre ett slikt prosjekt?

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig. Men er det verdt det? Er jo ikke alle som kan installere turbo fra scratch, gjør man feil så må man jo ut med nye og dyre deler. Og skal turboen lade mer enn 0,6-0,7 bar, så må nesten alt innvendig på motoren byttes ut, bare dette alene er mye arbeid og mye penger. En kompressor er definitivt mye bedre enn turbo på mange områder, som feks. at kompressoren holder på trykket hele tiden, turboen må lades opp. M111.970 motoren er vel en 2,3 liters på 150 HK (tror jeg?), om alt blir gjort rett, samt chipping, så kan man vel regne med en effektøkning på nærmere 300 hester, om ikke mer. Jeg anbefaler deg og heller trimme dieselmotorer heller, OM603/OM606 er perfekte motorer, de har ofte original turbo, billige og trimme, og du kan sette i større turbo på de motorene uten og gjøre en dritt innvendig. Ta feks en OM606 motor. Større dieselpumpe, større dyser, større grenrør og ikke minst større turbo koster om lag 20-30 tusen. Da går du fra ca 180 hester til nærmere 500-600 hester. Du ser jo selv, men dette er bare min egen anbefaling. Bensin ER dyrt og trimme, og mye mer komplisert i de fleste tilfeller. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjort flere ganger. de fleste vellykkete har basert seg på kompresssormotoren.

Ta en telefon til Flenstad tekniske, han har vel bygd noen slike om jeg husker rett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider