Gå til innhold

R-sport

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mambo

vil da ikke akkurat si at demper bytte er så veldig avansert da men :P det blir vel 6 skruer/muttere tilsammen vel :P hehe

 

Hvordan får du til det?

4 på demperene bak + hjulene 10stk

6 på dempertårn + 4 på dempere + 2 på stabstag + 10 på hjul foran.

= 36 + det jeg har glemt.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

hehe.. ja egenlig.. men er mye mere jobb vel (???)

 

er dritt lett å bytte dempere på 240 liksom :)

 

eh?? jeg tror ikke jeg leverer bilen min til deg for service!

 

Om du skrur av fjærbeina, bør du ta hjulstilling etterpå!

Det er noen som riper inn der skruene satt, men da får de bare riktig spissning (toe in), ikke riktig camber.

 

Videre, er Krengningshemnere for å hindre krengning!! (ganske logisk navn(?)).

 

Om du bytter til stivere dempere, vil det selvsagt krenge mindre, men da får du generellt stivere demping også! feks. ved kjøring over fartshump / ujevn vei.

 

Hvor stiv fjæring man vil ha i bilen, er litt individuellt, men om du har stivere fjæring, er det lettere for deg å spinne, men bilen vil bli mer "Kontrollert" i svinger.

 

Dragrace folk har høyprofil og gjerne oljedempere (pga treghet, som gjør at de ikke spinner så lett).

 

Om du skal senke bilen med senkefjærer, "må" du ha gassdempere.

 

det er billigere med 25/25mm krengestag enn gode, stive dempere..

du får komplett krengestag fra http://www.ipdusa.com for 2000-2500 inkl frakt og mva.

 

dempere må du regne ca. 4000kr + hjulstilling på 800kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

trenger ikek av av hjula viss du er sterk da :) hehe men blir trangt :)

 

men du satte det på spisen da :) og med en god muttertrekker er mye gjort

 

hva er vitsen med å gjøre ting vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare å låsne "hoved" mutteren på toppen av tårnet,den som holder demperen.. og bikke fjørbeinet ut på utsiden skjærmen..men er lettest å skifte hivs du har fjørbeinet på benken sefff...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

er jo bare å låsne "hoved" mutteren på toppen av tårnet,den som holder demperen.. og bikke fjørbeinet ut på utsiden skjærmen..men er lettest å skifte hivs du har fjørbeinet på benken sefff...

 

Det er jo det som er den vanligste fremangsmåten.

Løsne demperen i topp, krengningsstaget og feste for bremseslange så bare å vippe ut.

Enklest og raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår