Gå til innhold

Hvilken olje til 1,8T ?

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken olje jeg bør kjøpe (og hvorfor!).

5w40 er det OK?

Er helsyntetisk best? (hvorfor???)

 

Bilen brukes 2 ganger i uka om vinteren til småkjøring, og endel mer om sommeren (både småkjøring og litt langkjøring), og da blir den også kjørt hardt endel.

 

Hva er best til det bruket?

 

Vil gjerne høre fra folk som har peiling, og kan begrunne hvorfor man bør bruke sånn og sånn.

 

Er det noe forskjell på mobil1, shell, castroll osv?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I utgangspunktet bør du sjekke i instruksjonsboken hva som står om hvilken viskositetsklasse som bør brukes. 5w-40 eller 5w-50 vil jeg tro virker bra i din bil.

 

Syntetisk er generelt best. Hvorfor det? Bl.a. fordi den fordamper (tåler høyere temp. bedre) mindre: Se denne siden http://www.hydrotexaco.no/PublishF.nsf/(viewet)/bd5b4c0f32eee2b7c125666c003d9dfb. Velg deretter "produkter" på menyen til venstre, deretter "smøremidler/oljeprodukter", og så "bensinmotoroljer" i den øverste rullemenyen. Da kan en sammenligne bl.a. avdamping* og andre egenskaper til Hydro Texaco sine forskjellige oljer. Man ser at del fleste mineraloljer fordamper mer enn de helsyntetiske. En olje som fordamper lite beholder sine egenskaper bedre og det blir mindre avleiringer i motoren. Helsyntetisk 0w-30 og 5w-30 oljer avdamper som oftest mye. Derfor ville jeg styrt unna disse. Dette er også veldig tynne oljer ved driftstemperatur.

 

*Testen for avdamping heter "Noack volatility" og er en spesifsert test, der avdampingen måles i vektprosent.

 

Du kan også se at endel av de helsyntetiske oljene er Bmw merket og er godkjent av Porsche.

 

Det er forskjell på oljene du nevner. Hvilke som er best er vanskelig å si. I utgangspunktet kan du kikke bak på flasken hvilken kvalitetsmerking oljen har. Har hørt noen som klager på Shell-oljen og mener den er brenner fast stempelringer. Om det stemmer vet jeg ikke.

 

Se også denne linken som referanse: http://www.prod.mobil.com/mobil_se/mobil1/fargorochsvar.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos forhandleren i stad..

De brukte helsyntetsik 5w50 mobil 1 olje. 1400,- skulle de ha for oljeskiftservice (inkl 4,5l olje, filter, + sjekk som hører med til 15kservice). Vurderer å la forhandleren ta det, så får jeg forlenget mobilitetsgarantien. Kjekt om noe skulle skje, f.eks. tannreim som ryker...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shyggen

Snakket med holms racing i Strömstad for en tid tilbake og han tipset meg om Redline olje.. et racing merke.. husker ikke helt hva.. men var visst nesten null motstand i denne oljen.. og det skulle viss være effekt og tjene på den oljen og.. who knows?

 

Null motstand i olja??

 

Det er jo viskositeten som avgjør hvor tynn og tykk olja er under gitte temperaturer, men null motstand kan umulig være bra. Pumpa skal jo drive oljen rundt i systemet på motoren, smøre og samtidig transportere vekk temperaturen.

 

Dessuten avgjør ikke oljen effekten på en motor.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Bare et forsalg, men hva med å drite å diskutere akkurat det der noe særlig videre, og pent ignorere at noen mener at ingen motstand i olja = masse effekt. (satt litt på spissen)

 

:)

 

Hehe, ok.. måtte bare!

 

Men det du må tenke på når du velger olje er først og fremst fabrikanten sine krav. Det står i serviceheftet eller instr.boka.

 

Skal du bruke olja bare på sommertid, til mye banekjøring? Da må du ha ei olje som holder seg tykk under høye temperaturer -f.eks en med 60 i viskositet.

 

Vinterstid når det er kaldt en olje med lav viskositet.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med å skifte olje for sommer/vinter egentlig, kjører ikke så mye. Men når det gjelder kjørestil, så beskrev jeg det over, altså lite kjøring (men småturer) på vintern, og mer blandet på sommern, både pen og grise-kjøring og kanskje på bane et par ganger.

 

Skal chippe neste uke, ingen som har sagt noe om jeg bør bytte før/etter dette, men det har kanskje mindre å si? Tenker på liksom testing osv. av chippen med "innkjørt" olje kontra helt ny olje?

 

Ser som sagt ut til at jeg lar forhandleren skifte. Ser ikke noen grunn til å spare noen få hundrekroner og samtidig miste mobilitetsgarantien..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke si at jeg har merket noe forsjell på bilen min annet en lyd på tomgang på div. oljer.. men, den Redline olja hadde han testa på BMW motoren.. standar olje og Redline olje og da tjente han ca.8-9hk i benk.. Duden driver med DragRace o.l. så han har litt peil når det gjelder motor trim osv :)

 

Kjører rundt i en Eldre mustang cab med V8 å kompressor.. :)

400 Våtter hester :D

 

Meg selv har ikke peil.. anna en at billig bensinstasjon olje suger tissemann! :D

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg ville bruke 5-40 helsyntetisk castrol olje.den tykkelsen på olja er perfekt for en slik motor,siden det er turbo.da slipper du også den tikke lyden på en kald dag.. castrol er jo bare den beste olja.. :)

Subaru Impreza GT Turbo \ VW Caddy 97"

(x)Ford Sierra 2.0 16v 4x4 91"

(x)Audi A4 1.8TQ Avant 97"

(x)Audi 80 B4 94"

(x)Audi S2 Coupe 91"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår