Gå til innhold

Sensor for turtall - A6 2.6 V6

Ranger emnet

foliator_no

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier lurer jeg altså på hvor sensor for turtallet sitter på 2.6 V6, motorkode er ABC om jeg ikke husker knakende feil...

Saken er at jeg kjøpte denne bilen for noen dager siden, men turtallet virker helt på bærtur. Ved kjøring i 5. gir viser turtelleren ca 4000rpm ved kjøring i 80km/t - det kan da umulig være normalt?

Nevner også at ved full gass i 2. gir tar det ikke lang tid før turteller går FORBI det rød feltet samtidig som det høres ut som motoren har mer å gi. Min far har samme bil, men med automat, den ligger med turtall på ca 2500rpm i 80km/t og er MYE sprekere - skal sies at det er FWD med automat og ikke Quattro med manuell, men Quattro kan umulig gjør at bilen blir så slapp, føler Jetta 2 jeg hadde for noen år siden gikk bedre.

Noen tips? Mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører fort på bilen om du ligger på sperra eller ikke. Er ikke automatkassa som slurer da? Jeg vet ikke hva slags føler som styrer dette ellers om det går igjennom abs agregat osv. Sikkert noen andre inne her som har et svar :D

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører fort på bilen om du ligger på sperra eller ikke. Er ikke automatkassa som slurer da? Jeg vet ikke hva slags føler som styrer dette ellers om det går igjennom abs agregat osv. Sikkert noen andre inne her som har et svar :D

Har manuell på bilen med høye turtall, min far sin er automat med FWD, den ligger på rundt 2000rpm i 80km/t. Antar sperra ligger på rundt 6500rpm, har hatt måleren på 8000rpm før jeg slapp pedalen. Da hørtes det ut som jeg fortsatt kunne gi på mer uten problemer.

Vurderer å kjøpe meg en ekstern måler å koble til, for å sjekke...

Er det byttet instrumentpanel i den, tilfeldigvis et som kommer fra en bil med 4- eller 5-sylindret motor ;)

Det er vel ihvertfall verdt å undersøke litt, eller kanskje ringe selger og høre om han vet noe :)

Er ikke noen måte å se på instrumentpanelet om det er blitt byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ihvertfall verdt å undersøke litt, eller kanskje ringe selger og høre om han vet noe :)

Er ikke noen måte å se på instrumentpanelet om det er blitt byttet?

Er hvertfall forskjellig turteller alt etter antall sylindre. Min første tanke var derfor at det er byttet instrumentpanel, gjerne et fra en rekkefirer, og turteller vil vise 50% for høyt turtall.

V6 skal ha turteller med delenummer 4A0 919 253 E

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider