Amatørr Skrevet Juni 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2012 Hjelp, min Focus 2001 bensin starter og går perfekt hver morgen helt til motoren er varm. Da ligger tomgangen på ca 2100 rpm i 5-10 sekunder for da å falle til ca 1000 rpm, men med et lite frykk på gassen er den opp igjen og samme skjer igjen. Ved å gasse litt før den faller, bare utsetter ventetiden til den faller igjen. Har også opplevd at tomgangen faller ned til 300 rpm for så og stige til 2100 rpm, dette skjer bare når jeg holder jevn fart, 60-90km/t og trykker inn clutchen for å sjekke turtallet. Har tatt analysje sjekk på Ford, ingen feil. Har byttet vakumslange(3 hull) under eksos mannifold. Sjekket alle vakumslanger(startgass). Byttet luftfilter. Rengjort tomgangsmotor. Det finnes ikke luftmengdemåler. Tar imot alle tenkelige forslag med stor takk, selv har jeg gått tom. Takker på Forhånd:thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2012 To muligheter. 1. Gasspjeldføler(TPS) Løsne festeskruene, vri dem maks mot stengt spjeld, og hold den der mens du skruer fast 2. Hastghetsføler på girkassa. Jeg tipper nr1 :) Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loffus Skrevet Juni 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2012 prøv å bytt speldsenor 550,- på meca... har bytta den sjøl ganske enkelt men pass på så dem 2 skruane ikke faller nedi motor rommet... husk å reingjere spjelden mesnst man er der. kansje bytte olje? sjekka alle slanger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2012 Tusen takk Mondeo og Loffus, nå har jeg noe å jobbe med. Vår helt rådvill:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juni 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2012 Har hatt av det jeg tror er TPS, denne sitter på gassspjel akselen, to små skruer, delen er ca 5 cm i diameter med stuss. Denne delen har en blank skive som kunn kunne rotere en halv gang, derfor var det bare å montere den igjen slik den sto, ingen annen mulighet. Jeg har åpenbart missforstått noe. Hver snill å hjelp meg med litt mer, takker på forhånd:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2012 Bare løsne skruene igjen og vri hele delen maks mot stengt spjeld. Du kan vri den kanskje en tidels mm, og du må vri mens du drar til skruene, altså tvinge den maks ned Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juni 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2012 Aha nå skjønner jeg, litt flau. Tusen takk Mondeo. gleder meg til å prøve i dag:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juni 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2012 (endret) Til Mondeo jeg gjorde som du sa, utrolig nok(for meg), ble det en forandring. Turtallet ligger nå på 1900 rpm(2100) og 900rpm(1000). har bare kjørt den et par km, men har startet den opp 3 ganger og den har vært lett å starte. Ventetiden har gått ned fra 5-10sek til 3-5 sek.Takker så mye for forbedringen. Kan det være slik at den vil gå seg til med bruk? Kan det ha noe å si at jeg for et par uker siden heldte på Innsprøytingsrengjøring fra Biltema? Takker for alle innspill:) Endret Juni 30, 2012 av Amatørr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toyota R Skrevet Juni 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2012 Bytt sensoren, måtte akkurat det på min også, og da ble den perfekt! Prøv og kjør litt uten ledningen i, funker den fint da er det den.. Men da vil du kunne oppleve at den stopper litt iblant :) Siter Bråstopp når purken skal stoppe deg, ikke vent på en bussholdeplass eller noe, bare lås hjula!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juli 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2012 (endret) Super forslag ToyotaR, det skal jeg prøve, takk takk:) Endret Juli 1, 2012 av Amatørr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juli 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2012 Bytt sensoren, måtte akkurat det på min også, og da ble den perfekt! Prøv og kjør litt uten ledningen i, funker den fint da er det den.. Men da vil du kunne oppleve at den stopper litt iblant :) Hei, prøvde uten ledning, men da ble den bare værre. Turtallet steg til 3000rpm og hang lenger, kjørte 5 km, satt på ledningen igjen og alt var som før, bety det at sensoren er i orden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toyota R Skrevet Juli 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2012 Da kan det hende at den sensoren er i orden, da ville jeg sett på alle jordingspunkter(det meste er på førersiden ved batteriet, de boltene knekker stort sett når du prøver og løsne de, så vær forberedt på litt jobb, lag evt nye hull, puss ned til bart metall rundt, fest jordingskabler skikkelig og rustbeskytt til slutt), hastighetsgiver på girkassa har tullet litt og gå over alt av vacuumslanger, ta gjerne av alle og bøy litt på de og se etter små sprekker og ta en blåsetest med en finger i enden. En rull med nye på biltema koster evt 19 kr eller noe. Vet ikke om coilen kan lage slike problemer, men de har også vært et problem. Håper noe her kan hjelpe :) Siter Bråstopp når purken skal stoppe deg, ikke vent på en bussholdeplass eller noe, bare lås hjula!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loffus Skrevet Juli 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2012 e hadde gåen coil og de va kun "lugging" under pådrag g under rolig kjøring. akk som den ikke fekk gnist eller riktig tenning... men ligger den så bytt plugga og hjelper ikke de så prøv coilen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2012 Coil er neppe problemet ditt, og coilen er heller ingen vanlig feil på vedlikeholdte biler. Men når tennpluggene har gått for langt, så blir gnistgapet for stort, da trengs det større spenning for å gi gnist og coilen brenner opp Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amatørr Skrevet Juli 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2012 Takker for alle innspill, inntil tomgangen er bra er det et mysterium for meg hva det kan være. Hastighetsgiver, hva skal jeg gjøre?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.