Gå til innhold

Knekt bolt til øvre bærearmer (bilder)

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

Tok da livet av en bolt mens jeg drev å byttet forstilling. Merkelig nok kom hodet med av da jeg satt fastnøkkelen på den, og nå rikker ikke boltenseg!

 

Bolten:

fe59862e.jpg

ffc270c3.jpg

 

Skruhodet:

374fd88c.jpg

fd969024.jpg

 

Dette er til nå prøvd (uten hell):

Dor + flammer

Dor + 1 boks rustløser

Hammer på gjengene som fortsatt stikker ut bak

Hammer overalt, egentlig

Prøvd å bruke både mye makt, og rolig banking - men til ingen nytte. Bolten har ikke rørt seg en millimeter.

 

Litt kjedelig og nesten være ferdig med forstillingsbytte, så kom denne skruen og sparket meg i ballene.

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den første, heller ikke den siste:ahahahhaha:

Er vanskelig å jobbe slik det står nå. Jeg ville ha demontert alt, for å sette det i en skrustikke eller lignende for å komme bedre til. Du må vel bare sage av armene slik at du får det løst.

Prøv med mye varme og en god rustløser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er igjen gjenger på bolten som stikker ut bak, så kan du muligens dra den ut ved å sette på igjen på muttera, med skiver under.

 

Siste utveg blir å bore ut bolten.

 

Se hvordan jeg løste det på Audi A4(B6) - den er enda litt verre siden det er aluminium og vanskelig å komme til.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-a4-allroad-b6-b7-b8-2000/278088-skifte-ovre-baerearmer-pa-a4-stuck-lost.html

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener denne løsningen?

 

Pinchbolt-2.jpg

 

Improvisert utpressingsverktøy;

Deler fra to stk avtrekkere fra Biltema (varenr. 20352), og et par 10x180mm bolter.

Mulig du kan finne andre alternativer siden det er litt lettere å komme til på Passaten

 

 

Er du forresten sikker på at du har prøvd med nok varme?

Om du bruker propanbrenner må du holde den lenge til det blir så varmt du klarer.

Så sprøyter du på rustløser, eller muligens enda bedre smelte stearinlys, slik at det trenger godt inn.

Gummien på bærearmene blir ødelagt, men de skal vel allikevel byttes.

 

 

Ellers så må du regne med at bolten er litt utvidet og bøyd der den er knekt.

Det er derfor sannsynlig at du ender opp med å måtte borre ut. Bruk et bor som er litt mindre enn bolten slik at du ikke ødelegger for mye av navet.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lyst til å slippe å borre, men jeg får prøve det ut ikveld etter jobb. Du tenker å borre gjennom hele bolten, og så hamre den ut?

Ja, er nok bøyd inni, så frykter at hvis jeg borrer så blir mye annet med av. Har brukt propanbrenner i flere minutter, men hadde ingen effekt. Hvordan blir det å få stearin inn? Bare brenne et stearinlys og la det dryppe ned på? (skrevet på iphone, så beklager evt. Skrivefeil)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da vært nok en runde ute, og her er oppdateringen:

Satte igang med borring idag, men kom vel ikke så alt for langt. Det tynneste borret fikk jeg omtrent 70% gjennom, men ikke lengre da borret ikke var langt nok. De neste størrelsene på borrene gikk kortere og kortere inn, og de 3 største gikk omtrent like langt inn (normalt?) - brukte altså 5 forskjellige borr. Satte igang med varme, rustløser og hammer igjen - men den står fortsatt like godt plassert. Hva blir neste steg? Å få tak i lange nok borrer er logisk nok, men skal jeg satse på å borre ut hele bolten - altså skaffe et borr som er nesten like stor som bolten? Forresten: Virker som om denne bolten spiser opp borrene i en veldig fart, for alle borrene mister liksom evnen til å borre etter litt - I starten kommer det både røyk og metall flygende ut, men etterhvert skjer det intet.

 

Skulle ta bilder av hvordan det så ut nå, men da jeg er utsultet og klokken er såpass meget, ble jeg rotete nok i hodet til å glemme det.

Kan vel snart lage en prosjekt-tråd om denne bolten :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok skaffe noen bor av god kvalitet, som er litt mindre enn bolten.

Gjerne først et styrehull på 3-4 mm, og så rett opp på riktig størrelse.

 

Å bore med bor i økende størrelse kan være risikablet. Boret setter seg plutselig fast, og kan knekke. Om boret knekker inne i bolten er løpet kjørt.

 

Du må bore med lav/moderat hastighet og bra trykk på boret. Når boret går varmt og det begynner å ryke er boret ødelagt.

Og så må du ha en sprayflaske med bore-olje for å smøre og kjøle boret.

Det finnes spesialoljer for boring i verktøybutikker - "borespray" . Vanlig olje kan også brukes.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk synes det er rart at jeg ikke liker å borre... Vel, har gjort 2 av 3 ting feil. For stor hastighet på bor og for mange borr-størrelser. Har heldigvis brukt olje til å smøre med. Men problemet med at minste borret ikke kommer gjennom, står fortsatt. Har kjøpt nye borr idag, så skal ut igjen etter jobb.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår