Gå til innhold

sikring ryker hele tiden - Nisssan P12

kenneth2861

Anbefalte innlegg

har en nissan primera 2004 mod som jeg akkuratt har kjøpt meg av forhandler. ikke at det har så mye og si da hehe.

men kjørelys ( xenon ) og fult lys ( vandlig pære ) fungerer ikke på fører side, skjekket sikringen i dag og en var gåen byttet den satt inn samme sikring og skjekket med bilen at det var riktig sikring og det er det. da fungerte fult lyset på begge sider men ikke kjørelyset da regner jeg med at pæra er gåen bare på kjørelyset men så satt jeg over på grøftelysa også sammen med fult og kjørelysa og da fungerte ikke fult lysa på førersiden igjenn sikring var gåen.??

satt i ny sikring og den gikk også med en gang?? hva kan være feilen her da? og alt annet fungerer på bilen ingen lamper eller feil noen andre steder? kun sikringen til fult lys på fører side som ryker med en gang??

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ja kan jo prøve det men pæren på fult lyset på fører siden er ikke gåen for fikk den til og lyse i går men så gikk sikringen etterhvert?

men tenkte karnskje først at di kanha satt i for sterk pære av noe slag at det blir for mye belastning på sikringen? kan det stemme?

er ikke sikker men får jo bare prøve og bytte pære og se om det kan hjelpe evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skjekket litt med bilen nå kjøpte noen nye sikringer og rett og slett prøvde meg fram. har kjørelys på bilen så trenger egentlig ikke røre bryteren til lysa annet en vist jeg skal bruke dim i mørket om noen skjønner?

men satt inn ny sikring starta bilen uten å sette på fult lys da gikk sikringen, satte så inn en ny sikring og satt bryteren på park og så startet bilen og satt bryteren på slik at jeg kan bruke fult og dim uten og holde spaken inne. men vist jeg skrur bryteren ned på off altså slik at bare vandlig kjørelys er på og da blir det ikke lys i instrumentene heller men så fort jeg skrur bryteren ned på off så går sikringen?

noen som har peil hva som kan være galt da? vist noen skjønte forklaringa mi hehe litt vandklig og forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en del som var vanskelig å forstå her, så jeg får gjøre ett godt forsøk som eks nissanmekaniker.

Verken nærlys eller fjernlys virket i den ene lykta, så prøvde du å skifte sikring(er), og da virket begge, men sikring til fjernlys gikk nesten med en gang?

Dette er en P12(siste karosseri av Primera)?

sikringen holder om du lar lysbryteren stå i 0-stilling, og kjørelysautomatikken er i drift, selv om du bruker fjernlys på lyshorn?

Jeg ville tenkt litt på lysbryter, lykter og ikke minst evt. gamle ekstralyskoblinger, eller nye?

Pæra som skal stå der er 55W, noe større er ikke lurt uansett, så sjekk dette, evt flytt pæra til motsatt side for å se om problemet flytter seg.

Forøvrig er ikke defekte ballaster som tar sikringer noe ukjent fenomen..

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vet litt vansklig og dum forklaring men er kjørelys på den så vist jeg starter bilen uten og gjøre noe med lys bryteren så går sikringen, men skrur jeg bryteren over på park og starter bilen etter dette kan jeg bruke fult lys uten problem men dersom bryteren på rattet vris om til off eller som du sier kjørelysautomatikken er i drift så går sikringen.

nei pæra til kjærelyset er gåent tror jeg så denne sikringen går kun til fult lyset. men så lenge jeg setter på park lys før jeg starter og deretter på kjørelys manuelt etterpå slik at instrument lys lyser så går det greit men så fort jeg vrir bryteren på off slik den står når kjørelys skrus av og få av seg selv etter som når du starter og stopper bilen så går sikringen med en gang. :S

bedre forklart nå? hehe ikke lett og forklare det deR:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett litt på disse lysa litt selv igjenn i dag, dro ut den en e kontakten som sto inn i selve lykta vet ikke helt hva den gikk til men da fungerte ikke fult lyset selv om jeg setter den i park før jeg starter bilen, men da gikk ikke sikringen heller selv om bryteren inne i bilen sto i off stilling.?

hva kan være feil da da er det vel ingen ting med bryteren og gjøre eller pæra? da er det vel heller ikke noe rilee som er gåen? eller hvordan det skrives hehe :P

noen som har peiling på hva det kan være da?

også et lite spørsmål til så også på den andre lykta der alt fungerer så skulle jeg se på ledningene der og da la jeg merke litt at reflektoren inne i lykta er løs kunne holde i kontakten og da leet hele reflektoren inne i lykta på seg kan også se at den har kommet ut av hakk inne i lykta er dette mulig og fikse på eller må jeg ha ny hele lykta da?

takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problem med en P12 i fjor.

Den hadde ikke egne kjørelys. Problemet var at sikringer gikk når vi koblet inn nærlys (Xenon).

Fant at feilen var i strømforsyningen til Xenon lyset. Det er en boks som sitter skrudd på under lyskasteren.

Det var kommet fukt inn i den. Må skru ut lyskaster for å komme til den.

At reflektor er løs og kan beveges skyldes trolig kule-koblingen til høydejusteringsmotoren som har hoppet av.

Den kan hoppe av når man setter inn pære og presser inn og vrir på ballasten bak på Xenon pære.

Skru ut reguleringsmotoren så klarer du å kneppe den på plass igjen.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider