Gå til innhold

Lambda-sensor

Ranger emnet

emto55

Anbefalte innlegg

Bil: 1989-Audi 90 quattro, 2,3 liter 10v NG.

Har lest litt om lambda-sensorer og hvilke symptomer en utslitt sensor kan forårsake, hvilket stemmer på en prikk med hvordan min audi oppfører seg (henger igjen under akselerasjon, jager på turtall etc.)

Har også lest her inne at motorer med de samme symptomer som min blir OK når lambda sensoren blir koblet ut.

Å koble ut sensoren kan jo virke som en billig og genial reparasjon, men er det virkelig det?

Slik jeg forstår det så kan sensoren takke for seg på to måter: Enten så blir responstiden altfor lang for til slutt å gi ut et signal som er konstant, eller så gir den ikke signal i det hele tatt. Vil ikke da å koble ut sensoren bli det samme som å fortelle ECU at sensoren fremdeles er tilkoblet, men ikke gir ut signal?

-Og hvordan kan det fikse opp i de symptomene som en gåen sensor forårsaker?

Men, uansett,-er det noen som vet hvor kontakten til lambda-sensoren sitter? (-Kan liksom ikke dy meg for å prøve å koble den ut heller . . . )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kople ut lambda er ingen løsning, motoren vil da bruke mer drivstoff. Kjøp ny og montér om din er defekt, men ikke kjøp på Biltema!

ECU vil ut ifra lambdaspenning korrigere bensintilførselen vha DPR slik at AFR tilnærnet blir 14,7:1. Om lambda gir ut konstant feil eller ingen verdi så vil ECU se bort fra denne og gi en noe fet blanding til motor. Du vil da mest sannsynlig få feilkode på lambda og motor bruker 1-3 dl mer pr mil. Husk også at lambda er utkoplet når du gir full gass, feil gange da vil derfor ikke ha noe med lambda å gjøre.

Om du kopler ifra lambda så kople kun ifra den svarte ledningen (den som går til ECU). Kopler du ifra de to hvite så er lambda ødelagt temmelig fort. Er to plugger på torpedoveggen, den ene med en svart ledning og en med to hvite. Har ikke bilde av dette på 80/90, men har et for 100.

LAmbda23e.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er også min erfaring. Bensinforbruket er nemlig såpass mye høyere slik som du nevner. Målte forbruket på langtur, og den bruker nøyaktig en liter på mila,-noe som burde være en til to desiliter for mye. Jeg skal se på signalet fra lambdaen ved hjelp av bærbar PC og lydinspillingsprogram. -Pleier å bruke dette som et fattigmanns-oscilloskop. Ny sonde kan jeg eventuelt bestille fra Tyskland siden jeg bor 20 minutters kjøring unna Finland og kan bruke en mottager-adresse der. Tollfritt og momsfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider