Gå til innhold

Byttet drivknute. Får ikke montert det ordentlig sammen igjen. how to??

Ranger emnet


raanerud

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå byttet drivknute, høyre side, på min passat 3bg TDI tiptronic.

Jeg forsøkte meg på den DIYen men det var letter sagt en gjort. nå har jeg holdt på siden onsdag i forrige uke. :)

Jeg har løsnet de 3 boltene i motorrommet. Jeg tok også nedre bolt til støtdemper. Etter mye slåssing og kranglig og f... oldemor fikk jeg tilslutt dritten ut. Skifta knute. Og nå står jeg med VAG til langt oppi halsen. jeg får ikke dytta akselen tilbake igjen. Kan virke som om jeg ikke får "svingt" langt nok til venstre.

 

Jeg har forsøkt følgende:

- Hoppe på dritten som en gal.

- Forsøkt å løsne nedre bærearmer (mistenker at jeg må ha alle pressers mor for å få pressa disse ut)

- Vridd og vrengt på fjærbeinet men til ingen nytte.

 

Det begynner å haste for jeg skal begi meg ut på en sabla lang tur til polen for å reparer girkassa.

Detta er den værste drittbilen jeg noensinne har hatt....

 

Tips tas i mot med stor takk.

Og nei. Jeg har ikke tilgang på fett verktøy, løftebukk eller kompressor. Her er det manuelt arbeid all the way :mekke:

"Gamle biler pajer fordi de er gamle, nye biler pajer fordi de er stusslige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bolter i motorrommet mener du?

 

Du løsner akslingen på navet, du kan skru akslingen helt ut om du vil det er oftere lettere og skifte knute når den er helt ute enn når det sitter der.

Du løsner på nedre bakre bærearm, da får du akkurat ut akslingen. For og få inn igjen akslingen så er det greit å være 2 stk. Den ene drar fjørbeinet ut så langt som mulig samtidig som du har fullt rattutslag.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 boltene som som holder fjærbeinet fast i hjulbuen.

Det er fullt rattutslag på bilen. Å skru av hele akslingen fra girkassa blir uaktuelt da jeg har tiptronic kassa så hell on wheels å komma til.

Nedre bakre bærearm er ikke mulig å løsne utenom å måtte skuffe bilen på verksted. Den sitter som støpt.

"Gamle biler pajer fordi de er gamle, nye biler pajer fordi de er stusslige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke stort om du ikke får løsna den bærearmen, du trenger ikke å skru løs de 3 øverste skruene på dempertårnet. Får du av muttera på bærearmen da? Du må slå i delen som armen sitter i for at den skal løsne da den sitter i kon. Overrasket over at du i det heletatt har fått ut drivknuta, men er det langt unna for og få den inn igjen da?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har slått på navet og armene for at de skal løsne. Gjort det i 2 dager uten hell. Skjønner ikke hvordan jeg fikk ut den gamle knuta sjøl :P Jeg mangler mellom 5-10 mm klaring for å få lirka den inn. Trur ikke jeg hadde klart å få ut akselen om jeg ikke hadde løsna i toppen.

"Gamle biler pajer fordi de er gamle, nye biler pajer fordi de er stusslige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har problemer med å løsne nedre bærekule slik at du får inn igjen akslingen, så sparer du trolig tid på å skru løs drivakslingen innerst ved girkassa.

 

Pass på ordentlige støttebukker el. lign. siden du må litt innunder bilen for å skru.

 

 

Edit: Det er noen som hevder at det går å få ut og inn knuten uten å løsne bærekula, i hvert fall på ene siden - noe som jo bekreftes av at du fikk den ut.

Da må rattet vris hardt over til motsatt side.

Mulig du også må jekke opp bilen på begge sider slik at forstillinga slippes maks ned uten å henge i stab-staget.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å på ett eller annet vis få presset navet et lite stykke ut i forhold til girkassa.

 

Er vel vanskelig å komme til med noe på innsiden, så jeg foreslår å prøve å bende navet ut og frem med en stokk på utsiden og et tau innunder f.ks. nedre bakre bærekule.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er litt forsiktig så går det også an å bruke et maskinspett inni hullet til akslingen og bryte det framover. I såfall må du være forsiktig så du ikke ødelegger sporet der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØST: Måtte pokkern meg låne naboen. Så gikk vi voldelig til verks å fikk tilslutt løsnet nedre bakre bærearm. Da gikk alt som smør :)

Notert til neste gang: Verksted eller et par naboer.

 

Takk for hjelp alle mann :)

"Gamle biler pajer fordi de er gamle, nye biler pajer fordi de er stusslige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår