Gå til innhold

Feilsøking motorstyring Ford EEC-IV, høyt forbruk og trøblete tomgang

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Hei, skulle vel ærlig talt vært postet i fordforumet, men prøver meg her siden litt flere kikker på teknisk, og spørsmålet er av ganske teknisk art.

 

Ford 2.9i V6(BRF), A4LDe automat, Ford EEC-IV motorstyring med MAP-sensor og lambdasensorer.

 

Feil

 

Forbruk som varierer, kan ligge på 0,9, og plutselig på 1,5 liter pr. mil.

 

Bilen har vært litt ustabil på tomgang en gang innimellom.

 

Etter frakoblet minuspol(sveising+ resetting av Læring til styrenhet) så får jeg den ikke til å gå på tomgang, kan lure den til å gå 1 minutt om jeg er heldig.

 

Motor har fått nye plugger, luftfilter og renset/smurt tomgangsmotor, den tikker ikke og går relativt godt.

 

Denne bilen har motorstyring som lærer seg opp etter en tids kjøring, og litt uggen tomgang er vanlig etter frakobling av batteri, men her får jeg ikke bilen til å gå på tomgang i det hele tatt. skal få lært seg etter ca 10 mils kjøring.

 

Tenkte litt på tenningsmodul med tanke på forbruket(limp home mode, fast tenningstidspunkt), har og tenkt litt på lambdasensorer, tempsensorer og TPS.

MAP prøvde jeg å koble ut, og da slokna den momentant, så den er i det minste i funksjon.

 

 

Noen som har oppskrift til å lese feilkoder på forståelig språk, som og viser hvor man leser dem ut?

 

Verdier på diverse sensorer(tempsensorer, MAP etc)?

 

Skal sies at girkasse kanskje er litt ustabil på OD og lock-up(styrt av motorstyring).

 

 

skal ikke banne på at alt jeg nevner her er helt rett, har prøvd å google litt, men finner lite som passer min bil, som er en `92 Europeisk ford.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dessverre ikke det stikket på min, mistenker at det kun gjelder US biler, motor/motorstyring er rimelig likt Bronco, men jeg finner kun noen trekanta stikk med 3 stikkere inni. 1 ved batteri, og ett ved coil.

Så ett bilde der det stikket lå ved MAP, der lå det heller ikke på min.

 

Får gå litt amok med multimeteret i morra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg ikke ett slikt stikk nei, har googla en del, men akkurat det bildet der var av de bedre av selve stikket.

 

Får måle litt sensorer i morgen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TPS måler jeg 0.796V på lukket spjeld, og 4.63V på full gass, har 4,8-4,9 Volt inn på den.

 

Tempsensor Luft 20,8 Kohm

Tempsensor vann 14,4 Kohm

 

Motor såvidt startet(gått 2-3 minutter før den ga opp), motstandene stemte ok mot 3 andre kjølevæskesensorer jeg hadde liggende som hadde ca lik temp(2.0, 2.8 og 2.9 EFI).

 

Målte spenningen på tomgangsmotor, og ved start så virket den å være oppimot 11 volt, og kom/gikk, og når den gikk på litt lav tomgang før den stoppet var det snakk om under 1 V(0,1-0,3, relativt stabilt).

 

Prøvde å måle motstand på TPS på både denne og en annen jeg hadde til 2.9, men fikk ikke noen stabile målinger på noen av dem, noen som har noe å komme med ang. justering og måling? Trodde i grunnen den skulle gå nærmere 0 og 5 volt?

 

 

Virket i grunnen som den funket ok helt kald, kan kanskje HEGO ha noe å si?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet tomgangsregulatoren(ISC) da den jeg har viste seg å ha for lav motstand, den hadde 7 ohm, men skulle ligge mello 9 og 14 ohm, nå går den på tomgang. Målte lambdasondene(HEGO) og den venstre virker å ikke regulere korrekt(ligger på 0,51 V tilkoblet, og 0,22 volt frakoblet, det rare var at den regulerte før jeg koblet fra batteriet for nullstilling etter alle mine frakoblinger av ting og tang. den høyre lambdasonden pendler mellom 0,06 og 0,45 Volt. Skal ut å prøve bilen etterpå og se om den fungerer ok, og prøve å lese ut feilkoder etterpå dette etter din oppskrift.

 

Forøvrig, så får jeg ikke motstandene på TPS til å stemme med Ford sin egen manual, men det er verken på 2.0, gammel 2.9 og denne 2.9 EFI, så jeg tror nok den stemmer.

http://www.jorgen.tr...alen/eec_iv.htm

 

Fikk tips om det trekantstikket på fordklubben også, det svarte ved batteriet?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen virker betraktelig friskere, går lettere og girkassa funket visst bede også.

 

Skiftet Tomgangsregulatoren, og nullstilt læringa, samt tettet litt eksoslekkasjer.

 

Mon tro hvor mye rart den har kompensert med for å få en relativt normal tomgang. Har sjekket tempsensorer, lambdasensorer, TPS og ISC, alt utenom ISC var ok, eneste jeg ikke sjekket var MAP og tenningsmodul, er forbruket fortsatt høyt så tar jeg en sats på tenningsmodul som går i nødmodus.

 

Takk for hjelpa til de som bidro .

:-)

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår