Gå til innhold

Ingen lyd i sub

Ranger emnet

Håkon Storå

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har koblet opp mitt lille lydanlegg nå, jeg har ikke så alt for mye kunnskap innenfor dette, men har lest litt rundt å snakket med en om hvordan man skal gjøre det.

det jeg har gjort er

1. Strøm fra batteri til forsterker. (har sikring på kabelen fra batteriet, ca 10 cm fra der det er tilkoblet batteriet)

2. Har gjordet forsterkeren i beltefestet

3. har koblet signal kabel fra spilleren til forsterkern. Rød i spilleren til rød på forsterkeren og hvit på hvit.

4. Har kabel fra spilleren, valgte hær å bruke utgang for tilkobling av elektrisk antenne som jeg koblet inn i forsterkeren. (husker ikke hva denne inngangen heter)

5. Har koblet rød kabel (+) fra subben til R+ på forsterkeren. Å den andre kabelen i - på L på forsterkeren. Slik jeg har forstått skal de kobles sånn.

Så til problemet, det er slik at når jeg har musikk på er det null futt i subben, den står egentlig bare å "blåser" ut og inn, å ingenting trykk. Har sjekket alt av sikringer osv, så hva kan være feil? Noe som er koblet feil eller kan forsterkeren være røket? Den blir ganske så varm, vet ikke om dette er normalt?

Beklager alle skrivefeil, og håper dere forstår problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2u5z62w.jpg

baksiden av forsterkeren de to pluggene står på rød og hvit på input.

a59wgh.jpg

undersiden av forsterkeren

juba82.jpg

Fremsiden av forsterkeren, strømmen er ikke tilkoblet på det bilde. å REM går frem til antenne utgang på strømmen i spilleren.

b989hc.jpg

oversiden av forsterkeren

2e2jqr9.jpg

Jordingen, bare middlertidig til det begynner å funke

2qbg2rl.jpg

Strømkabelen som går inn i forsterkeren. (skal sette på en kabelsko slik at den sitter bedre, må bare få skaffet en med så stor størrelse.

23l00hs.jpg

Fremsiden av spilleren

vijy9f.jpg

Baksiden av spilleren

abqd7b.jpg

pluggene som går inn bak spilleren og bak til forsterkeren

hwlcgg.jpg

REM kabelen som går frem og er bare hektet på en utgang for elektrisk antenne, denne er også bare midlertidig for å fortelle forsterkeren at den skal være på.

Håper dette hjelper litt, og håper alle bildene funker, grunnet høy størrelse på bildene fikk jeg ikke lastet de opp her på forumet.

Takk for de som har tid og gidder å se litt på hva som kan være galt : )

Endret av Quattro73
Fikset bildelinker :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Har koblet rød kabel (+) fra subben til R+ på forsterkeren. Å den andre kabelen i - på L på forsterkeren. Slik jeg har forstått skal de kobles sånn.

Om du kjører forsterkeren brokoplet så skal sub'en koples på Left + og Right -

http://i46.tinypic.com/a59wgh.jpg

Skriv [img'] foran bildelinken din og [/img'] bak bildelinken ;) Husk bare å ta bort ' inni klammene...

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på flere av bildene dine så ser jeg du har (bro)koplet riktig men skrevet feil i første innlegg. Brokople gjør man om en stereoforsterker kun skal drive ett element, som en sub i ditt tilfelle. I stedet for å kun bruke en kanal på forsterkeren og den andre er inaktiv så koples de i "serie" slik at begge driver elementet og effekten ut fra forsterkeren øker betraktelig. Skal samme stereoforsterker drive f.eks. to høyttalere på hattehyllen så koples begge høyttalerene til hver sin kanal og forsterker kjøres i stereo :)'

Er det en vender på forsterkeren der du kan velge mellom stereo og bridge? Prøvd å kople sub'en f.eks. til Right + og -, altså på en kanal? Har du en menyfunksjon eller knapp på spilleren for å aktivere line out? Står faderkontrollen på bare front?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på flere av bildene dine så ser jeg du har (bro)koplet riktig men skrevet feil i første tråd. Brokople gjør man om en stereoforsterker kun skal drive ett element, som en sub i ditt tilfelle. I stedet for å kun bruke en kanal på forsterkeren og den andre er inaktiv så koples de i "serie" slik at begge driver elementet og effekten ut fra forsterkeren øker betraktelig. Skal samme stereoforsterker drive f.eks. to høyttalere på hattehyllen så koples begge høyttalerene til hver sin kanal og forsterker kjøres i stereo :)

Okei, takk for svar og at du tar deg tid til å se på :) ser du noe annet som kan være grunn til at det ikke funker som det skal?

Siden suben gir utsalg på musikk, men bare blåser å trekker seg inn utn å skape noe som helst lyd. Så vil ikke tro at forsterkeren er gåen?

Tror du at det kan være noe med spilleren som ikke fungerer på rett måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er her for å hjelpe :)

Men som jeg skrev; Er det en vender på forsterkeren der du kan velge mellom stereo og bridge? Prøvd å kople sub'en f.eks. til Right + og -, altså på en kanal? Har du en menyfunksjon eller knapp på spilleren for å aktivere line out? Står faderkontrollen på bare front?

Sjekk dette i morgen, samt prøv å kople sub'en til kun en kanal og se om det da er lyd. Prøv gjerne begge kanaler, fungerer begge så er nok forsterker i orden. Får du ikke lyd så mottar ikke forsterker signal fra spiller eller spiller gir ikke ut signaler som den skal :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er her for å hjelpe :)

Men som jeg skrev; Er det en vender på forsterkeren der du kan velge mellom stereo og bridge? Prøvd å kople sub'en f.eks. til Right + og -, altså på en kanal? Har du en menyfunksjon eller knapp på spilleren for å aktivere line out? Står faderkontrollen på bare front?

Sjekk dette i morgen, samt prøv å kople sub'en til kun en kanal og se om det da er lyd. Prøv gjerne begge kanaler, fungerer begge så er nok forsterker i orden. Får du ikke lyd så mottar ikke forsterker signal fra spiller eller spiller gir ikke ut signaler som den skal :)

Takker, skal notere ned dette og prøve det ut :D

på bilde 1 er det en bryter som det står AMP. X-OVER. LP HF. HP, på, hva er dette for egentlig?

Takker også for bildefiksing :D

Endret av Håkon Storå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-over skal stå på LP og dette er delefilteret som skal ta bort diskant og mellomtone fra suben. Men du gjør en stor feil her, og det er at du bruker underdimensjonerte kabler, og kobler dette bare halveis, og dette kan gi syptomene du forteller omm, spes da den elendige jordingen din. Koble fra minus på batteriet, og få koblet alt opp skikkelig, med tykke kabler og skikkelige kabelsko. Jordingspunktet ditt er garantert for dårlig, så bytt det til detebeltefestet under/bak baksetet i steden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-over skal stå på LP og dette er delefilteret som skal ta bort diskant og mellomtone fra suben. Men du gjør en stor feil her, og det er at du bruker underdimensjonerte kabler, og kobler dette bare halveis, og dette kan gi syptomene du forteller omm, spes da den elendige jordingen din. Koble fra minus på batteriet, og få koblet alt opp skikkelig, med tykke kabler og skikkelige kabelsko. Jordingspunktet ditt er garantert for dårlig, så bytt det til detebeltefestet under/bak baksetet i steden

Skal ordne kablene fra forsterker med onklig kabel sko. Bør jeg ha større dimensjon på jordingsledningen? eller er dette stort nok?

Kablene som kommer fra subben er de også for tynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingskabelen er i tynneste laget ja, legg opp en som er like tykk som plusskabelen, og jorde den SKIKKELIG, husk å pusse deg ned til rent metall. Ledningene til suben er også litt tynne, men det er ikke de som lager problemene her ;)

Har ikke mer av den tykke kabelen for å gjøre det akkurat nå, men skal se hva jeg finner^^ er vell ikke noe hjelp i å ta 2 kabler av den typen å surre sammen i endene, og feste?

Endret av Håkon Storå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]32114[/ATTACH][ATTACH]32115[/ATTACH][ATTACH]32116[/ATTACH][ATTACH]32117[/ATTACH]

Her er noen bilder av sleve subben og kasssen, kan evnt skru den opp og ta bilde av selve høytalern vist det er mere til hjelp, slenger også inn en video som viser hvordan subben oppfører seg under spilling.

Å forsterkeren blir veeeeldig varm, er på ene siden at man nesten ikke kan ta i den. Vet de blir ganske varm, men er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om dette kanskje er en tospolet sub, og at spolene da er paralellkoblet inni kassa? Dette takkler ikke forsterker i tilfelle ;)

Men legg opp en ekstra jording eller tre, finn et bedre jordingspunkt, og gjør som foreslått over her, og koble deg til enten høyre eller venstre utgang for å se hva som skjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om dette kanskje er en tospolet sub, og at spolene da er paralellkoblet inni kassa? Dette takkler ikke forsterker i tilfelle ;)

Men legg opp en ekstra jording eller tre, finn et bedre jordingspunkt, og gjør som foreslått over her, og koble deg til enten høyre eller venstre utgang for å se hva som skjer da.

Skal prøve å legge opp flere jordinger :) Hadde suben oppe igår og koblet i de 2 kablene. Var 1 rød inngang og 1 svart. Har koblet den røde kabelen på pluss i forsterkeren. Hvordan kan jeg sjekke om det er en 2 spolet å den er paralell koblet ? og kan jeg evnt få det til å fungere på noe måte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider